Nitriten är här

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Nitriten är här

    Nu har jag fått Nitrit i mitt 37L Saltkar inte helt oväntat mätte det idag och den stod på 1,0 mg/l karet har varit igång 2 veckor det befolkas av några Sniglar en Eramit och en Mjuk-Korall ska jag få Panik eller ta det med ro???jag blandade 8 L nu på morgonen men det vattnet var tänkt för mitt Första vattenbyte som var tänkt nu i slutet av nästa vecka.

    Klarar sig sniglarna och de andra invånarna eller bör jag köra ett vattenbyte på studs, måste även sägas att jag kör i Bakterie-Kultur dagligen i karet för att kanske slippa en Nitrit-Topp eftersom det är väldigt Nystartat men det funkade inte tydligen
    Mvh.Patrik
  • Fösen
    • January 2009
    • 383

    #2
    Ursprungligen postat av Patrik Steen
    Nu har jag fått Nitrit i mitt 37L Saltkar inte helt oväntat mätte det idag och den stod på 1,0 mg/l karet har varit igång 2 veckor det befolkas av några Sniglar en Eramit och en Mjuk-Korall ska jag få Panik eller ta det med ro???jag blandade 8 L nu på morgonen men det vattnet var tänkt för mitt Första vattenbyte som var tänkt nu i slutet av nästa vecka.

    Klarar sig sniglarna och de andra invånarna eller bör jag köra ett vattenbyte på studs, måste även sägas att jag kör i Bakterie-Kultur dagligen i karet för att kanske slippa en Nitrit-Topp eftersom det är väldigt Nystartat men det funkade inte tydligen
    Skit!!!!!

    Har hört att för mycket nitrit under längre tid i saltvattens kar så är allt dött helt utdött. Fixa det snabbt. Hoppas det blir bra

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Nu har jag gjort ett vattenbyte på 8 L och blandat 10L tills imorgon så det blir ett vattenbyte även då för att få ner Nitriten,är det nåt jag bör köpa tills nästa gång kanske för att påskynda förloppet att dra ner skadliga ämnen??
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Nitrit är i verkligheten ganska ofarligt i saltvatten - ingen som helst anledning till panik. Det första du gör är att stoppa all matning. Jag skulle inte bytt vatten. Fortsätt med din bakteriekultur. Det du eventuellt kan göra är att sätta in en luftning i karet (gör det i ett av filterfacken) Anledningen till detta är att du troligtvis har ammonium i karet och pga av det höga pH:t så kan du få giftiga mängder av ammoniak. En luftning driver ut ammoniaken som gas.

        Ta det lugnt och gör inga panikåtgärder.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #5
          Jag körde med ett par vattenbyten och dubbeldoserade nitrivec, tog några veckor, men det var mest för att jag hade snäckor och eremiter i karet... som sötvattensakvarist får man ju lätt panik vid nitrit...

          hade jag hållt ut hade jag nog blivit av med det snabbare, men jag hade istället en lägre nivå så jag slapp vara rädd...

          såhär 4 månader senare har jag inte en tillstymmelse till nitrit, nitraten äts av Caulerpan och Xenian...
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...