Kvällens olyckor och klanterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Kvällens olyckor och klanterier

    .. eller "hur man inte ska göra när man ska byta vatten i en saltburk"

    Var iväg och köpte lite snäckor idag och tänkte de skulle få fint nytt vatten att börja bo i. Så jag flyttade fram helgens vattenbyte tills idag. Jag har ju ändå 10L vatten ståendes tänkte lilla jag. Så jag hinkar ur 10L ut karet och häller det i slasken. Går och hämtar mitt fina färdigblandade saltvatten, som inte luktar salt och vid närmare provsmakning smakar som vanligt dassigt RO/DI vatten. Funderar en stund på varför jag fått för mig fel och kliar mig i huvvet lite.

    Jaja, ingen fara. Tänker att jag blandar till en 10L sats och häller i de c:a 3-5L som krävs för att cirkulationen ska fungera. Tar fram salt, blandpump och min fina hygrometer av glas samt tappar det sistnämnda fanskapet i golvet. Efter några svordomar kommer jag fram till att jag kan ju blanda bara 3+L och gå helt på vikt. Det borde inte slå helt fel efterssom de 3+L bara blir 1/15 del av totalvolymen. Men efterssom min vanliga saltblandningsteknik brukar bestå av "höfta i" och mät så kommer jag på c:a 23:40 att min x fru nog vann den obefintliga dragkampen om hushållsvågen. Inga saltnissar svarade och jag fick inte tag i en enda person som har en hushållsvåg(är de utdöende eller?)....

    Lösningen på problemet fick bli att ta tomma petflaskor kapa av dem och fylla dem med akvariegrus och sänka ner dem på väl valda ställen i sumpen så att cirkulationen kom igång.

    Ska nog banka på akvarieraffären vid öppnings tid imorgon...

    Sensmoral: Häll inte ut det gamla vattnet förns systemet är i full gång igen.
    (Vilket jag f.ö. läst 30-11 miljoner ggr men nog aldrig riktigt tagit till mig)
    //Mattias
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Alternativt skaffa en refraktometer på ebay, dom verkar tåla en del enligt min erfarenhet.
    Sen att dom är mer pålitliga är ju bara bonus.
    //NiXoN

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #3
      Hehe,
      om de tål mer så kan det nog vara en ännu bättre ide. Speciellt med tanke på att jag är rätt bra på att tappa saker..
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Ursprungligen postat av morphriz
        Hehe,
        om de tål mer så kan det nog vara en ännu bättre ide. Speciellt med tanke på att jag är rätt bra på att tappa saker..
        Tål mer .... Jag har lyckats med att få avläsningslinjen att luta ca 5 grader från vänster till höger.

        För övrigt är det kul att höra att du är tillbaks i gammal god form morphriz

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Fick ge 225 bagare för en ful plastvipp sak idag på amazon. Samma pris som en refraktometer på ebay, ex frakt då.. Nåja, nöden har ingen lag.

          Upptäckte dock en intressant sak när jag kom hem. Han, amazon alltså, kör med 1.016 i sitt vatten. Det tycker jag är lite fult! Kan ju skapa en hel del problem för lägre djur med så stor skillnad. Vad brukar affärer ha eg?
          mvh Mattias
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            Ursprungligen postat av Lasse
            För övrigt är det kul att höra att du är tillbaks i gammal god form morphriz
            Hehe,
            Är det tappar hydrometrar i golvet och glömmer blanda salt du menar med god form?
            Eller kanske dricker för mycket kaffe för att jag har RO vatten att göra kaffe på(mycket godare kaffe, speciellt i espresso maskin).... Måhända de båda hör ihop
            mvh Mattias
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Ursprungligen postat av Lasse
              Tål mer .... Jag har lyckats med att få avläsningslinjen att luta ca 5 grader från vänster till höger.

              MVH Lasse
              Hehe, vad gjorde du då med den stackars refraktometern?

              Skall testa de med RO vatten i kokaren de låter ju rimligt faktiskt.

              //NiXoN

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Ursprungligen postat av NiXoN
                Hehe, vad gjorde du då med den stackars refraktometern?

                Skall testa de med RO vatten i kokaren de låter ju rimligt faktiskt.

                //NiXoN
                Har ingen aning - det var bara så

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • petrol
                  • January 2002
                  • 124

                  #9
                  Ursprungligen postat av morphriz
                  Fick ge 225 bagare för en ful plastvipp sak idag på amazon. Samma pris som en refraktometer på ebay, ex frakt då.. Nåja, nöden har ingen lag.

                  Upptäckte dock en intressant sak när jag kom hem. Han, amazon alltså, kör med 1.016 i sitt vatten. Det tycker jag är lite fult! Kan ju skapa en hel del problem för lägre djur med så stor skillnad. Vad brukar affärer ha eg?
                  mvh Mattias
                  Många handlare kör med väldigt låg salthalt i sina fisksystem för att slippa problem med prick mm. Var på besök i STHLM för ett tag sedan och i en affär där så såg jag räkor tillsammans med fisken. var tvyngen att fråga " hur kan ni få räkorna att överleva i samma låga salthalt som fisken (ni som inte vet så tål inte lägre djur samma behandling som fiskarna)? hehe.
                  Nä det var en seriös firma som visade kunderna på så sätt att fisken går i hög salthalt. Mycket bra tycker jag.
                  -----------------------------
                  5 meter salt
                  http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

                  Kommentar

                  • morphriz
                    • October 2005
                    • 875

                    #10
                    Hyposalinitet är ju en bra behandling för salt-vitaprick, men då måste man ner under 1.009 för att det ska fungera och fiskarna kan få njur och lever problem efter ett par veckor. Lite lägre salthalt mår ju fiskar bra av för att de inte behöver göra sig av med lika mycket salt,

                    Men har han alla sorters koraller, LS, sniglar och kräftor/räkor förutom fisk i det karet... Därav att jag tycker det är skummt.
                    --
                    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                    - Shakespeare.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...