Funkar det? Förbättringar/idéer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChippN
    • July 2009
    • 42

    #16
    Ursprungligen postat av Zoooophie
    Jag skulle ta kardinaltetror istället för neontetror eftersom kardinalerna har betydligt mer färg!
    Är inte kardinaltetrorna svårare än neonerna? Och passar inte neonerna ihop bättre med resten, i tempratur osv?

    Kommentar

    • Zoooophie
      • April 2009
      • 163

      #17
      enlgt artbeskrivningarna är kardinalerna något svårare och de vill ha 24-28 grader (neontetror 22-26)

      Men kampfisken vill ju ha 25-30 grader.

      Jag tänkte mest på det estetiska, själv tycker jag att kardinaler är betydligt snyggare än neoner. Men det är ju helt och hållet en fråga om tycke och smak!
      (\__/)
      (O.o )
      (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #18
        Skaffa ännu en till Ancistrus(skäggal) Dom rengör väldigt bra, billiga och vackra Väldigt rolig mal gemfört med många andra malar. Om du hellre vill ha pansarmalar så ska du ha minst 6st för att dom ska trivas, och dom äter i stort sett bara matrester.

        Kommentar

        • ChippN
          • July 2009
          • 42

          #19
          Ursprungligen postat av Christerhedberg
          Skaffa ännu en till Ancistrus(skäggal) Dom rengör väldigt bra, billiga och vackra Väldigt rolig mal gemfört med många andra malar. Om du hellre vill ha pansarmalar så ska du ha minst 6st för att dom ska trivas, och dom äter i stort sett bara matrester.
          Tänkte en för de kunde bli rätt stora. Men det kanske tar väldigt lång tid innan de uppnår någon storlek?

          Kommentar

          • ChippN
            • July 2009
            • 42

            #20
            Ursprungligen postat av Zoooophie
            enlgt artbeskrivningarna är kardinalerna något svårare och de vill ha 24-28 grader (neontetror 22-26)

            Men kampfisken vill ju ha 25-30 grader.

            Jag tänkte mest på det estetiska, själv tycker jag att kardinaler är betydligt snyggare än neoner. Men det är ju helt och hållet en fråga om tycke och smak!
            Vet inte riktigt mellan kardinalen eller neonen. Men tillbaka till en annan fråga. Spelar pH värdet stor roll? För isåfall skulle neontetran funka bättre ihop med resten. Men om det inte spelar större roll funkar kardinalen bättre.

            Kommentar

            • Zoooophie
              • April 2009
              • 163

              #21
              Jo pH spelar roll, känner du att neonerna passar resten bättre så satsa på dem!
              (\__/)
              (O.o )
              (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #22
                De flesta vanliga fiskar funkar i de flesta PHn, huvudsaken är att det inte svajar. Med de fiskar du tänkte ha skulle jag inte bry mig mycket om PH.

                Kommentar

                • ChippN
                  • July 2009
                  • 42

                  #23
                  Om jag fattat rätt nu, så spelar själva värdet inte någon större roll. Men det måste ligga på samma värde och inte variera. Det är då det blir problem.

                  Kommentar

                  • ChippN
                    • July 2009
                    • 42

                    #24
                    Väldigt vad frågor det dyker upp i huvedet hela tiden när man letar runt om allt.

                    Angående pump.

                    Desto mer vatten den pumpar i timmen desto bättre? Eller blir det för mycket för fiskarna?

                    Kommentar

                    • Frisen
                      • July 2009
                      • 36

                      #25
                      Kampfisken är ju ingen vidare bra simmare så den kommer att föredra mindre flöde, men se till att det inte blir för lite bara, då kommer inte filtreringen funka.....

                      Min kamphane går med fyra honor och det funkar alldeles utmärkt.

                      Kommentar

                      • ChippN
                        • July 2009
                        • 42

                        #26
                        Ursprungligen postat av Frisen
                        Kampfisken är ju ingen vidare bra simmare så den kommer att föredra mindre flöde, men se till att det inte blir för lite bara, då kommer inte filtreringen funka.....

                        Min kamphane går med fyra honor och det funkar alldeles utmärkt.
                        Vad är för mycket? Och kan man justera filtretingen på pumparna? För jag har hittat ett eventuellt akvarium nu, och tillbehören medföjer. Pumpen är på 700l/h. Det är kanske för mycket?

                        Kommentar

                        • ChippN
                          • July 2009
                          • 42

                          #27
                          Tack för att ni står ut med mig och svarar på mina frågor

                          Kom att tänka på det angående olika tester. Som nitrintest, pH test osv

                          Vad är nödvändigt att skaffa vid en akvariestart?

                          Kommentar

                          • Wictor_88
                            • March 2007
                            • 210

                            #28
                            Ursprungligen postat av ChippN
                            Vad är för mycket? Och kan man justera filtretingen på pumparna? För jag har hittat ett eventuellt akvarium nu, och tillbehören medföjer. Pumpen är på 700l/h. Det är kanske för mycket?
                            Låter bra, jag kör med en Fluval 3 plus och den är på 700l/h.
                            Mitt akvarium är 126 liter..

                            Kommentar

                            • Frisen
                              • July 2009
                              • 36

                              #29
                              Ursprungligen postat av ChippN
                              Vad är för mycket? Och kan man justera filtretingen på pumparna? För jag har hittat ett eventuellt akvarium nu, och tillbehören medföjer. Pumpen är på 700l/h. Det är kanske för mycket?
                              Bättre med för mycket än för lite. Kan du bara få något ställe på ytan som inte cirkulerar så mycket kommer kampfisken gilla det oxå..... Det finns ju strilrör mm som kan fixa ett kraftigt utblås.
                              Ursprungligen postat av ChippN
                              Tack för att ni står ut med mig och svarar på mina frågor

                              Kom att tänka på det angående olika tester. Som nitrintest, pH test osv

                              Vad är nödvändigt att skaffa vid en akvariestart?
                              Det du vill ha koll på framför allt är nitrithalten, KH och pH kan vara av lite intresse oxå

                              Kommentar

                              • ChippN
                                • July 2009
                                • 42

                                #30
                                Hej nu ska jag störa lite igen

                                Har varit iväg och köpt ett akvarium nu 112l

                                Det följde med två pumpar en 700l/h och en 500l/h. Vilken bör jag väja för mina fiskar (som jag ska skaffa)?

                                Neontetra, platy, kampfisk, skäggmal (kanske några räkor, om det finns plats)

                                Och en tanke om skäggmalen. Skulle göra ha rätt vit och finkorning sand. Men funkar det för malen? För i de akvarier jag sett sånna brukar det vara lite större grus (eller hur jag ska säga)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...