Nybörjare - Fluval Edge 46L och massor av frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hutter
    • October 2016
    • 22

    Nybörjare - Fluval Edge 46L och massor av frågor

    Hej!

    Ny medlem på forumet och vill passa på att tacka för en otroligt fin kunskapsbank J
    Precis som så många andra är jag en total nybörjare inom akvarievärlden, har inte ens tänkt direkt mycket på att faktiskt skaffa akvarie. Men då vår dotter (4½) börjar tjata om husdjur och vi båda är allergiska så finns det få alternativ att välja på. Vandrande pinne är ett, dock inte sådär jättespännande. Akvarie är ett annat. Har suttit och läst en hel del under senare dagar då vi tydligen råkade köpa ett Fluval Edge 46L akvarie av några vänner (har inte fått hem det än). Och jag måste säga att jag börjar tagga till mer och mer på det komplexa i att ha akvarie och att försöka få till en bra eco balans så fiskar och växter mår så bra som möjligt. Gör man det fint så är det ju en levande tavla.
    Eg är Fluval för litet för min smak då jag vill ha större färgglada fiskar med häftiga stora fenor men inser problemet med dels plast och dels min bättre hälfts något aviga inställning. Misstänker att Fluval fungerade då det är ett designmässigt mästerverk

    Nog om bakgrund, jag har en uppsjö av frågor som jag gärna vill bolla med vem som kan tänkas vara intresserad att lägga lite tid och kraft på att bistå med sin expertis. I grund och botten så vill jag göra ett så vackert inrett kar som möjligt med stenar, trä och växtlighet. Söker man på fluval så finns det en uppsjö av vackert inreda kar. Även fiskar skulle jag vilja ha ensamrätt runt, men får nog inse att både fru, och framförallt dotter vill ha en stor del med det att göra. Men med rätt kunskap kan jag ju alltid ”pucha” dem i rätt riktning J

    Så, jag vet att Fluval anses vara ett mer eller mindre helvete att fixa med pga det lilla hålet. Men det får jag ta. Jag vet även att mindre kar är svårare att få till ett bra eco system i vilket kräver mer jobb och är lättare att störa ut snabbt. Så de delarna behöver vi inte gå igenom J

    Placering : ej i direkt solljus. Vi har en byrå som är lite högre som kan vara en lämplig plats (vi har dåligt med plats och jag vill gärna ha det i vardagsrummet istället för arbetsrummet. Känns som att man ser det mer och bättre då). Det jag funderar på är att byrån har en del lådor som går lite trögt, och kan ibland kärva, vilket kräver visst ingrepp – skakar akvariet. Är detta något att vara orolig för? Är det till och med korkat att ställa det på en sådan yta? (självklart skall den vara helt i lod). Skall man ställa det rakt på byrån eller behöver det någon form av underlag?

    Inredning – allt finns ju att hitta i naturliga material och även i fejkade material. Prisskillnaderna är ju ganska stora p vissa delar har jag sett. Vad kan man/bör man köpa i fejkade material och vad bör man ABSOLUT Inte köpa i fejkade material? Växter bör man exempelvis köpa levande då de bidrar till eco systemet?


    Fiskar – skulle vlja ha någon färglad praktfull fisk som huvudfisk och ett mindre stim kanske. Funderar på att blanda med räkor eller sniglar för städning istället för att ta en bottenfisk för det. Funkar det? Vill såklart inte överbefolka. Har sett ett antar Killis exempelvis som är rätt så färgglada. Äter alla räkor alger? Läst någonstans att sniglar är dåliga då de bajsar och stökar ner väldigt mycket. Vissa anser att räkor är roligare än fiskar, varför?

    Inredning – hur bör man tänka? Höga växter bak? Vad för typ av grus i botten? Jag personligen gillar mörkare färger. Behöver man preppa detta med någon näring eller liknande för växterna innan man planterar? Höga växter bak, lägre fram är tanken? Kan en grön marktäckande mossa vara en möjlighet i karet?
    Hur är det med att försöka skapa ytor där fiskar inte ser varandra hela tiden? Tänker att man ev skall bygga upp något högre i mitten så att de aldrig ser hela akvariet samtidigt.

    Ljus – mörkerljuset i akvariet (det blåa) anses vara nattljus, betyder det att man kan ha det tänt på kvällar/nätter utan att störa invånarnas dygnsrytm?

    Igångsättning – Efter hur lång cykling brukar man kunna släppa i första fisken? Och vad bör det vara för fisk/räka/snigel i så fall ? Jag har läst allt från en dag till MINST en månad.


    Vi bor i Nacka I Stockholm. Närmsta och bästa fiskeaffären? Det finns en del, både i Orminge, Nacka C och Sickla vad jag känner till. Men har ingen aning om hur deras utbud är eller deras kompetens för den delen. Har ni något bra tips på var jag bör rikta in mig på när det kommer till Affär?

    Vilket test kit bör jag köpa för att hålla koll på vattenkvalitet?


    Jag har bara vräkt på med frågor som poppade upp medan jag skrev texten. Har säkerligen en hel mängd till. Svara gärna på de frågor ni orkar. Diskussionen kommer säkerligen leda till ytterligare frågor.

    Tack på förhand och hoppas att alla har en bra dag!

    Mvh
    Magnus





  • Hutter
    • October 2016
    • 22

    #2
    oh, ytterligare fråga, någon som har nått bra tips på snygg möbel till karet ifall vi väljer att ställa det fritt?

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #3
      Hej! Mkt roligt du/ni har framför er! Litet akvarium- små växter, tunna grenar osv tror jag på. Även små växter har olika färg och form man kan leka med. Men allra först måste du bestämma om inredningen är viktigast och välja invånare efter det eller om du vill ha ngn speciell fisk/räka och om de har några speciella krav.
      Oftast står de dock inte i motsattsförhållande men lite bör man väl fundera först, hur man vill ha det.

      Akvariet ska stå stadigt! Lycka till!

      Inspiration! 2015 AGA Aquascaping Contest 28-60l. Man kan åstadkomma mycket i en liten yta! Tropica.com har lite mer överkomliga ideer. Står om incykling också.
      // Annicka

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Testkit är ngt överskattade tycker jag..
        // Annicka

        Kommentar

        • Hutter
          • October 2016
          • 22

          #5
          Herre vilka vackra akvarie det finns :-)

          tack för input! Skall kika på Tropica.com

          stå stadigt = inte så bra att ställa på burån om vi då och då rycker i lådorna?

          Jag har förstått det som att det är väldigt viktigt att hålla koll på olika värden för att invånarna skall må bra. Då behöver vi väl ett testkit? Eller missar jag något?

          Kommentar

          • Hutter
            • October 2016
            • 22

            #6
            oh, någon som vet hur det är att hantera mossa och så vidare i akvariet? tänker med skötseloch den lilla ingången från toppen?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Javamossa och liknande behöver ju inte så mycket ljus
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Hutter
                • October 2016
                • 22

                #8
                så, nu är akvariet uppstartat och lite blandat med växtlighet i. Får se hur det går :-) Tycker att det blivit förvånansvärt fint faktiskt.

                Sitter och funderar på fiskar. kommer troligtvis bli en uppsättning enl följande:
                en eller två något större fiskar (färgglada) samt lite räkor och någon snäcka. Dottern har varit tydlig med att hon vill ha färre och större än mindre och fler.

                Några tips på fiskar som kan fungera bra? Hur många körsbärsräkor samt posthorn sniglar kan man ha tillsammans med fiskarna utan att det blir överfullt?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Vet inte riktigt vad du menar med större fiskar - har svårt att se att större fiskar passar i ett så litet akvarium. Kanske skulle det funka med en kampfiskhane men den lär ju äta upp räkorna.
                  Jag hade valt ett litet stim av någon liten "rasbora" - snyggt och de rör inte körsbären
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Hutter
                    • October 2016
                    • 22

                    #10
                    Hej Kjell, Tack för snabb feedback :-)

                    Kamphane har jag kikat på. de är vackra! Sen finns kanske någon dvärg gurami eller annat som kan passa in om man håller 1-2. är (tyvärr) väl medveten om att vi inte pratar om några direkt stora fiskar utan snarare 5-6 cm (ev) :-)

                    Stim kan vara svårt att sälja in hemma, även om jag kan tänka mig det :-) hur många rasbora tillsammans med räkor kan man få i tror du ?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Tror det är svårt att blanda kampfiskar med dvärggurami.

                      Om du kör med Boraras så kan man säkert hålla 20 st i ett 46 liters
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Hutter
                        • October 2016
                        • 22

                        #12
                        Hej kjell,

                        tack för svar!

                        Kommentar

                        • ullo
                          • February 2015
                          • 181

                          #13
                          Om jag var ni skulle jag köpa på mig ca tio st guppyhanar i olika färger och befolka karet med (tre åt gången varannan vecka typ). De är större än Boraras-arterna, och finns i många fina färger som kan fascinera barn.
                          (Obs - bara hanar! Annars har ni snart några hundra fiskar och ett ekosystem som du får kämpa för att stabilisera.)

                          Kommentar

                          • Hutter
                            • October 2016
                            • 22

                            #14
                            Tack för svar!

                            Är inte 10 guppy lite häl många för akvariet?

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hutter
                              Tack för svar!

                              Är inte 10 guppy lite häl många för akvariet?
                              Det går nog bra med 10 stycken om man nöjer sig med bara dom. Själv skulle jag, som Kjell skriver, nog ha valt någon liten Rasbora så att det inte finns någon risk för att fiskarna äter räkorna
                              Senast redigerad av KJE; 08 November 2016, 13:41.
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              Arbetssätt...