Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #16
    Vill man ha någon ytterligare fredlig ciklid tillsammans med paletterna i ett 150L så kanske man ska stanna vid ca15st men man bör inte ha endast 3st! Om man just håller en för liten grupp så leder det ofta till aggression från den dominanta gentemot de övriga få. Har man istället en större grupp (minst 10) så blir inte dominansen så utmålad och alla får en chans att fungera i gruppen! Jag har själv hållt paletter i mina dar och dragit upp avkommor i 100L kar med ca20 individer!
    Senast redigerad av åheim; 05 August 2009, 22:22.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      Men det naturliga är ju inte ett stim paletter. Har hållit såna men parvis bara. Det är samma som att stoppa i t ex 25st regnbågshajar. Funkar bättre än 2st pga den anledningen att aggressioner sprids ut som sagt. Som i en affär kan man säga.
      Glider lite off topic men har iofs med en ursprungsfråga att göra.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #18
        Jag tycker att du ska satsa på en till hane, för att fiskarna går parvis. Om du nu inte köper en till hane, så går det ju en hona ensam, det är ju lite onödigt. Och jag skulle starkt rekommendera Ancistrus som sug fisk, köp 2-3st relavit små. Eller drygt 5 otocinclus. Your choise Förövrig så ta några fredliga sällskapsfiskar om du vill ha mer färg i akvariet, kanke svärdbärare eller platy? I stort sätt vad som helst ^^ Lycka kill /Christer

        Kommentar

        • Erik.M
          • August 2009
          • 144

          #19
          Ursprungligen postat av Christerhedberg
          Jag tycker att du ska satsa på en till hane, för att fiskarna går parvis. Om du nu inte köper en till hane, så går det ju en hona ensam, det är ju lite onödigt. Och jag skulle starkt rekommendera Ancistrus som sug fisk, köp 2-3st relavit små. Eller drygt 5 otocinclus. Your choise Förövrig så ta några fredliga sällskapsfiskar om du vill ha mer färg i akvariet, kanke svärdbärare eller platy? I stort sätt vad som helst ^^ Lycka kill /Christer
          Ja det var därför jag frågade om jag kunde köpa en till hane för att en hon bara simmar runt ensam för det mesta. Fast det kanske blir bråkigt?

          åheim: 15-20st är nog för mycket tror jag och det skulle bli rätt så dyrt att köpa dem.
          Mvh Erik.M

          Kommentar

          • Erik.M
            • August 2009
            • 144

            #20
            Jobbigt att vänta så länge!
            Fast idag har jag iallafall köpt en till växt så att det inte ser lika tomt ut.
            Mvh Erik.M

            Kommentar

            • jocke_999
              • February 2009
              • 101

              #21
              Har fyra Paletter (2 st lekpar som har fått några kullar) som du kan få ta över om du vill ha fler, dom finns i Linköping.

              Guppyhannar är tyvärr helt uteslutet tillsammans med Paletter i ett 150L kar. Dom kommer att få väldigt sargade fenor när Paletterna leker, det hjälper inte att det är på olika nivåer i karet är min erfarenhet.

              Kommentar

              • Erik.M
                • August 2009
                • 144

                #22
                Ok, hur stort akvarium hade du dem i?
                Tror du det skulle funka om jag köpte en till hane?
                Mvh Erik.M

                Kommentar

                • Erik.M
                  • August 2009
                  • 144

                  #23
                  Ok, här kommer en ny fråga!
                  Om mina palleter skulle föröka så de får yngel är det då risk för inavel?
                  Mvh Erik.M

                  Kommentar

                  • Guest

                    #24
                    Asså seriöst, zoopet är ju riktiga pro's på att förvirra...
                    Jag personligen hade inte tagit 15-20 paletter till som åheim tyckte, kommer bara se för mycket ut. 1 hane till o 8-10 paletthonor till..

                    Inavel hos fiskar är BS, inget man ska oroa sig för...

                    Kommentar

                    • Erik.M
                      • August 2009
                      • 144

                      #25
                      Ok tack för snabbt svar! Menar du att man skulle kunna ha en hane till och 8-10 honor till eller att man inte kan det?
                      Mvh Erik.M

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #26
                        Men varför så många honor?? Parvis räcker ju.

                        Du kan t ex kolla på palettciklid i artbeskrivningen här på Zoopet.
                        Senast redigerad av eriahl; 08 August 2009, 17:32.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Erik.M
                          • August 2009
                          • 144

                          #27
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Men varför så många honor?? Parvis räcker ju.

                          Du kan t ex kolla på palettciklid i artbeskrivningen här på Zoopet.
                          Det undrar jag med
                          Artbeskrivningen har jag kollat i många gånger och den är mkt bra!
                          Mvh Erik.M

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            #28
                            Ursprungligen postat av Narii
                            Asså seriöst, zoopet är ju riktiga pro's på att förvirra...
                            Jag personligen hade inte tagit 15-20 paletter till som åheim tyckte, kommer bara se för mycket ut. 1 hane till o 8-10 paletthonor till..

                            Inavel hos fiskar är BS, inget man ska oroa sig för...
                            Inavel hos fiskar är inte total BS. Jag har sett flera vetenskapliga studier som visar att tex fekunditeten minskar redan hos den första avkomman från syskon.

                            'fekunditet, en organisms potentiella fortplantningskapacitet, dvs. den maximala mängd ägg och ungar, grobara frön eller sporer som produceras under gynnsammast tänkbara förhållanden.'
                            2009-08-09 Nationalencyklopedin • Kort

                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • Erik.M
                              • August 2009
                              • 144

                              #29
                              Ursprungligen postat av ToveTott
                              Inavel hos fiskar är inte total BS. Jag har sett flera vetenskapliga studier som visar att tex fekunditeten minskar redan hos den första avkomman från syskon.

                              'fekunditet, en organisms potentiella fortplantningskapacitet, dvs. den maximala mängd ägg och ungar, grobara frön eller sporer som produceras under gynnsammast tänkbara förhållanden.'
                              2009-08-09 Nationalencyklopedin • Kort

                              http://www.ne.se/fekunditet
                              Så det är inte så bra då Hur ska man undvika det då? Sälja ynglen så fort man får dem? Eller skulle det vara ok med 1 kull från syskonen?

                              Och sen så har jag en annan "obesvarad" fråga.

                              Kan jag köpa en till hane. (Det verkar ju som att alla tycker olika på den här frågan men kan någon säga om det skulle funka bara)
                              Mvh Erik.M

                              Kommentar

                              • ToveTott
                                • July 2007
                                • 558

                                #30
                                Om du inte är inriktad på att avla palettciklider tror jag inte att det kommer bli några problem. Det verkar mest som avkomma till helsyskon får färre egen avkomma. Men jag har inte fördjupat mig i ämnet. Jag letade efter artiklar om inavel i ett annat syfte. Frågan om en till hanne kan jag tyvärr inte svara på.
                                Biolog men inte allvetande

                                102L
                                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                                Kommentar

                                Arbetssätt...