Djur plus annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hundben
    • May 2008
    • 11

    Djur plus annat

    Glasrosor Har jag läst att ta bort dom genast osv osv, fast har inte blivit på det klara med varför ingen vill ha dom i sitt akvarium? Någon bra funktion har väl även dom, renar på nåt sätt eller?.

    Borstmask är en mindre trevlig sak enligt mig själv, gillar dom inte. har läst att vissa plockar bort dom om dom kan, fast även dom har väl en funktion att fylla både på gott och ont, vet att dom har städat bort mina turbo sniglar som dött. Hade ett litet 25L akvarium som jag tömde för ett tag sen som var mitt första salt akvarium, där hade jag allafall ca 30-40 borst maskar hua.

    Pistol räka är ett djur som jag har läst att man vill ha bort, fick med en sådan i en Ls, växer inget, har sett den 1-2 gånger på över 1 år vet att den lever då jag hör ljudet från den varje kväll, har försökt att få ut den ur stenen en seg rackare. Sitter i en jätte bra Ls med mycket liv i. Har delat stenen i 4 delar, endå fick jag inte tag på räkan. Stenen är fortfarande lika fin med massor med liv i så nu har jag allafall 2 av den i mitt nya akvarium. så får pistol räkan bo i ett eget akvarium på 20L trivs tydligen jätte bra smäller rätt bra ibland om o om igen, den tog en av mina eremiter, den försökte med alla, därför vill jag inte ha den i det nya,

    Turbo sniglar är bra att ha har jag läst. Frågan är kan dom föröka sig?
    Då jag tömde mitt lilla akvarium så fanns där 2-4 mini turbo sniglar plus en annan typ av djur/snigel med ett hårt skal vet att dom lever då dom flyttar sig ibland, har sökt efter dom på nätet men hittar ingen som liknar dom, lägger ut en bild senare så kanske någon vet vad det är.

    En favorit snigel som jag har är bumble bee kommer alltid fram en viss tid på natten och söker efter föda, spelar ingen roll om ljuset är på eller inte, men på dagen rör den sig inte, dom går väl efter en inre klocka antar jag.

    Det är detta jag gillar med saltvattens akvarium att man hittar djur dag som natt, plus att fiskarna är så färggranna och allt annat fint som finns koraller mm mm, så länge jag kan kommer jag hålla på med saltvattens akvarium, även om jag fortfarande är novis inom denna hobby, man lär sig alltid något nytt.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Glasrosor trivs ofta väldigt bra i akvariemiljö och så är dom väldigt agressiva mot andra koraller, dvs dom växer över allt och slår ut dom andra korallerna...

    Lite oväntat att en pistol ger sig på eremiter, räkor och småfisk ligger oftast sämre till om man har en större pistolräka.

    Turbon/sniglar kan föröka sig jag har fått förökning på alla varianter jag haft (förutom nassarius). Det måga misstar för "ungdjur" är en sk parasitsnäckor
    (pyramidsnail) som ofta sitter på undersidan av skalet. Man kan se dom när värddjuret klätrar på glaset.

    Dom som kallas för "bumbelbee" är predatorsnäckor som ger sig på andra artfränder och är oftast inte att rekomendera. Jag köpte i misstag en utan ränder och den klämde i sig 3 astreor innan jag fick fast den på bar gärning.

    //NiXoN

    Kommentar

    Arbetssätt...