Fosfatproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davve77
    • February 2002
    • 11

    Fosfatproblem

    Har nu insett att mina grönalger som överbefolkar mitt akvarium troligtvis beror på för alldeles för höga fosfatvärden ca 1.8... Jag skulle vara tacksam för förslag på hur man bäst kan minska fosfat nivån till 0,1 som det ska vara.

    Har köpt fosfat remover som jag ska lägga i insuget på en av mina pumparoch jag gör även vattenbyten med osmosvatten. men det kanske inns andra sätt...

    Vad kan det höga fosfatvärdet bero på?

  • freddan3
    • January 2002
    • 36

    #2
    Hej,

    De vanligaste orsakerna till höga fosfatvärden torde vara fodret.
    Det kan också tänkas att det kommer från någon tillsats, aktivt kol t.ex. En "dålig" levande sten är också en möjlighet. Ledningsvattnet kan du nog stryka från listan eftersom du använder osmos. Tillsatser av olika slag kan du testa för fosfat genom att lägga/hälla denna i en bytta saltvatten, vänta ett par dagar och testa sedan, det ska inte visa något annat än 0.

    Jag har använt fosfatremover några gånger och det fungerar bra. Körde 1-2 dl remover (Coralife) i ett 300 L akvarium, bytte remover efter 1-2 veckor till dess att denna inte längre blev gul/brunfärgad så fort. Det fungerar antagligen lika bra att kräma på med en hel liter remover på en gång, men när det gäller akvarier så är jag en stor vän av långsamma förändringar.

    Lycka till!

    Fredrik



    Kommentar

    • Peter Josefsson
      • February 2002
      • 20

      #3
      Det du skriver Freddan om att hitta roten till det onda är nog det viktigaste. Koninuerlig drift med fosfatremover är ju inte så kul vare sig för plånboken eller att få en bra balans. Fosfatremover ger oss givetvis möjlighet att få ut fosfaten ur karet. Ett annat sätt är att använda kalciumhydroxid. Kalciumhydroxiden används igentligen för att höja calciumvärdet något och ger en viss pH höjande effekt vilket kan vara bra om man kör med kalkreaktor. Den har även en viss possitiv effekt i att den binder upp fosfat. +Calcium och -Phosfat. Fosfaten blir då givetvis kvar i karet om än i oskadligjord form. Bra kombination tycker jag. Men titta över var du kan ha din fosfatkälla.
      Lycka till davve

      Peter

      Kommentar

      • davve77
        • February 2002
        • 11

        #4
        Tack för svaren.. Jag ska nu utöver vattenbyten tillsätta fosfatremover och mer kalciuhydroxid och se om det hjälper.

        Jag funderade även om det verkligen är lämpligt att hela tiden skrapa bort algerna på bakre glasväggen eller om jag ska låta algerna sitta kvar tills de försvinner pga rätt orsak. D v s att fosfathalten är lägre.

        Kommentar

        Arbetssätt...