Manta Birostris

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkeyLtd
    • February 2009
    • 5

    Manta Birostris

    Toodles!

    Håller på med ett fördjupningsarbete i Vattenlevande organismer, om Djävulsrockan (Manta Birostris). Den mesta infon jag har hittat so far är på engelska och där snackar man om ”Manta ray a.k.a. Devil ray” på flera ställen, det är den uppfattningen jag har haft också - att mantan och djävulsrockan är samma djur. Men så på en sida jag trillade in på nu skrevs det att Manta ray är en art, och Devil rays är en grupp med 8-9 arter. Sidan påstår sig skriva om just Manta Birostris.

    Men är det någon som har koll på hur det ligger till? Är mantan och djävulsrockan två namn för samma art, eller är det skilda arter/grupper? Och vilken av arterna i så fall är Manta Birostris??

    Tacksam för svar!
    /Förvirrad djurvårdare
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    Kan du inte göra dina skolarbeten själv istället?

    nåväl, här är några länkar till dig:


    Wikipedia is a free online encyclopedia, created and edited by volunteers around the world and hosted by the Wikimedia Foundation.



    efterforskningarna får du sköta själv!
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • MonkeyLtd
      • February 2009
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av Vandal
      Kan du inte göra dina skolarbeten själv istället?

      nåväl, här är några länkar till dig:

      www.google.com
      www.wikipedia.org
      www.fishbase.org

      efterforskningarna får du sköta själv!
      Skrev jag någonstans i mitt inlägg att jag vill att någon ska skriva arbetet åt mig? Jag skrev att jag behövde hjälp med att reda ut vilken info som är till vilken art - eftersom jag inte har hittat något vettigt svar på andra sidor!

      Kommentar

      • henriklh
        • February 2003
        • 40

        #4
        Kolla här om du inte redan har gjort det?: http://en.wikipedia.org/wiki/Manta_ray

        Sen tycker jag att du ska strunta i de "vanliga" namnen då användningen av dessa ofta kan skilja sig åt mellan olika områden, geografiska områden eller ämnesområden (vissa fiskar har till exempel "dyknamn" som skiljer sig från "akvarienamnen"). Skriv om "djävulsrockan" men specificera med det latinska namnet vilken art du syfter på.

        Kommentar

        • MonkeyLtd
          • February 2009
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av henriklh
          Kolla här om du inte redan har gjort det?: http://en.wikipedia.org/wiki/Manta_ray

          Sen tycker jag att du ska strunta i de "vanliga" namnen då användningen av dessa ofta kan skilja sig åt mellan olika områden, geografiska områden eller ämnesområden (vissa fiskar har till exempel "dyknamn" som skiljer sig från "akvarienamnen"). Skriv om "djävulsrockan" men specificera med det latinska namnet vilken art du syfter på.

          Ja jag har redan kollat på Wikipedia, och jag specifierade faktiskt "djävulsrocka" med Manta Birostris, men det kanske du missade. Det är den här länken som har fått mig att undra över trovärdigheten på infon jag redan har hittat: http://www.elasmo-research.org/educa..._manta_faq.htm . Det står såhär en bit ner på sidan, och detta har gjort mig förvirrad: "What is the difference between mantas and mobulas?
          Mantas and mobulas (also known as "devil rays", of which there are 9 species) are similar in form [...]"

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Vad jag kan förstå kallas Manta birostris "djävulsrocka" på svenska, medan "devil ray" främst är namn på de nio arterna i det liknande släktet Mobula. Enligt Fishbase kallas Mobula mobular "mindre djävulsrocka".
            Läge för förvirring, alltså.
            Och du har väl lagt märke till att det finns tre arter i släktet Manta - M. birostris, M. ehrenbergii och M. raya?
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • MonkeyLtd
              • February 2009
              • 5

              #7
              Jag hade inte en aning om att det fanns tre arter av Manta, men det kan ju vara bra att veta. Dock har det stått på de sidor jag varit inne på att infon har varit om M. Birostris, så förhoppningsvis är det rätt info om rätt art. Var hittade du att det finns två arter till i släktet?

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                Ursprungligen postat av MonkeyLtd
                Var hittade du att det finns två arter till i släktet?
                Där det mesta om fiskar finns att läsa - på Fishbase.
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                Arbetssätt...