Fotokaret blev till salt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #31
    Här kommer en bild. Det är inte så mycket att hänga i granen än så länge. Vi har med flit gjort det lite glest. Förra karet gjorde jag en snygg (i mina ögon) stenformation men den försvann snabbt när korallerna skulle i eftersom de sitter på stenar.
    [ATTACH]10689[/ATTACH]
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • Pear
      • September 2007
      • 256

      #32
      Va mycket sand du har! Eller kör du DSB i karet? Annars ser det fint ut.
      PETER
      240L Saltvatten
      Terrarie

      Västerås

      Kommentar

      • havre
        • September 2006
        • 281

        #33
        Som jag brukar få höra:
        "Antingen går man 1 eller 10 cm, allt där emellan is just asking for trouble"

        Mvh Thomas
        Akvarium über alles

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #34
          Varför skulle det vara dåligt med 3-4 cm sand?
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • Zanders
            • December 2007
            • 177

            #35
            det är inte dåligt alls men du kan trycka ner det lite i i fronten så det blir lite mer djup i karet. (Tycker jag)
            Min blog : http://zanders.apics.se

            Kommentar

            • Pear
              • September 2007
              • 256

              #36
              risk att sanden blir brun och ful i framkanten. Många kör nästan sandlöst.
              PETER
              240L Saltvatten
              Terrarie

              Västerås

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #37
                Ursprungligen postat av Pear
                Många kör nästan sandlöst.
                Det är ju fult om något!
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #38
                  Det finns väl risker med "döda" zooner och annat elände som kan följa om man har lite mer sand. Dvs att det inte finns tillräckligt med syre för aeroba bakterier samtidigt som det finns för mycket för anaeroba som man vill ha i DSB.
                  Det är så jag uppfattat att man resonerat kring de hela, men jag har inte grubblat så mycke över de. Kör själv med 2cm ser bra ut och jag har inte fått några roliga överraskningar.

                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #39
                    Ursprungligen postat av NiXoN
                    Det finns väl risker med "döda" zooner och annat elände som kan följa om man har lite mer sand. Dvs att det inte finns tillräckligt med syre för aeroba bakterier samtidigt som det finns för mycket för anaeroba som man vill ha i DSB.
                    Den risken är avrundningsvis noll. Vid det höga pH och redox som är i saltvattenskar får man ingen sumpgas, och svavelväte omvandlas till sulfid mycket snabbt. Det skall mycket till innan man får verkliga problem.

                    Anledningen till att ingen rekommenderar 3-4 cm sandbotten är att den anses för tunn för att funka som DSB - vilket jag f.ö. inte tror är sant, den är bara kanske inte lika effektiv.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #40
                      Klart det funkar med mycket sand, jag tycker dock det är snyggare när man inte ser den mot framrutan

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #41
                        Jag letade upp vart jag läst lite om för och mot sand.
                        Enligt boken är det dock helt ok med sandlager upptill 5cm om man har bra vattenflöde och syresättning.
                        Jag tycker att de finns en del "regler" inom saltvatten som lever kvar utan att bli ifrågesatta eller omprövade alteftersom hobbyn/tekniken utvecklas.

                        Reef Secrets ISBN1-890087-67-X
                        S.61 Aquascaping.
                        Sand is easily clogge, formost by deterius.
                        In stagnant sand beds, sulfide produced by anaerobic bacteria easily accumulates.
                        In rare cases, this may pose a poisoning risk for the aquarium organisms, but even long before that it will seriously inhibit nitrification.

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • morphriz
                          • October 2005
                          • 875

                          #42
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Anledningen till att ingen rekommenderar 3-4 cm sandbotten är att den anses för tunn för att funka som DSB - vilket jag f.ö. inte tror är sant, den är bara kanske inte lika effektiv.
                          Poängen med en DSB är att man ska ha en levande sandfauna och försök visar att det finns en magisk gräns nånstans vid 8cm. Under denna gräns är det bara ett fåtal sandlevande djur som klarar sig men har man mer än 8cm klarar sig betydligt fler.

                          Det är oxå intressant att i levande, med ordentlig stor sandfauna, sandbäddar finns det oftast få och små anaeroba zoner i flera fall inga alls. Och då pratar vi sanddjup på 10-15cm.
                          mvh Mattias
                          --
                          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                          - Shakespeare.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #43
                            Ursprungligen postat av morphriz
                            Poängen med en DSB är att man ska ha en levande sandfauna och försök visar att det finns en magisk gräns nånstans vid 8cm. Under denna gräns är det bara ett fåtal sandlevande djur som klarar sig men har man mer än 8cm klarar sig betydligt fler.
                            Det tror jag ärligt talat inte på, utom om du har grävande predatorer i karet. Däremot vet jag att det finns korrelation mellan mängd och typ av djur i bottnen och kornstorlek.
                            En annan faktor är att en tunnare sandbädd ventileras bättre av normal vattenströmning och alltså inte behöver lika många grävande smådjur för att hållas syresatt - en tunn sandbädd kan helt enkelt inte bli anaerob om den inte är extremt finkornig.
                            Ytterligare en annan faktor är om man verkligen behöver nedsatt syrehalt alls för att få denitrifikation; enligt vissa studier försiggår huvuddelen av all denitrifikation i fullt syresatta miljöer.
                            Det är oxå intressant att i levande, med ordentlig stor sandfauna, sandbäddar finns det oftast få och små anaeroba zoner i flera fall inga alls. Och då pratar vi sanddjup på 10-15cm.
                            Pga att djuren är syrekrävande och bygger hålor som de aktivt ventilerar. Ja, det är själva grundtanken med att man vill ha mycket mask i DSB'er.
                            Senast redigerad av Azur; 03 March 2008, 14:13.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Robin_Hedstrom
                              • January 2005
                              • 1818

                              #44
                              Lite uppdatering.
                              Karet har nu varit igång några dagar. Jag häller i drygt 10ml nitrivec varje dag och idag introducerade vi två startpiloter. Två Bangaier. Varför det blev Bangaier istället för en clown är enkelt att svara på. Det kryllar av dem nere på Akvarielagret. Desto glesare är det med Amphiprion ocellaris så det fick bli Bangai. De är riktigt snygga faktiskt.
                              [ATTACH]10732[/ATTACH]
                              /Robin Hedström
                              http://www.robinhedstrom.se/

                              Kommentar

                              • Heritage
                                • February 2008
                                • 15

                                #45
                                Nu blir jag ...........Karet i gång några dagar och redan fisk???
                                Har du koll på vattenvärdena? Nitrittopp har du haft en sådan?
                                Stenen du använt var den kurerad från början? Många frågor blir det.
                                Du verkar gå mycket fort fram.
                                Den största skillnaden egentligen att köra salt kontra sötvatten är:
                                TID=TÅLAMOD.
                                Förklara gärna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...