ID - Caryophyllia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • havre
    • September 2006
    • 281

    ID - Caryophyllia?

    Efter rekommendation riktar jag frågan främst till Azur.

    Vad är detta för liten ljusskygg gynnare? Drar in sig så fort minsta ljus träffar den, långt in i sin håla.

    Klicka på bilden för större version

Namn: P2090335.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,7 KB
ID: 2177027

    Mvh Thomas
    Akvarium über alles
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Hejsan!

    Japp, det är riktigt, jag älskar att titta på smådjur som liftar in med levande sten!

    Den påminner ytligt om en Caryophyllia, i det att den har reducerat antal tentakler, men den saknar de tydliga nematocyst-batterier bägarkoraller har på sina armar. Bägarkoraller har dessutom kalkskelett, och kan alltså inte dra in sig i hålor.

    Det är inte heller Aiptasia pallida eller Anemonia majano, de vanligaste ohyres-aemonerna. Aiptasia har vanan att snabbt gömma sig vid störning, och det finns arter med ungefär samma färgteckning som anemonen på bilden, men de har i runda slängar 200 tentakler, och det har ju inte denna. Så jag tror vi helt kan utesluta Aiptasia, och jag tror inte denna skall ställa till några större problem i akvariet

    Och längre än så kommer jag inte. Små anemoner utan särskilda kännetecken är väldigt vanliga på levande sten, men det är ett expertjobb att identifiera dem; ofta krävs dissekering. Min vilda gissning är att det är någon variant av grävande anemon, de har ofta reducerat antal tentakler precis som den där har, men det är verkligen en vild gissning.

    Det är helt enkelt en liten hemlig och sannolikt helt ofarlig fripassagerar-anemon. Längre än så kommer inte jag.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • havre
      • September 2006
      • 281

      #3
      Det var mycket längre än jag hade kommit själv.
      Bockar och bugar för informationen (och tackar Lasse för tipset )!

      Mvh Thomas
      Akvarium über alles

      Kommentar

      Arbetssätt...