Sjöborre

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

Sjöborre

Tjenare nu kommer jag med mina dumma frågor igen

Idag köpte jag lite knappar, och på stenen satt där även en sjöborre. Personalen verkade inte veta vad det var och slängde ner den i påsen också .

Men nu blev det så att dom höll alltihopa ovanför vattnet så sjöborren utsattes för luft under kanske ca en halv minut. Jag läste mer om sjöborrar när jag kom hem och då står det att dom bl a är känsliga för luft. Gäller det alla arter och hur illa kan det vara tro?
    Bifogade filer
    MVH /Tobias
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

Nu har han varit i ett par timmar, han har sökt sig upp till vattenytan och blottar en liten del så jag förmodar att det inte är några problem. Ja om han nu mår bra förstås.

Läste att dom brukar söka sig uppåt och fälla ut sina "taggar" (som man kan se på bilden) när det sker större förändringar i vattnet. Klart att flytten hem till mig har blivit en förändring som kanske förklarar beteendet.
    MVH /Tobias

Kommentar

• oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

var köpte du den
      Bromma? de hade okej priser på Lite olika mjukisar såg jag..
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Sjöborrar äter allt som inte kan krypa undan, och har en dålig vana att välta sten. Kort sagt: se upp med den där.

En sjöborre släpper taggarna när vävnaden är död: taggarna är skelettdelar och hålls på plats av hud och muskler, och ramlar de lös betyder det att huden och musklerna ruttnat bort.

Sjöborrar är inte överdrivet känsliga för att vara uppe i luften korta stunder, men tål inte uttorkning. Vissa exemplar har en irriterande vana att klättra upp och sätta sig så delar av sjöborren är ovanför ytan - och torkar.

Undvik att slita lös sjöborrar från glas. Deras slangfötter slits sönder (du kan se rester sitta kvar där sjöborren satt).

Mata den. Släpp bitar av räkkött el dyl på den så får du se hur den manövrerar in maten under sig och tuggar i sig.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• tobias.nero
          • January 2008
          • 384

Stämmer ja Oskar har du några putsar räkor?
          Dom var ju skit roliga jag köpte 5 st på triton, och idag när jag var nere och skulle sätta knapparna på plats så flög dom på min hand och började putsa. Skit kul jag stod där tills jag var helt skrynklig
          MVH /Tobias

Kommentar

• tobias.nero
            • January 2008
            • 384

Tack för svaret Azur, jag hade faktiskt tänkt köpa en sjöborre på triton men nu fick jag en gratis. Dom sa att det var mindre stenar man fick se upp med. Men det kanske beror på hur stor borren är också.
            MVH /Tobias

Kommentar

• oskarwallin
              • February 2008
              • 1080

ne jag har inget levande i akvarium förutom ett par krabbor eremiter och turbosniglar... så fort som möjligt ska jag till triton och köpa lite räkor och min efterlängtade clown....
              60,58 liter
              **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
              *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

Kommentar

Arbetssätt...