Hydrometerfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    Hydrometerfråga

    Är det någon som har en Sera hydrometer? Jag skulle vilja veta om den klarar hela skalan från 1.000 - 1.032. Är den lätt att läsa av? osv osv osv.

    Skulle kunnat gå till zooaffären, men han hade ingen inne.
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Nja jag har en på hyllan här hemma, fick med den när jag handlade lite annat...
    Jag har provat den men är föga imponerad, den är lite knepig att läsa av och så behöver vattnet ha rätt temp då den inte kompenserar.

    Kan återkomma med skalan om jag hittar den...
    Annars så är mitt tipps att kolla på ebay efter en refraktometer, har du lite tur så får du en hem för under 300. En refraktometer är på alla sätt överlägsen.

    //NiXoN

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Ursprungligen postat av NiXoN
      Nja jag har en på hyllan här hemma, fick med den när jag handlade lite annat...
      Jag har provat den men är föga imponerad, den är lite knepig att läsa av och så behöver vattnet ha rätt temp då den inte kompenserar.

      Kan återkomma med skalan om jag hittar den...
      Annars så är mitt tipps att kolla på ebay efter en refraktometer, har du lite tur så får du en hem för under 300. En refraktometer är på alla sätt överlägsen.

      //NiXoN
      Man får väl vad man betalar för. Den är ju inte alls dyr Tänkte köpa en Instant Ocean Hydrometer som klarar hela skalan, men jag hittar den bara på triton och den kostar 200 kr + 100 kr frakt. Kändes lite blodigt.

      Hittar du hydrometern så får du gärna återkomma med skalan
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Jag har Seras funkar jätte bra om man nu har en jämn temp på 25 Grader och mäter när det är stillastående vatten så ser jag inte varför den skulle vara sämre än andra???och den går till 1,040 tror det räcker det är bara Döda havet som det behövs mer på skalan..:-)
        Senast redigerad av Patrik Steen; 21 April 2009, 17:22.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Ursprungligen postat av NiXoN
          Annars så är mitt tipps att kolla på ebay efter en refraktometer, har du lite tur så får du en hem för under 300. En refraktometer är på alla sätt överlägsen.

          //NiXoN
          Håller med till fullo. Refraktometern upplever jag som mycket lättare att läsa av och använda.

          Exempel:
          Triton
          E-bay
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Ursprungligen postat av Patrik Steen
            Jag har Seras funkar jätte bra om man nu har en jämn temp på 25 Grader och mäter när det är stillastående vatten så ser jag inte varför den skulle vara sämre än andra???och den går till 1,040 tror det räcker det är bara Döda havet som det behövs mer på skalan..:-)
            Hur låg salthalt klarar den? Är mer intresserad av den nedre skalan
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Jag har något liknande (=densitometer) och även en nedärvd refraktometer avsedd för bilbruk (batteri och kylarvätska). Oftast använder jag densitometern faktiskt. Men å andra sidan använder jag dom inte ssk ofta. Ditt val med andra ord.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Min densitometer (eller hydrometer) har en skala ned till 1.010 som kan extrapoleras ned till 1.005 men sedan är den under vattenytan...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av DAHLBERG
                  Hur låg salthalt klarar den? Är mer intresserad av den nedre skalan
                  Den går till 1,00 är det bräck-vatten du är ute efter börjar nästan misstänka det
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • DAHLBERG
                    • September 2008
                    • 1598

                    #10
                    Ursprungligen postat av Patrik Steen
                    Den går till 1,00 är det bräck-vatten du är ute efter börjar nästan misstänka det
                    Så den går till 1.000? Jo det är bräcktvatten Men det måste vara 25 grader för att den ska visa rätt eller hur var det? Ska nog köpa mig en sån. Den kostar under hundringen så det är bara att använda den som flöte om den inte fungerar
                    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                    540 liter kulfisk - T. lineatus
                    120 liter salt - Koraller och fisk

                    Kommentar

                    • Trollsvans
                      • November 2007
                      • 1118

                      #11
                      Den visar alltid rätt densitet, men densiteten i sig beror på temperaturen, så det är där det kan fallera.

                      Det finns tabeller för vilken densitet man får för visst antal gram salt per liter vid viss temperatur, dock har jag bara koll på 1,020-1,027 från 23-30 grader....
                      Men det lär gå att hitta någon bräckvattenskunnig som har rätt tabell.

                      Vad gäller Seras hydrometer tycker jag inte den är så krånglig. Visserligen det där med temperaturen då, men jag har sån lyx att jag har 24,5-25,5 i karet... Bara att skopa upp en tillbringare vatten, låta virvlarna falna, och lägga i flötet. Tar säkert en halv minut, totalt sett.
                      //Troll

                      Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                      Kommentar

                      • havre
                        • September 2006
                        • 281

                        #12
                        Allt är krångligare än en refraktometer där du lägger två droppar på glaset läser av och sedan har ett verkligt värde. Alla dessa budget varianter måste stämmas av mot en refraktometer med jämna mellanrum då de tenderar att få avlagringar på sig. Även innan första anvädningen skall dessa varianter stämmas av mot en refraktometer för de visar ofta fel från början.
                        Akvarium über alles

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ett tips med såna där glasflöten är att skaffa ett lagom stort mätglas. Mycket enklare att läsa av om man floterar flötet i mätkolven istf akvariet.

                          De flesta glasflöten och refraktometrar brukar kunna mäta låga salthalter hyfsat (till skillnad från såna salthaltmätare som har en svängarm av plast), men som tur är så är bräckvattendjur aldrig kinkiga med salthalt, så man kan också bara höfta.

                          Ett annat sätt att få rätt salthalt trots att mätaren inte klarar låga salthater är att blanda till fullt marin salthalt i en hink el dyl, och sen späda ut den till rätt salthalt. 1 del vatten med fullt marin salthalt spädd med 2 delar kranvatten blir t.ex. 12 promille salthalt.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Azurs sätt är det absolut säkraste sättet att göra detta. Det som dock krånglar till det hela är att alla kommersiella saltvattensalt har en viss mängd sk kristallvatten, dvs vatten som ingår i de saltblandningar man använder. Detta gör att man inte kan göra så att man tar 360 gram saltvattensalt till 9640 gram vatten för att få 36 promille. snararte är det så att medeltalet blir ca 400 gram saltvattensalt till 9600 gram vatten för att få en verklig salthalt på ca 36 promille. Ett bra sätt om man vill vara säker är att ladda ner Aqua Calculator på http://www.mathgame.de/RiffMain.htm. När man installerat den kan man inne i programmet på inställningar välja svenska som språk. Där kan man hitta (bland mycket annat) en förteckning på hur mycket salt man skall ta av de olika märkena för att uppnå en full marin styrka.. Gör man så vid varje vattenbyte, sköter tillförseln av avdunstat vatten (med sötvatten) så behöver man sälla tvivla på vilken salthalt man har.

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            Arbetssätt...