Anemon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

    Anemon

    Idag fick jag lite fraggar av djuraffären jag brukar vara på. Och idag var han extra snäll och slängde med en liten anemon. Tänkte höra om någon vet vad det är för någon art.

    MVH /Tobias
    Bifogade filer
    MVH /Tobias
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

    #2
    Det är bara en "bebis", så den har inte fått någon färg än.
    MVH /Tobias

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det ser ut som om det är nån corallimorf av nåt slag - en skivanemon alltså. Omöjligt att säga nånting om den för närvarande.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • tobias.nero
        • January 2008
        • 384

        #4
        Ska se om den färgar ut och om jag kan få en bättre bild. Den vandrar iaf jag satte den på frontglaset och den har nu vandrat ner till substratet.

        MVH /Tobias
        MVH /Tobias

        Kommentar

        • tobias.nero
          • January 2008
          • 384

          #5
          Tack för ditt svar Azur

          MVH /Tobias
          MVH /Tobias

          Kommentar

          • tobias.nero
            • January 2008
            • 384

            #6
            Här kommer en bild till efter att jag har fått i den i karet.

            En fråga till som kanske någon kan svara på min Florida anemon har börjat vandra och har bränt några knappar och en annan korall.
            Kommer dom att återhämta sig eller brukar koraller dö efter något sådant?

            Anledningen till att han börjat vandra har förmodligen med dåliga vattenvärden att göra. Jag brukar köpa färdigblandat vatten i djuraffären för enkelhetens skull. Men jag testade vattnet idag och det visade sig att det var fullproppat med nitrat så jag antar att detta är en av anledningarna till mina problem med nitrat. Jag har bett om nyblandat vatten varje gång och vet inte hur länge han har gett mig gammalt

            Ska dit imorgon och skälla på honom.


            MVH /Tobias
            Bifogade filer
            MVH /Tobias

            Kommentar

            • tobias.nero
              • January 2008
              • 384

              #7
              Svampdjur

              Denna fick jag också, kan det vara någon sorts svampdjur? Han jag fick den av sa att det var någon sorts randig skivanemon

              MVH /Tobias
              Bifogade filer
              MVH /Tobias

              Kommentar

              • tobias.nero
                • January 2008
                • 384

                #8
                Så då var man tillbaka ifrån djuraffären, hans ursäkt var att vattnet hade reagerat på filtret ut till hans system. Och att det också kunde bero på att det var "komunicerande kärl". Hur som helst så skulle jag komma tillbaka imorgon för då hade han nyblandat vatten till mig.

                Skriv gärna kommentarer på detta och mina ovanstående inlägg. Jag är helt grön när det gäller saltvatten. Något lurt är det, det fattar jag också. Men finns där överhuvudtaget någon logik i det han säger?

                Killen är jätte trevlig och bjuder ofta på saker och ger rabatter. Men det ger honom inte rätt att blåsa mig


                MVH /Tobias
                MVH /Tobias

                Kommentar

                Arbetssätt...