Nu(i lördags) har jag köpt mina första fiskara, 5st diamant/briljant tetror, så den första dagen var de jätte livliga,simmai stim, simma själv, utforskade alla platser i deras nyahem och åy mer en gjärna. Nästa morgon hade de lungnat ner sig men simmade fortfarande omkring och sen efter frukost så när jag kom nära akvariet hade de fått panik och simmade längs med akvariets kanter och under pumpen, och en simade rakt in i ett tomt snäck skal och bestämde att gömma sig där, sen när de kom framigjen så kom de till främre rutan och simmade på plats, deras fenor var lite utsträckta och bukfenorna skakade nästan. Det ser ut som om de simmar mot jätte stark ström så jag stängde av pumpen men de fortsatte. Sen vill men kusin att jag skulle försöka få mer syre i vattnet så jag satta i luftrören till pumpen, så då simmade de snabbt som oljade blixtrar i under pumpen. Sen när de komm fram igjen och började simma på stället som jag just förklarade så tappade min lillebror håven i vattnet och de gjömde sig under pumpen(jag togg upp håven sen när de var under pumpem?. Sen när de kom fram så forsatte de att simma på stället och skaka på fenorna. Så jag tänkte okej, jag matar dem lite så kanske de piggnar till, men ingen reatkon fast jag plaskade lite på ytan så fortsatte de bara. Nu idag när jag kom hem från min kompis så höll(eller de håller på ennu) de på med sama sak. Så efetrsom de var matdags så matade jag dem men de brydde sig inte först men sen for ett par till ytan och och sen åt några när de sjunkit. En av tetrorna är helatiden under pumpen men gjör detsamma som de andrafiskarna och den som är värst simmar med huvudet snett uppåt(som vinkel tetror). De är enda fiskarna där förutom två leopard pansarmalar och en sugmal. ad är detta betende? Är det farligt? Kommer de att sluta med det? Är det typiskt för tetror? Kan man få dem att sluta? Redan nu när jag skriver detta så simmar de LITE mer. Kan de känna sig osäkra eftersom det är gläst med växter? Hur kunde detta betende komma över en natt? Så har jag märk att de tycker till när något smäller i huset så som skåp dörrar och byrå lådor. Så kommer jag nära glaset så drar sig undan, det gjorde de inte första dagen, jag titta på dem flera timar och då betede de sig lite vildare än vad de gjorde i zoo-affären. Kan någon förklara detta betende för mig?

Kommentar