saltvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmusej
    • June 2006
    • 66

    saltvatten?

    Jag har tänkt på saltvattenakvarie ett tag och undrar lite om tekniken:
    Vad är en skummare?
    Vad är en sump?
    Häller man i salt direkt i akvariet eller finns det nån pryl för det också?
    Vad behöver man mer för teknik?

    Och lite om skötseln:
    Hur ofta och hur gör man när man byter vatten?

    Tacksam för svar //Rasmus
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Skummaren är en del av filtreringen. Den skapar luftbubblor i ett rör, vilka transporterar ut smuts och "skit-ämnen" ur akvariet.
    Andra delen av filtreringen består av Levande Sten, vilka innehåller bakteriestammar som bryter ner resten av skitämnena.

    En sump är ett extra akvarium, som man leder ner vatten från huvudakvariet i. Där har man ofta skummare och annan teknik, och en returpump som trycker upp vattnet i huvudakvariet igen.
    Sump är inget man måste ha, däremot är det ett bra sätt att gömma "ful" teknik, och skapa en större vattenvolym.

    För vattenbyte använder de flesta en hink, eller ett separat akvarium, då det brukar ta några timmar att lösa upp saltet.
    Rent salt bör aldrig hällas ner direkt i akvariet (när man har något levande däri) eftersom det kan ta livet av det mesta i ren form.

    Allmän skötsel: byt 5-10% vatten i veckan, beroende på hur stort akvariet är, hur hårt belastat det är, och hur effektiv rening du har.
    Matning och annat är samma som för sötvatten, även om det är bättre att mata flera små portioner om dagen i stället för en störe.

    Teknik som behövs beror lite på vad du vill ha. Vill du bara ha fisk, räkor etc, så räcker det med skummare, cirkulation, och ljus ungefär som för ett sötvattensakvarium.
    Ska du däremot ha koraller, så behöver du oftast mycket mer ljus (beroende på vilka koraller).
    Har du ett litet akvarium med låg belastning, så klarar du dig utan skummare om du tar lite större vattenbyten.

    Det finns några artiklar om saltvatten här på Zoopet, och det finns ännu mer på www.saltvattensguiden.se och www.minirevet.se

    En bra rekommendation är att läsa på ordentligt innan man skaffar något; Satvattensakvariet av Daniel Knop är rätt bra som grund, sen finns det fler böcker som går lite mer på djupet.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Jag tycker att man bör i all vänlighet ge en lite förvarning om kostnaderna, grovt räknat så kan man höfta med mellan 80-100kr per liter vatten i karet.
      Driften går på ett antal kronor, beroende på typ av kar så är det nån krona eller två per liter vatten i månaden...

      Tycker du att de låter tradigt med att offra flera timma på att läsa på så kan du räkna kostnaderna X10

      //NiXoN

      Kommentar

      • rasmusej
        • June 2006
        • 66

        #4
        Tack för svaren, det verkar lite mer teknik och ganska mycket dyrare än ett sötvattensakvarium.
        jag hade tänkt ett litet korallrev med lite fiskar/räkor, typ ett clownhotell.

        än en gång tack för svaren.

        Kommentar

        • Trollsvans
          • November 2007
          • 1118

          #5
          Ja jäklar, den biten glömde jag... Kostar gör det, men ett smidigt sätt att banta ner kostnaderna är att köpa begagnat, då kommer man ner rätt långt under 100 kr litern.
          Clownhotell är hur som helst en bra ide, då får man allt i ett och slipper välja massa grejer.
          //Troll

          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #6
            Ursprungligen postat av NiXoN
            Tycker du att de låter tradigt med att offra flera timma på att läsa på så kan du räkna kostnaderna X10
            Eller mer vid krash eller plötsliga dödsfall.

            Men A och O är läs på så mycket som möjligt, det är inte så svårt när man börjar greppa bitarna.
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            • rasmusej
              • June 2006
              • 66

              #7
              Ok, jag har läst runt lite och fastnat för det där med osmosvatten, måste man byta med osmosvatten eller kan man ta vatten från kranen?

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Jag skulle säga "ja" då det kan gå fint i ett år och sen har det accumulerats tillräckligt med tex koppar etc i ditt kar för att orsaka en katastrof.
                Även om vattnet normalt är ypperligt som sådant så räcker de att nån gör lite jobb på vattenledninge så kommer de att släppa massor med skit.

                Polaren hade en fin variant där han har ett silikatfilter efter osmosen, när filtret börjar bli mörkt byts de.
                Han bytte media i filtret och ett par dar senare utfördes jobb på vattenledningen, resultatet ett kolsvart filter på 25 liter vatten (normalt så håller de ett år nästan).

                //NiXoN

                Kommentar

                • Tors hammare
                  • April 2007
                  • 572

                  #9
                  Jag skulle vilja säga att det beror på kvaliten på ditt kranvatten.

                  Men det är också riktigt som Nixon säger angående arbete på vattenledningen.
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  Arbetssätt...