Är detta en bra start?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #46
    För övrigt, om du vill ha snygga små ciklider som har ett fantastiskt kul beteende att beskåda så kolla upp apistogramma-arterna. Kolla in denna tråd för fina bilder på olika arter.

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #47
      Ursprungligen postat av eriahl
      Måste fråga vad du menar med att dö i förtid även om inte blir normalstor. Om du menar med inre missbildningar att fisken stannar i växten men inre organen fortsätter växa så stämmer det inte. Det är en myt som blivit sanning pga att det skrivits så många gånger på forum att det blivit en sanning till slut
      Då är det en myt som jag än så länge inte hört någon säga att den inte stämmer.

      Men att ett djur stannar i växten (detta gör tex. slöjstjärtar, scalarer (?) och sköldpaddor vid för lite utrymme) kan väl aldrig vara bra?
      Räkbiten


      Kommentar

      • Wictor_88
        • March 2007
        • 210

        #48
        Vilken butik i Göteborg är det du syftar på?

        Kommentar

        • exight
          • July 2009
          • 167

          #49
          Wictor_88 vet inte vad den heter, hört av kompisar att den ska va bra.. men den ligger vid munkebäck.. säger det dig något?
          Tidigare: 120L Malawi
          Tidigare: 275L Mix
          Tidigare: 540L Mix
          Nu: 275L Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • exight
            • July 2009
            • 167

            #50
            Tack för tipsen ännu en gång.. Myslas du snurra dock till det lite för mig, är det malen jag linkade över som kostar 250 ? :S
            Tidigare: 120L Malawi
            Tidigare: 275L Mix
            Tidigare: 540L Mix
            Nu: 275L Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • myslas
              • February 2008
              • 672

              #51
              Ja, Peckoltia sp. (eller L015) lär kosta minst så mycket, förmodligen lite till.

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #52
                Ursprungligen postat av exight
                Wictor_88 vet inte vad den heter, hört av kompisar att den ska va bra.. men den ligger vid munkebäck.. säger det dig något?
                Är det Trop akvariefisk import som menas?
                Räkbiten


                Kommentar

                • Wictor_88
                  • March 2007
                  • 210

                  #53
                  Ursprungligen postat av Annaica
                  Är det Trop akvariefisk import som menas?
                  Efter googlande så är nog svaret ja,

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #54
                    #47. Då har du hört att det inte stämmer nu iaf. Är säkert många som tror så fortfarande pga att står det på ett forum x-antal gånger är det så. Finns kända nick/namn på forumet som säkert oxå vet att det bara är en myt. Kanske lättare att tro på om någon annan än jag säger så.
                    Men tänker man att kroppen på t ex en slöjstjärt slutar att växa. Att inälvorna däremot skulle fortsätta att växa är rätt ologiskt egentligen.
                    Att ha utrymme nog för fiskar att bli vad man kan kalla normalstora är såklart det bästa.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Annaica
                      • February 2006
                      • 1177

                      #55
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      #47. Då har du hört att det inte stämmer nu iaf. Är säkert många som tror så fortfarande pga att står det på ett forum x-antal gånger är det så. Finns kända nick/namn på forumet som säkert oxå vet att det bara är en myt. Kanske lättare att tro på om någon annan än jag säger så.
                      Men tänker man att kroppen på t ex en slöjstjärt slutar att växa. Att inälvorna däremot skulle fortsätta att växa är rätt ologiskt egentligen.
                      Att ha utrymme nog för fiskar att bli vad man kan kalla normalstora är såklart det bästa.
                      Jag menade iofs inte att inälvorna fortsätter växa utan att de slutar utvecklas = sjuk fisk.
                      Räkbiten


                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13134

                        #56
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Om du menar med inre missbildningar att fisken stannar i växten men inre organen fortsätter växa så stämmer det inte. Det är en myt som blivit sanning pga att det skrivits så många gånger på forum att det blivit en sanning till slut
                        Jag tror varken du eller någon annan här kan ge konkreta bevis på det ena eller det andra men Hur det än är med den saken så kvarstår problemet att fiskar inte mår fysiskt eller psykiskt bra av att hållas i för små utrymmen!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #57
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Jag tror varken du eller någon annan här kan ge konkreta bevis på det ena eller det andra men Hur det än är med den saken så kvarstår problemet att fiskar inte mår fysiskt eller psykiskt bra av att hållas i för små utrymmen!
                          Tänker man lite på hur blir det egentligen med inre organen om inte normal storlek på fisken. Att inre organen anpassar sig efter fisken är det logiska. Utan att behöva kolla det för egen del så kollade jag med SVA tidigare. Att det blir så stämmer enligt dom. Jag har nog mailet kvar isf kan jag lägga in svaret. Förmodar att det duger som lite av ett "bevis" när deras åsikt är så.

                          Hittade det otroligt nog. Jag är usel på att hålla ordning på saker och kunde ha tagit bort det av bara farten.
                          Självklart är det bästa att ha tillräckligt stort utrymme för fiskar eller andra djur för den delen. Tyvärr säljs det ju många arter som blir alldeles för stora även för ett akvarium som räknas som extra stort hemma hos någon.

                          Hej Erik
                          Fiskens organ anpassar sig till fiskens storlek och växer i takt med att fisken växer. När fisken blir könsmogen kan däremot dess gonader (testiklar och speciellt dess romsäckar) växa ordentligt i omfång, vilket kan leda till att honfiskar blir extremt tjocka, men i normalfallet så dör de ej pga rikligt med rom i buken.
                          Ifall en fisk blir sjuk så kan dess buk ibland bli extremt förstorad och detta kan bero på vätskeansamling i fiskens bukhåla (tex pga infektioner). Volym ökning av vissa organ (tex njuren) kan bero på infektioner med bakterier eller parasitära djur vilket kan leda till att fisken dör. Fiskar kan också få cancer i inre organ vilket kan leda till ohämmad tillväxt av cancervävnad/cystor i fisken så att den dör.

                          Mvh Thorbjörn Hongslo
                          Senast redigerad av eriahl; 27 July 2009, 16:37.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • myslas
                            • February 2008
                            • 672

                            #58
                            Såg faktiskt L015 på Djurmagazinet i Jönköping idag och de tog 450 kronor styck för dem. Då var de iofs rätt stora, nästan 10 cm. Går nog att få billigare för mindre exemplar.

                            Kommentar

                            • exight
                              • July 2009
                              • 167

                              #59
                              Okej, tack så jätte mycke myslas

                              Då vet jag...

                              Funderat på nytt med fiskar, blir nog lite ciklider.. Te x Zebra ceklider mm, någon eldstjärt L015 malen, och någon mer mal

                              Med en Stenig inredning och 2-3 Växter lite snäckor med kanske?
                              Tidigare: 120L Malawi
                              Tidigare: 275L Mix
                              Tidigare: 540L Mix
                              Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                              Kommentar

                              • Charlottis
                                • December 2007
                                • 579

                                #60
                                Eldstjärt behöver större akvarium, dessutom är de ganska aggressiva.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...