Start av 54 liter saltvattenskar, svenskt tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rudabb
    • December 2007
    • 47

    Start av 54 liter saltvattenskar, svenskt tema

    Hej! Jag ska om några dagar starta upp ett saltvattensakvarium som jag kommer ha svenska fiskar och djur i. Akvariumet ska stå utomhus med doppvärmare i så jag får en temperatur på ungefär 15 grader. Jag har införskaffat en Rio Nano Skimmer som de Herculesgatan Zoo rekommenderade till akvarium upp till 60 liter (på själva förpackningen står det dock cirka 80 liter men jag litar mer rekommendationerna från Hercules Zoo). Jag ska dessutom köra med ett eheim ytterfilter, rekommenderat för akvarium 200-250 liter, och dessutom en cirkulationspump som pumpar några hundra liter i timmen för att få fart på vattnet. Denna uppsättning tycker jag själv borde räcka och bli över även för de lite mer krävande svenska arterna.

    Är det någon som har erfarenhet av Rio Nano Skimmer eller har några andra synpunkter på min uppsättning?

    Jag hade tänkt att sticka ut till Hönö (en ö utanför Hisingen vid Göteborg) för att hämta vatten för att få så rent som möjligt och dessutom kunna starta igång karet direkt. Jag hade tänkt att köra lite tångräkor, någon plattfisk (kanske skrubbskädda eftersom jag hört att det är en ganska tålig fisk) och kanske även någon typ av havsnål. Jag är mycket väl medveten om att skrubbskäddan kan bli ganska stor (cirka 4 kg) men jag ska dock uppgradera 54-liters karet till ett 112-liters om någon månad och dessutom så släpper jag nog ut fiskarna till sommarn. Det kan möjligtvis bli så att jag skaffar mig någon sorts snultra också men jag har dock hört att de är ganska rovgiriga av sig och kanske käkar upp allt annat jag har i karet.

    Finns det någon som har några idéer om andra fisk- eller djurarter jag kan ha i karet eller bara allmänt kan ge mig tips om hur man sköter ett saltvattensakvarium? Detta blir nämligen mitt första saltvattensakvarium.

    Glömde säga att jag hade tänkt ha snäckskal på bottnen och plocka några stenar med tång på också. Så får jag väl också plocka några sniglar för renhållning. Sen skulle det också vara bra om någon kunde räkna upp för och nackdelarna med att ha sand. För jag antar att sand är ganska väsentligt om man ska hålla plattfisk?

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av Rudabb; 19 November 2008, 20:34. Anledning: Intressantare rubrik
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Är lite tveksam angående vattnet.
    Nu vet jag inte hur det är för just kallvatten tyvärr, men det kan nog Lasse svara på (saltvattensgurun här).

    Om du inte redan kollat runt, så kolla på www.saltvattensguiden.se och www.minirevet.se, där finns artiklar om allmän skötsel, en del trådar om kallsaltvatten.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1103

      #3
      Hej!
      Det finns en aktuell diskussion på


      Där finns lite bilder, info och länkar om kallt saltvatten.

      Se bara till att du postar dina erfarenheter här på Zoopet! Det ska bli kul att följa hur det går.
      Malmö Akvarieförening
      no hope, no harm, just another false alarm

      Kommentar

      • Rudabb
        • December 2007
        • 47

        #4
        Jag har en annan fråga: går det att lagra havsvatten man hämtat? Eller står det bara och blir dåligt då nitrit, nitrat och liknande bildas?

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #5
          Det är bara testa.. det kan inte bli värre än att du misslyckas och får tänka om. KÖR HÅRT!
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Vattnet utanför Hönö är inte speciellt salt - det brukar ligga mellan 14-15 promille upp mot 25-promille. Om du skall lagra naturligt saltvatten så måste du ha i en pump som syresätter ordentligt. Om du absolut måste ha naturligt havsvatten så rekommenderar jag dig att "salta" upp det med saltvattenssalt till ca 32-35 promille. Det skadar inte heller att låta karet gå ner till 8 - 10 grader under vintern.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            Arbetssätt...