Har köpt ett "begagnat" akvarium på 300 l, tog med så mkt vatten från deras ursprungliga som vi kunde (ca 80 l) och nu är det omstartat här hemma :-)
Pump, inredning ja allt följde med, och pumpfilterna rengjordes bara från lösa växtdelar.
Säger man ändå att akvariet är nystartat?
I mina nybörjaröron tycker jag att det borde kunna likställas med typ en årlig rengöring
(lämnat mkt goda bakterier)... Eller? 
Till saken: Har ett 63 l akvarium sedan tidigare som jag hade tänkt spara som karantän/sjuk/yngelkar, men jag skulle såklart vilja flytta över dom fiskarna till det större karet i sinom tid. Frågan är bara om dom kommer att passa ihop med de som redan finns i det stora karet?
Fiskarna i 63 l är:
2 slöjstjärtar
2 lyrmolly
1 guppy
1 platy (+2 yngel)
1 siamesisk algätare
1 ancistrus
7 neontetra (dessa vet jag kommer att bli fiskföda på momangen)
Fiskarna i 300 l är:
1 praktbotia
2 pakistanbotia
1 plecostomus mal
1 guldancistrus
3 silverhajar
2 "sköldpaddsfärgade" scalarer (typ kattfärgen sköldpadd);-)
3 ciklider (tuppkam?) (ska inte vara kvar)
2 andra scalarer (ska inte vara kvar)
8 koppartetra (ska inte vara kvar)
1 tigerbarb (ska också bort)
De fiskarna som inte ska vara kvar kommer att bytas in mot några mer färglada ciklider eller nåt, dock inte så många.
Kommer 63-litersinvånarna att bli uppätna?
(Håller just nu på med en behandling bactopur i det stora karet då tigerbarben drabbats av fenröta
så det blir ju ingen flytt än på ett tag.
Preppar karet med aquatan, nitrivec, grovsalt, fishtamin..)
Jag är jättetacksam för svar!
/Jenny
Pump, inredning ja allt följde med, och pumpfilterna rengjordes bara från lösa växtdelar.
Säger man ändå att akvariet är nystartat?
I mina nybörjaröron tycker jag att det borde kunna likställas med typ en årlig rengöring

Till saken: Har ett 63 l akvarium sedan tidigare som jag hade tänkt spara som karantän/sjuk/yngelkar, men jag skulle såklart vilja flytta över dom fiskarna till det större karet i sinom tid. Frågan är bara om dom kommer att passa ihop med de som redan finns i det stora karet?
Fiskarna i 63 l är:
2 slöjstjärtar
2 lyrmolly
1 guppy
1 platy (+2 yngel)
1 siamesisk algätare
1 ancistrus
7 neontetra (dessa vet jag kommer att bli fiskföda på momangen)

Fiskarna i 300 l är:
1 praktbotia
2 pakistanbotia
1 plecostomus mal
1 guldancistrus
3 silverhajar
2 "sköldpaddsfärgade" scalarer (typ kattfärgen sköldpadd);-)
3 ciklider (tuppkam?) (ska inte vara kvar)
2 andra scalarer (ska inte vara kvar)
8 koppartetra (ska inte vara kvar)
1 tigerbarb (ska också bort)
De fiskarna som inte ska vara kvar kommer att bytas in mot några mer färglada ciklider eller nåt, dock inte så många.
Kommer 63-litersinvånarna att bli uppätna?
(Håller just nu på med en behandling bactopur i det stora karet då tigerbarben drabbats av fenröta

Preppar karet med aquatan, nitrivec, grovsalt, fishtamin..)
Jag är jättetacksam för svar!

/Jenny
Kommentar