Lättskött saltvattenskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Lättskött saltvattenskar

    Jag såg idag ett pyttelitet 37 liters saltvattenkar (en kub med allt inbyggt) som var skitläckert. Det skötte i princip sig självt enligt ägaren. Han fyllde på lite nytt vatten en gång i veckan och kollade saltbalansen och that's it i princip. Inga skummare och krångliga tillbehör alls.

    I den lilla kuben hade han levande anemoner som växte så det knakade, en clownfisk, en liten eremit och en eldräka, några turbosniglar. Han hade haft den i drift ett halvår och allt såg välmående ut.

    Jag har alltid trott att ett saltvattenkar behöver enorma kunskaper, en massa tillbehör och en massa tid, främst vad gäller anemonerna, men nu kom mina förutfattade meningar på skam.

    Om det är så här enkelt att ha ett saltvattenkar tror jag att fler skulle gärna ha en, men överallt läser man hur krångligt det är.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • Heritage
    • February 2008
    • 15

    #2
    Att driva ett saltvattenskar är egentligen inte speciellt svårt. Det är en myt att man måste ha enorma kunskaper för att lyckas.
    Man kan däremot göra det jäkligt svårt för sig och dessutom lika dyrt om man vill.
    Nanokaret du tittat på KAN vara så lätt som ägaren säger att sköta även om jag är lite tveksam. Utan skummare kommer du tex inte undan frekventa vattenbyten, små men regelbundet. Nu har han inte så stor belastning på karet vad jag kan läsa av ditt inlägg, men vattenbyten blir ett måste.
    Känner du dig sugen och kan lägga lite tid på ett kar, so GO for it!

    Kommentar

    • johan 400
      • January 2007
      • 174

      #3
      Jag har ju oxå ett 37l troligen likadant. och det kräver inte alls särskilt mycket. Byter vatten en gång i veckan eller varannan lite beroende på. Putsa rent rutorna varje dag och kollar ph varannan dag. Annars så sköter det sig självt nästan. Jo dom får ju mat oxå dom små liven. oxå detta varierar jag lite, allt mellan två gånger om dagen till en gång varannan dag.
      Men jag kan rekomendera dig att läsa på lite först, sen är det barar att köra.

      Kommentar

      • johan 400
        • January 2007
        • 174

        #4
        en sak till. om du nu funderar på just ett 37l AN så ska du ringa runt och kolla priset. Jag har sett det på en saltbutik i Uppsala och dom va mycket mycket dyrare än i Stockholm.
        Bara så du vet

        Kommentar

        • havre
          • September 2006
          • 281

          #5
          Är du helt säker på att han hade en anemon? (Du skriver flera vilket får mig att tveka) Det är absolut inga nybörjardjur och klarar sig inte bra i så små kar, spec inte utan moddad belysning. Anemon kan man ge sig på som erfaren saltvattenskavarist. Däremot är det övriga han hade ingen konst att ha i ett så litet kar. Det finns dessutom en del små gobies som passar bra i den storleken på kar.

          Mvh Thomas
          Akvarium über alles

          Kommentar

          • Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

            #6
            Kan "anemonen" ha varit Euphyllia eller nån liknande korall? Dom ser ju rätt så anemonartade ut.
            //Troll

            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

            Kommentar

            • Heritage
              • February 2008
              • 15

              #7
              Jag tolkade det så simpelt som skiv"anemon". Det borde det vara och jag hoppas det.

              Kommentar

              Arbetssätt...