lättare med litet eller stort salt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boris
    • September 2007
    • 25

    lättare med litet eller stort salt kar?

    hej har ett 540 liters sötvattens kar med malavi med back to nature.
    och nu vill jag byta eller ev köpa ett litet salt kar för att lära mig mer om salt
    och frågan är om man ska köpa ett mindre salt kar att börja med eller är det lika lätt att starta med ett stort?

    mvh boris
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    boris, tror nog att det är omvänt då vi talar om salt och sötvatten.

    Sötvatten anser jag är betydligt lättare att hantera då man har större akvarium.

    Saltvattenskar bör man börja litet med eftersom misstag kan kosta upp till tusentals kr om du har ett stort saltvattens "projekt" som går åt skogen.

    Detta är iallafall svaret jag fick då jag ställde i princip samma fråga.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • boris
      • September 2007
      • 25

      #3
      ok jag misstänkte att det va på de viset.
      tack för snabba svaret. du har ingen ide om vilken storlek jag bör börja med vill inte ha något litet 60 liters i ena hörnet. utan vill ha något som man kan kolla på iaf.

      någon som har koll på vart man kan läsa lite om saltvatten kar och nybörjar tips.

      mvh boris

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det är lättare med större, men billigare med mindre. Your call.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • havre
          • September 2006
          • 281

          #5
          Det skall ganska mycket till för att krasha ett stort kar så allt går förlorat. Är som Azur säger pengarna som avgör, alltså hur mycket är du beredd på att lägga ned. Med ett litet kar är inte uppgraderingen långt borta, speciellt när du redan funderat på det...

          Mvh Thomas
          Akvarium über alles

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Red sea max känns enligt mig som en bra storlek att börja med, inte jättestort men de går att ha lite fisk o koraller.
            Jag håller lite på och planerar ett större kar och som sagt så blir priset ett helt annat.

            //NiXoN

            Kommentar

            • Pear
              • September 2007
              • 256

              #7
              Ja inte ett salt under 200L anser många, mitt är på 240L men en vacker dag då faller man väl dit på ett 400-500L kar......He He
              PETER
              240L Saltvatten
              Terrarie

              Västerås

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                • April 2002
                • 1103

                #8
                Håller med om att stora kar oftast har mer stabila vattenvärden och mindre risk att krascha. Men just när det gäller saltvatten så ska man inte underskatta fördelen med att det är mycket lättare och billigare att byta vatten på ett mindre kar.

                Saltvatten måste förberedas i ett eller två dygn så att saltet löser sig och det måste förvaras någon stans under tiden, och saltet kostar dessutom. Det är en av andledningarna till att man oftast byter mycket mindre vatten i saltkar och istället förlitar sig mer på tex skummare. Det tar plats och är dyrt att byta större mängder saltvatten.
                Malmö Akvarieförening
                no hope, no harm, just another false alarm

                Kommentar

                • boris
                  • September 2007
                  • 25

                  #9
                  ok tack för alla bra svar. jag hadde planerat på ett 200-400 liter. ja jag säljer ju mitt sötvatten nu så det får bli det jag får för det som jag köper salt för + lite mer pengar :P

                  ingen som vet någon guide eller nått som man kan läsa på nätet?

                  kan man ha vanlig silicon i salt vatten ? altså samma som söt ? och ex back to nature bakgrunder å så ? vad kan inte användas om man säger så då ?
                  Senast redigerad av boris; 15 January 2008, 19:42.

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1103

                    #10
                    Ursprungligen postat av boris
                    ingen som vet någon guide eller nått som man kan läsa på nätet?
                    Saltvatten + guide = www.saltvattensguiden.se
                    Malmö Akvarieförening
                    no hope, no harm, just another false alarm

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Det finns ett saltvattensforum - www.saltvattensguiden.se. Bäst är nog att du tar kontakt med några i din närhet och får råd av dem. Tors Hammare här på zoopet exempelvis.

                      Det beror ju på hur mycket pengar du vill satsa men det finns en del beskrivningar i detta forum på mindre kar som fungerar bra. Red Sea Max är ett bra exempel. Det är på 110 liter plus intern sump på ca 20 liter. Komplett att köra igång.

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • boris
                        • September 2007
                        • 25

                        #12
                        man kan vell använta ett vanligt sötakvarium vad jag har fattat fast man behöver starkare ljus och stark pump. och skummare va ? måste man ha sump och överrinnare å skit på ett ex 200-300 liters?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...