27l + sump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    27l + sump

    Hej hopp akvarister, Vicket härligt höstväder vi har

    Till frågan.. När jag har sålt mina sötvattensakvarier så tänkte jag ringa glasmästaren och fråga hur mycket det skulle kosta att bygga ett akvarie med måtten 30 30 30 bdh det skulle inebära ca 27l saltvatten! Men problemet just nu är belysningen och cirkulationen, Jag funderar på om man skulle kunna använda den här: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...b7f5f5ebc8b9ce

    Som ljusramp? Jag har sånna till mina terrarier och de är faktiskt äckligt snygga..(Om nu en ljusramp kan va snygg) Desutom så är måttet perfekt! Brukar ju vara svårt att hitta så små ljusramper annars.

    Om vi utgår från att den funkar bra? Kan ni länka till en bra lampa då? Sådana som de använder till molly, guppy hotel? De måste väl finnas reserv lampor till dem? Kanske en sån lampa?

    Om jag lägger till 10 cm på djupet så skulle det funka som en sump, Kan jag använda samma teori som i molly-hotelet då? ett hål där vattnet går in och ett hål där man sätter en cirkulations pump som pumpar ut vattnet? Och vad fyller jag sumpen med då? Levande sten? biobollar? filtermatta?
    Rekomendera en bra pump som funkar till ett 27 l då tack!
    Väntar med spänning på svar
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #2
    Tror tyvärr inte att lampan Räcker, Kanske ifall du kör en kraftig lågenergilampa.. då kan du nog köra Någon mjukkorall.
    Sumpen är nog bäst att fyllas med Levandesten.... du vill köra ganska mycket levande sten i karet och låta det gå lång tid ikaret, Svårt att få upp en stabil kultur i små kar...Cirkulation Borde ju det räcka med en 300l/h pump... lösningen på sumpen skulle nog fungera bra
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • Vandal
      • January 2006
      • 1655

      #3
      lampan ser ut att ha en e27-fattning och då kan det vara problem med att hitta en bra lampa till saltvatten... jag hade dragit en sväng till ikea och köpt skrivbordslampor med 11w kompaktrör och sen köpt passande rör till den istället... lättare att hitta och lätta att bygga in i ett lock eller liknande... själv går jag i planerna på en 42l kub med salt och har hittat mina skrivbordslampor för 20 spänn styck på myrorna... rören jag köpte kostade 125/st...
      skulle rekommendera att köra mer cirkulation än 300l/h, men till sumpen kan det nog funka bra... jag kommer köra med ca 1000l cirkulation i mitt kar och siktar på cirkus 0.75-1w/liter uppdelat på ledlampor och kompaktrör...
      over and out /Petter
      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

      Kommentar

      • sting
        • September 2007
        • 481

        #4
        Sådär! Tillbaka efter att ha tagit upp farsans nät, Rensat farsans flundra Och gissa vem som fick äta upp farsans flundra?.. Slutar säkert med att jag får rensa bort sjögräset från nätet själv med..

        Men, men..

        Kan någon länka på en amatur och en bra lampa? Jag är väldigt förtjust i det där blå ljuset som brukar va i saltakvarier

        Passar väl på.. Kan någon kolla efter en bra pump på guldfisken hemsida när ni endå håller på?(Bor breve affären..)
        // stingen

        Kommentar

        • Trollsvans
          • November 2007
          • 1118

          #5
          Är du helt säker på att du vill ha 27 liter?
          Efter ett par månader med saltvatten känner ju jag att inte ens 120 liter räcker långt, så det får bli uppgradering till 300+ liter snarast.

          Nåja, ska du iallafall ha det här, så är ju då kompaktlysrör det ultimata, 3x11W så kan du ha en del skojigheter iallafall.
          Armatur hittar du på myrorna eller ikea (skrivbordslampa), och lysrör på pwss eller välsorterad akvarieaffär.
          Det blåvita ljuset är antingen lika delar 10000K och 20000K, eller någonstans däromkring.
          Annars finns armaturer i Mikro-T5, typ 2x8W, men dom kostar ju några hundra också...
          //Troll

          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

          Kommentar

          • sting
            • September 2007
            • 481

            #6
            Kikat runt på olika pumpar nu.. Har fastnat mest för den här, http://www.guldfisken.se/beta/catalo...425c056ce31f20

            Kommer den funka i ett saltvatten?

            Kan det vara denna lampa ni far efter? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10106280

            Det gör inte jätte mkt om ni tar er tid att länka

            Kommentar

            • Trollsvans
              • November 2007
              • 1118

              #7
              Japps, den lampan är det.

              Pumpen däremot skulle jag undvika rätt noggrannt i ett så litet kar.
              Det kommer blåsa skiten ur vad som än finns däri, förutsatt att den inte blåser ur vattnet över kanten...

              Kolla hellre på www.pwss.se, så får du ett bättre sortiment. Salt-sektionen har massor med roligheter.
              Koralia Nano skulle eventuellt funka, annars tror jag mer på att ha två powerheads på kanske 350 l/h placerade i varsitt hörn på en sida.
              //Troll

              Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

              Kommentar

              • Vandal
                • January 2006
                • 1655

                #8
                jag hittade en spännande lampa på harald, samma som ikeas, men med ett kantfäste istället för teleskopben, lär vara lättare att sätta fast på kanten på akvariet...

                over and out /Petter
                Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                Kommentar

                • sting
                  • September 2007
                  • 481

                  #9
                  2 st pumpar skulle inte funka på den konstruktionen jag har tänkt mig, Jag vill ju dölja allt bakom någon slags vägg, och sen med ett in flöde och ett utflöde, som ett biologiskt filter skulle men kunna kalla det om man fyller den med levande sten va?

                  Hehe.. Har alltid hört att alla klagar på att "nano karen" Har för dålig belysning och för dålig cirkulation.. Så jag tänkte fläska på ordentligt
                  Men det blir alltså lite för mkt storm då.. 650l/h då? Eller är det med för starkt?..

                  Kommentar

                  • sting
                    • September 2007
                    • 481

                    #10
                    skulle man kunna använda den här till den "falska väggen"? http://www.guldfisken.se/beta/catalo...512483ff35c781

                    Kommentar

                    • Vandal
                      • January 2006
                      • 1655

                      #11
                      btn slimline tror jag skulle funka klockrent... det är lättarbetat och har funkat för många... kolla gärna lasses fiskhotelltråd exempelvis...

                      bygg ett inflöde och två utblås så tror iallafall jag att två pumpar skulle funka... har du dem inte direkt i ytan så tror jag det går öka på flödet rejält...
                      over and out /Petter
                      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • johag86
                        • April 2006
                        • 124

                        #12
                        enligt djurskyddslagen skall fiskar ej hållas i volymer mindr än 30 liter...
                        400 lit tanganyika
                        160 pitbull

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Kanske inte ska ha fiskar i karet?

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Ursprungligen postat av johag86
                            enligt djurskyddslagen skall fiskar ej hållas i volymer mindr än 30 liter...
                            Tycker det låter mycket för sist jag kollade så är det ganska få akvariefiskar som kommer upp i 30 liter, eller räknas stim?
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • sting
                              • September 2007
                              • 481

                              #15
                              Ursprungligen postat av johag86
                              enligt djurskyddslagen skall fiskar ej hållas i volymer mindr än 30 liter...
                              Du har inte funderat att kolla i lagen innan du försöker vara spydig?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...