Levande sten och högljudda pumpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Botan
    • March 2006
    • 30

    Levande sten och högljudda pumpar?

    Hej på er saltare

    Jag har just (för ca. 1 h ) sedan satt igång mitt 240 liters saltvattensakvarium. Jag undrar när ska jag stoppa i levande sten? Ett annat problem är att våra 2 st korelia 4 som lever om som en borrmaskin. Ska dom låta så eller är det fel på våra? Räcker det med 2 st Koralia 4 till 200 liters akvarium?

    Mvh Sofia
    Mvh Botan
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Levande sten kan du slänga i så fort saltet löst sig. Om du tycker att dina pumpar låter för mycket så är det en reklamationsfråga. Hur mycket cirkulation som räcker beror på vilka djur du tänkt´dig.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Levande stenen skall väl vara i från början vad jag vet.
      Du har alltså ingenting utom vatten och sand i karet nu, eller?

      Hydor Koralia skall vara mycket tysta. Kan du avgöra vad det är som orsakar oljudet? Sitter de så dom skallrar emot nånting, kaviterar de, eller slår propellern emot nånting?

      En snabbtitt på nätet visar att det finns en del rapporter om oljud från Koralia, dvs det kan tänkas vara problem med kvaliteten på de pumparna.

      En Koralia 4 pumpar 4200 liter i timmen, till korallrevsakvarier brukar man rekommendera en vattenomsättning på 10-20x akvariets volym i timmen. Jag tror inte det är nåt jättestort problem att du har en vattenomsättning på 42x volymen i timmen, men det kunde eventuellt vara en god idé att byta till två svagare cirkulationspumpar (eller köra med bara en Koralia 4, fast det är lättare att få bra vattenrörelse i hela karet med två pumpar).

      Vill du byta pumparna har jag bra erfarenheter av Tunzes pumpar - tysta & pålitliga, fast lite dyrare än Hydor. Två stycken Tunze Nanostream 6025 (a 2500 liter i timmen vardera) vore nog vad jag skulle skaffa om jag var du.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Det stämmer som du säger azur att den klassiska rekomendationen är 10-20 hhr i timmen, men det gäller klassiska pumphuvuden. De nya streampumparna ger en bredare stråle som inte river så kraftigt, rekomendationen för dem är 30-60 ggr i timmen. Men det gäller korallrev med stenkoreller, ett kar med sjöhästar och pipefish tex bör ha myycket mindre.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Hm... Ja, jag har förståelse för det. Det går ju att ha mer vattenrörelse med de nya kapslade-propeller-pumparna, och då vore det ju onekligen dumt att inte ha det.
          Det finns mycket större Tunze pumpar än 6025'an, fast personligen har jag bara erfarenhet av just nanostream 6025, och kan inte uttala mig om de andras kvalitet eller ljudnivå.
          Senast redigerad av Azur; 12 December 2007, 18:01. Anledning: tre bokstäver saknades
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Pear
            • September 2007
            • 256

            #6
            Jag kör två Seio pumpar, mycket tysta och drar iväg vattnet något längre en Koralia. Kör en koralia som blåset ut bakom LS.
            Jag kör 8000l/h i mitt 240L kar.
            PETER
            240L Saltvatten
            Terrarie

            Västerås

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Det är bara att reklamera dina pumpar, när dom fungerar korrekt så är dom riktigt tysta som flera redan annmärkt.

              Hurvida det räcker med dom pumparna beror på hur du placerar dom i karet, X antal gånger akvariets volym i timmen är riktningsgivande som värde. Det går inte att säga hurvida det blir bra endast genom att titta på sifrorna...

              Jag är inte så övertygad av just nanostreamersen, dom är klassiska tunze prylar.
              Halvvägs konstruerade, efter att huvudingenjören skapat motorn etc får praot rita fästen...
              Själv bytte jag ut min 6055 igår, kommer eventuelt att få byta in den nya igen(resonansljud).

              //NiXoN

              Kommentar

              Arbetssätt...