Saltvattens akvarium- är det lika krångligt som det låter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jockisillen
    • October 2006
    • 42

    Saltvattens akvarium- är det lika krångligt som det låter?

    Jag och min gubbe funderar på att göra om vårt nuvarande sötvattensakvarium till saltvatten och jag tittade runt här på zoopet för att att få lite informatin. Ju mer jag läser deso krångligare verkar det vara ! Det är tydligen inte så enkelt att bara byra ut fiskar, vatten, pump och inredning?
  • Pazappa
    • May 2007
    • 330

    #2
    Jag avråder från det efter att ha läst en ingående artikel i senaste Practical Fishkeeping om just detta, köp gärna tidningen och läs. Det kan bli dyrare att konverter än att köpa saltakvarie från början (och fulare) är deras slutsats.

    Kommentar

    • JanneN
      • February 2006
      • 191

      #3
      Surfa in på http://www.saltvattensguiden.se/
      Tror du får bäst tips där
      http://akvariefisk.ifokus.se/
      www.bollmoraakvarieklubb.org
      http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Mitt tipps är att du bygger en burk specifikt för saltvatten, det är en "liten" kostnad i den hobbyn.
        Men innan du börjar med nåt överhuvudtaget så läs på, du behöver kunna en del vattenkemi innan för att det inte skall bli dyrt.
        Slutligen så kostar de mycket mer än man budjeterar för, spara o köp en billig pryl så byter du ut den om 3-6 månader mot den du borde köpt direkt.

        //NiXoN

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Detta inlägg håller inte alla med om. Starta med ett anpassat litet akvarium med någorlunda bra ljuse (AN revolution 37 liter) eller Clownhotell. Då får ni en känsla om vad som behövs och det finns många här på Zoopet och på Saltvattensguiden som kan hjälpa er med enkla råd (observer enkla råd för ni skall hålla det enkelt och inte komplicera upp det för mycket). Ni kommer inte att kunna ha de svåraste organismerna men det ni kan ha är betydligt mer variarat än vad ni kan få på sörvattensidan. Efter ett tag så kommer ni veta om ni vill satsa på ett större och då finns en hel del alternativ att arbeta med.

          Det finns en utbredd åsikt om att sk Nanokar bara är till för experter - jag håller inte med om detta. idag finns det kombinationer som fungerar och, framförallt, det finns en ganska stor kunskap om hur saktvattensakvaristik i det mindre formate fungerar.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Man kan alltså ha sjösjtjärnor och koraller i ett litet kar (CLOWNHOTELL), men knappast fiskar, eller?
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Beror precis på vilka fiskar du har. Det finns hur mycket som helst av små härlig gobys som du kan ha, även i mycket mindre kar än 58 liter. Se följande http://www.liveaquaria.com/product/s...fm?pCatId=2124

              Fish Stocking Guide For Nano Reefs By lgreen (copyright 2005-2013) Note: You are welcome to place a link to this guide on another website or forum, however, do not place the actual article itself on your forum or website with out my permission. Your link must direct traffic to it's original form ...


              1 gallon = 3,7 liter

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Men Lasse nu snackade vi lite större kar för ovanlighetens skull

                //NiXoN

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Jo jag vet men jag tycker att det är bra att starta med ett mindre kar med tanke på att man då får erfarenheter som gör att man kan rätt beslut vid start av ett stort kar.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1103

                    #10
                    Håller med Lasse om att det är vettigt att börja med ett komplett lite mindre akvarium och testa om det är något man gillar. De föreslagna är bra sådana.

                    Beträffande hur svårt det är; Jag lägger inte ner mer tid på mitt saltvattenskar än vad jag hade gjort på ett sötvattens växtakvarium i samma storlek. Den första och största skillnaden är det är lite krångligare att byta vatten eftersom saltvattnet bör blandas i förväg och stå till sig något dygn eller två innan man använder det.

                    Skillnad nr 2 är att det gäller lägga ner lite mer omsorg kring alla detaljer och att vara lite mer försiktig med vad man stoppar i akvariet, och framför allt med hur mycket djur man stoppar i akvariet.

                    Sötvattensakvarium med enkla standardfiskar lyckas de flesta med utan att ha en susning om vad de gjort rätt eller fel, de har bara valt de sötaste fiskarna i butiken och kanske, kanske lyssnat på försäljarens råd. När det gäller saltvatten får man vara beredd på att lägga ner mycket mer tid på att lära sig sköta det (själva skötseln tar inte alls så lång tid) om man inte vill gå igenom alla nybörjarmisstag själv. Att fråga här på zoopet är en bra start. Saltvattensguiden.se som nämndes ovan är en annan mycket nyttig sajt.

                    Testa! Det är hur kul som helst.
                    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 15 February 2008, 21:08.
                    Malmö Akvarieförening
                    no hope, no harm, just another false alarm

                    Kommentar

                    • danneregner
                      • October 2006
                      • 1347

                      #11
                      clown hotell e la de bästa om man bara vill pröva först.
                      Diskus

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Javisst Lasse o Daniel jag förstår argumentet för att börja med ett litet kar.
                        Nu utgår jag lite från min egen erfarenhet, läsa på först konstatera att de är nåt jag vill göra och sen inhandla prylar o köra på.
                        Jag började med ett 160 kar som inte är så enormt heller, men man kan ha i lite mer prylar utan att det blir problem samt att drifttekniskt sett är det mer snarlikt ett större kar...
                        Vi har lite olika tänk när det kommer till drift och båda ger råd därefter

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • Pear
                          • September 2007
                          • 256

                          #13
                          Tips! Läs Daniel Knops bok "Saltvattensakvariet för nybörjare" behöver inte alls vara så krångligt..

                          I princip behövs bara:
                          Kar
                          Skummare
                          Cirkulation
                          Levande sten.
                          Vettigt ljus T5 duger gott.

                          Sedan går det att bygga på med teknik till det oändliga.
                          Senast redigerad av Pear; 16 February 2008, 17:27.
                          PETER
                          240L Saltvatten
                          Terrarie

                          Västerås

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Det går även att hoppa över skummaren om man har en bra biologisk filtrering och om man inte riktar in sig i första hand på hårdkoraller.

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • jockisillen
                              • October 2006
                              • 42

                              #15
                              Tack för alla svar. vi håller fortfarande på att försöka läsa in oss i hur det fungerar och vad som krävs både utrsutningsmässigt och av oss.....Vi kommer nog att testa att bygga om det kar vi har. / Carina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...