Ny fiskägare på forumet.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

Ursprungligen postat av Fiskvarsson
    Har tagit kritiken till mig och håller med om att det blir "plottrigt" med mycket olika färgglada fiskar. Så de tre kilfläcksrasbora fick åka tillbaka till affärn och blev utbytta till ett stim på 10st.. Ja, vad det nu är (hjälp!?)

Bilderna under får tala för sig själva

Översikt

Översikt från höger, märk de nya växterna!

10st av dessa som skulle passa ihop med det mesta, hjälp med namn

Och som tipset ang Malen jag fick, blev en av samma sort. Dock gul!

En ny till som tittar fram?

Mer förklarande bild, mycket livlig och rolig krabat!

Och två stycken av dessa snäckor!

Skulle ha köpt 3-4 räkor till men de var helt slut.
    Så det är bara dem och kanske nån mer snäcka i nån annan färg än blå som fattas. Nu är vi jättenöjda, DOCK så var de "grenarna" de hade i Linköping SVINDYRA!! en rot som grenade ut sig så den blev kanske 30-40cm och vägde kanske ett halvt kilo kostade runt 500:-!!!!

Tog en minut video från två vinklar som jag lade upp på youtube.
    Ta till godo!
    Vinkel1: http://www.youtube.com/watch?v=ERPPRrsxTB8
    Vinkel2: http://www.youtube.com/watch?v=yJ48dcShTBc
    Hej och välkommen

Måste bara påpeka att dina nya växter, dom som har en ljusare kant runt bladen INTE är lämpliga kavrieväxter. dom kommer dö om någon månad och på så sett förstöra din balans i akvariet i och med att dom ruttnar, utmärkta krukväxter men som sagt ej akvarieväxter. dom säljs ofta som sådana men det är som sagt fel.

Öronål är väldigt vackra men det kommer blir trångt. dom vill ha uppmot 500 liter skulle jag tippa och kan bli närmare 0-60 cm långa. och dom kan även knapra på dina 5-bands barber... annars väldigt fint! snygga bilder tar du också
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• Nubi
      • March 2009
      • 9026

Carro han ska skaffa ett större såsmåningom
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

Kommentar

• karrokaja
        • March 2006
        • 5388

fan du lär dej aldrig stava mitt namn rätt!! KKKKKKK förstår du?? KVINNA!

Ok större kar, men då är det lungt. ett akvarium kan aldrig bli för stort:P
        Öronålar är riktiga favoriter hos mej otroligt vackra.
        Måste bara ha riktigt tätt om glaset annars hoppar dom ut...

Fortsätter på växtutökningsbiten och kanske lite växtgödning som får ditt akvarium att blomstra upp?
        kan tänka mej att slöjstjärtarna (när dom blir större, för det blir dom!) kan börja käka på dina finbladiga växter. då kan det vara bra att satsa på lite grövre växter, dom växer oftast ganska långsamt och har man då gödning till så växer dom snabbare, blir större, får mera färg och allmänt snyggare men det är ju inget måste...
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• Fiskvarsson
          • November 2009
          • 66

Vi testar lite olika växter just nu, men vill ju absolut inte att det ska förstöra balansen i karet.

Hur fort växer en öronål, hur länge kan den vara kvar i vårat 200l kar utan att vantrivas? Vi har idag gjort tre nya ställen där den kan gömma sig, och den verkar trivas.

Min sambo har fotografering som ett av sina största intressen efter djuren, så hon har lärt mig ett och annat.

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ja som sagt så äter öronålen småfisk så du märker väl hur det går... Dina 10 tigerbarber kan ibland vara små tyranner och är kända fenbitare, summa sumarun så är det väl inte den mest lyckade blandningen!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• addo
              • January 2007
              • 609

Det är fembandsbarber inte tigerbarber

Kommentar

• karrokaja
                • March 2006
                • 5388

Tycker nog att i princip ALLA barber har sina mörka sidor.
                Såklart är tigerbarber en känd liten rackare men andra barber kan också "mucka upp" sej.

Har kopparbarber, dom otroligt mysiga och roliga och väldigt trevliga, tills den dag jag hällde i 30 stycker RedCrystal-räkor då blev dom som galna och fullkomligt slet sönder en stakars liten förvirrad räka. De räkorna som är kvar nu är otroligt försiktiga när dom ger sej ut på vandring...

Kommentar

• Fiskvarsson
                  • November 2009
                  • 66

Liten uppdatering på Nya Kryp-in!

En översikt som vanligt!

Flyttat lite på halvröret, lite mer plats där inne och möjlighet att simma rakt igenom.

Någon som redan tagit det till sig..

Lade upp en platt granitsten mot det övriga röset så det blir ett hålrum med tak.

Vy från höger, med de nya (dåliga?) växterna så blev det lite mörkare och lite mer avskiljt område bakom, bredvid pumpen. Syns lite av de nya platta stenarna jag lagt upp som 2 väggar och ett tak.

Lite närmare bild på bygget, en av de Barber som håller till vid detta bygge. De andra har möjlighet att gömma sig helt och hållet för mänsklig insyn bakom denna firre.

Än så länge så är Barberna väldigt skygga och byter gömställe titt som tätt, mellan stenar, växter från både höger och vänster.
                  Stoppade i en ärta först, tror att Ålen tog den hel för han har en "bulle" mitt på magen :P
                  I vilket fall så är ärtan borta.
                  Provade idag med en liten bit upptinad torsk, ålen var på den med ett bet och sedan ignorerade han den. Däremot så var det mumma med en halv räka som jag skar och krossade lite.

Har inte sett att ålen eller barberna varit på något sätt elaka eller någon annan fisk heller för den delen. Kan det hålla sig som det är nu så skulle vi vara jättenöjda!
                  Har redan bestämt oss för att göra oss av med slöjisarna när de blir för stora.

Skulle det finnas intresse av ett videoklipp (som de andra från youtube) där jag visar de gömställena som finns och när ålen äter räka?

Kommentar

• Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

Ja självklart! lägg upp en länk på videoklippen! super kul att se "live"

Kul att alla fiskar trivs! Den där sumpväxten skulle jag ta bort och sätta i en kruka och ställa vid fönsterbrädan. Det kommer att lukta unkelt och förmultna i karet. Vet inte om det påverkar vattnet men vet att det inte luktar gott och blir en hel del att fiska upp med håven.

Hade du en ensam gurami i karet?
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

Kommentar

• karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

Här är växten som du ska ta ut och sätta i en kruka i fönstret http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=54&SOK=1

som nubi säger så ruttnar den, ofta efter någon månad. Men det kan gå snabbare/långsammare den kommer iaf inte att överleva.
                      Eftersom att den är såpass stor och och eftersom du har fler plantor så är det mycket rutten som ska brytas ned samtidigt och det kan (om man har otur) äventyra balansen. en anna sak är det om ett blad från en växt ruttnar, det kan rentav vara nyttigt, men så mycket rutten massa på en gång i den vattenvolymen skulle jag undvika.

Självklart ska du lägga upp film ALLTID kul att titta på

För övrigt vill jag berömma dej för dina välskrivna inlägg!

Kommentar

• malawifisken
                        • August 2008
                        • 969

Ursprungligen postat av addo
                        Någon medicin behövs inte så länge fiskarna är friska så den kan ni skippa

Jag tycker ni ska utöka antalet kardinaler och kilfläcksrasboror, det blir lätt plottrigt om man har för många sorters fiskar i karet. Möjligtvis skulle ett stim bilbuksfiskar eller någon annan ytvattensfisk passa.

Sen borde ni utöka till flera algätare. Malar i all ära men dom flesta är inte så effektivamot alger (så malar har man för att titta på). Mitt tipps är ett stim siamesiska algätare, äppel och/eller posthornssnäckor, fler amanoräkor samt ett stimm otocinclus sp. (en mal dock ska akvariet varit igång i minst ett år innan ni skaffar såna då dom är känsliga)

Akvarieväxter är ett av mina största intressen så om ni förklarar vad ni har för belysning typ av lysrör, antal, reflektorer, t5 eller t8 så kan jag tipsa om massor av lättskötta växter.

Vad mumlar du om egentligen????
                        Är inte malar en bra algätare???
                        Vad har du fått det ifrån??
                        Läst i kalle anka eller?

Det beror helt på vilken sorts mal det handlar om. Det finns massvis med malar som inte äter alger alls. Men säkerligen lika många som äter alger. Ancistrus malen tex är en mycket bra algätare. Siamesiska algätare äter bara vissa sorters alger. Ampularia "äppelsnäckan" är en mycket bra städmaskin till akvariet.

Och att ett akvarium ska ha varit igång ett år innan man släpper i en sådan mal?
                        Har du läst det också i kalle anka?
                        Okej att det skall vara ordenkligt inkört och en stabil vatten kemi.
                        Men ett år, Nej. Kanske ett par månader.

För övrigt, LYCKA TILL=) och mycket välkommna till akvarieträsket
                        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

Kommentar

• addo
                          • January 2007
                          • 609

Ursprungligen postat av malawifisken
                          Vad mumlar du om egentligen????
                          Är inte malar en bra algätare???
                          Vad har du fått det ifrån??
                          Läst i kalle anka eller?

Det beror helt på vilken sorts mal det handlar om. Det finns massvis med malar som inte äter alger alls. Men säkerligen lika många som äter alger. Ancistrus malen tex är en mycket bra algätare. Siamesiska algätare äter bara vissa sorters alger. Ampularia "äppelsnäckan" är en mycket bra städmaskin till akvariet.

Och att ett akvarium ska ha varit igång ett år innan man släpper i en sådan mal?
                          Har du läst det också i kalle anka?
                          Okej att det skall vara ordenkligt inkört och en stabil vatten kemi.
                          Men ett år, Nej. Kanske ett par månader.

För övrigt, LYCKA TILL=) och mycket välkommna till akvarieträsket
                          Förlåt ers höghet!

Om jag ska förtydliga mig så är det ytterst få algätande malar som inte skadar växterna (ibland kan man ha tur), och växter ville ju trådstartaren ha i sitt kar...

Ottocinclus ska ha ett väl inkört akvarium och för en total nybörjare som trådstartaren så tar det ca ett år, även om du säkert klarar det på ett par månader.

Och även om Kalle Anka är skojj så talar jag utifrån ca 19års erfarenhet av att hålla akvarium.

Kommentar

• Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

Jag måste faktiskt ta och hålla med addo om valet av fisk till ett växtkar.
                            Denna uppsättning algätare har jag till mitt 400L "High-tech" kar:
                            7 siamesiska algätare
                            20 zebrasnäckor
                            Anledningen till att jag valt zebrasnäckor är att de är helt otroliga algätare och de klättrar inte ur karet, posthorn kunde även ha platsat här och det kommer att introduceras när min odling av dem börjar ta sig. Äppelsnäckor klättrar dock ur karet om man inte har täckglas därav går de bara i en av mina burkar där det är heltäckande ramp.

Jag hade aldrig valt en L mal av annan typ till ett växtkar, de går "alltid" på växter, förr eller senare, om inte annat så tar de mjukare växtdelar, vilket ofta finns på nyintroducerade växter som inte aklimatiserat sig ännu och därmed gått ner sig i skick innan de skjuter i höjden.

Körde ottos tidigare men de klarare inte temperaturen i karet så de fick emigrera.
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• Fiskvarsson
                              • November 2009
                              • 66

Härså, håll till godo!

Kommentar

• Fiskvarsson
                                • November 2009
                                • 66

nemen! Inget svar? Oj oj oj, nåt måste ha hänt er! :P
                                Eller fick ni se precis allt som var skitdåligt i karet?.. nya klippet kanske visade mer än ni ville!

Ska kolla efter nya växter i helgen btw :P
                                Och förhoppningsvis har de fått in fler räkor och snäckor!

Kommentar

Arbetssätt...