Hundfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miimon
    • January 2003
    • 50

    Hundfisk?

    Såg en fisk på en fiskaffär som var benämnd "Hundfisk" den var vit o såg verklingen ut som ett hundhuvud. Undrar om det är någon som vet något om den och har någon bild? /Miimon
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    #2
    är du säker på att det var en saltvattensfisk?? Har hört talas om ett släkte som kallas hundfiskar... de heter umbra som släktnamn... men de är sötvatten och även kallvattensfiskar vad jag kan förstå... är själv litet sugen på att ha en sådan så småningom.. vad såg du den??
    Nina F

    Kommentar

    • miimon
      • January 2003
      • 50

      #3
      Såg den i västerås, den var ganska stor, huvudet såg ut ungefär som en pittbullterrier o kroppen var oval, vit o gick tillsammans med fladdermusfiskar i ett saltvattens akvarium, är inte säker på om den heter hundfisk men det stod det på akvariet...??

      Kommentar

      • Nina Falkestav
        • November 2002
        • 359

        #4
        ok det stämmer säkert.. är nybörjare inom akvaristik, så jag vet inte så mycket..
        Hoppas någon annan kan svara!
        Nina F

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          ok det stämmer säkert.. är nybörjare inom akvaristik, så jag vet inte så mycket..
          Hoppas någon annan kan svara!
          Nina F
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Det var nog iaf inte den fisk som brukar kallas för hundfisk, dvs Umbra krameri, ni såg.
          Dogfish på engelska är rödhaj, så det bör inte har rört sig om en direktöversättning heller.
          På beskrivningen låter det lite som om det var den här fisken ni såg:
          http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=382
          Den är ibland snarast gråvit i färgen.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • miimon
            • January 2003
            • 50

            #6
            Det är helt fel fisk...
            Vet inte om de skrev det riktiga namnet på den i affären.

            Kommentar

            • Nina Falkestav
              • November 2002
              • 359

              #7
              de jag har sett var i akvariebok. de hette umbra pygmaea.
              Nina F

              Kommentar

              • Millas
                • February 2003
                • 204

                #8
                Det stämmer att det är en saltvattenfisk och den heter hundfish enl Royal Zoo i Västerås som du säkert såg fisken i. Den kostar 400:-
                Den ser ut så här och heter "DOG FACE PUFFER" och latin "Arothon Nigropunctatus"


                Fler bilder
                Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

                och här hittar du massa olika "Puffer" fiskar
                Puffers are popular marine fish due to their ability to inflate when threatened or scared

                Kommentar

                • miimon
                  • January 2003
                  • 50

                  #9
                  Exakt! den var det. tack så mycket!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...