Hur länge??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Hur länge??

    Finns det nån gräns hur länge man kan ha blandat saltvatten i en Dunk tex innan man gör ett vattenbyte??tänkte mest kanske att ämnena i saltet lakas ur kanske med tiden så vid ett vattenbyte så kanske det inte finns dem mineralerna/ämnena som är bra att tillföra vid ett vattenbyte(detta är en egen fundering)

    Som nu har jag en Dunk på 10L färdigblandad Salt i badrummet som jag har en syresten i 24h om dygnet,och det har nog varit blandat sen min Nitrit topp jag fick för nån vecka sen,i dag gjorde jag vattenbyte 5L men är det ok att det andra som är blandat det är då 5L kvar klarar det sig till nästa vattenbyte eller bör man blanda nån dag innan bara??
    Mvh.Patrik
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Har du lite rörelse i vattnet så kan det o stå, annar blanda nytt dagen innan bytet.

    //NiXoN

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av NiXoN
      Har du lite rörelse i vattnet så kan det o stå, annar blanda nytt dagen innan bytet.

      //NiXoN
      Men hur länge kan man blanda det innan en vecka två veckor etc etc..Tack annars för svaret
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Vad som kan hända är att det dunstar från blandningskärlet. salthalten blir då automatiskt högre. Får det stå för länge och dunsta så kommer konc av kalcium och karbonat bli för högt oc dessa fäller ut som kalciumkarbonat. Har du ett kärl där det inte dunstar för mycket (och att du fyller på det dunstade vattnet med vanligt kranvatten eller ro vatten) kan det ur bakteriologisk avseende stå ganska länge om du har rörelse i vattnet som Nixon sa.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av Lasse
          Vad som kan hända är att det dunstar från blandningskärlet. salthalten blir då automatiskt högre. Får det stå för länge och dunsta så kommer konc av kalcium och karbonat bli för högt oc dessa fäller ut som kalciumkarbonat. Har du ett kärl där det inte dunstar för mycket (och att du fyller på det dunstade vattnet med vanligt kranvatten eller ro vatten) kan det ur bakteriologisk avseende stå ganska länge om du har rörelse i vattnet som Nixon sa.

          MVH Lasse
          Jag har en dunk där jag har gjort ett hål som passar precis så luftslangen går igenom och det har inte avdunsat ett dugg tycker jag eftersom det är helt slutet,så då är inte en hel vecka för mycket??en sak till är det ok att hälla i lite nitrivec och lite Nutrafin vattenberedningsmedel när jag blandar salt för det har jag gjort mest för att ta bort Kloramin,men sen läste jag i en bok att Saltet man köper innehåller Klor men kan det verkligen stämma??
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Saltet innehåller klor i form av klorider vilket är något helt annat än det klor du använder för att döda bakterier med. Nitrivecen kan du srunta i om akvariet har kommit igång men om du använder kranvatten när du blandar så kan du använda vattenberedningsmedel.

            MVH Lasse

            En vecka under de omständigheterna går bra men du behöver inte blåsa luft i tanken - du klarar dig med en liten cirkulationspump.
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Lasse
              Saltet innehåller klor i form av klorider vilket är något helt annat än det klor du använder för att döda bakterier med. Nitrivecen kan du srunta i om akvariet har kommit igång men om du använder kranvatten när du blandar så kan du använda vattenberedningsmedel.

              MVH Lasse

              En vecka under de omständigheterna går bra men du behöver inte blåsa luft i tanken - du klarar dig med en liten cirkulationspump.
              Ok men jag får inte in en liten pump i hålet det är därför
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              Arbetssätt...