Salifert Kh-test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pear
    • September 2007
    • 256

    Salifert Kh-test

    Begriper mig inte på Salifert KH test.
    1 liten flaska vit vätska
    1 lite större flaska röd vätska
    1 spruta med pip

    Hur går jag till väga, gjorde enligt den något luddiga instruktionen.
    Men blev inget bra! Hur går jag till väga?
    PETER
    240L Saltvatten
    Terrarie

    Västerås
  • port513
    • October 2005
    • 116

    #2
    Du droppar en droppen av den färgade vätskan i dina 4ml vatten, när den sen slår om så vänder du på sprutan och tittar vart pistongen är på för värde. Läs av i tabellen och se vilket KH du har.

    Får vara lite försiktig så att du inte råkar bränna av en massa droppar samtidigt bara som jag gjorde första gången

    Den "vita" flaskan är en referensvätska och inget som ingår i testet direkt.


    /Henke

    Kommentar

    • Pear
      • September 2007
      • 256

      #3
      Grejer är att det finns ingen droppkapsyl på röda flaskan, så man fyller sprutan med röd vätska, och sedan droppar man med sprutan med pipen på.
      När vätskan ändrar färg mäter man av på det som är kvar i sprutan.
      Har jag fattat rätt?

      Sedan Nitrit testet.
      Har jag KH över 12 så gäller tre strukna mått med pulver och under KH 12 så gäller ett struket mått med pulver.
      Rätt eller?


      PETER
      240L Saltvatten
      Terrarie

      Västerås

      Kommentar

      • port513
        • October 2005
        • 116

        #4
        Du fyller 1ml sprutan tills pistongens underdel tangerar 1ml strecket, luften under spelar ingen roll.
        Sen droppar du detta droppvis i mätglaset och jämför sedan när det slagit om till rödrosaorange färg.

        Hur nitrittesten fungerar vågar jag inte svara på för jag kan göra två tester direkt efter varandra och båda visar olika
        Står väl annars på nitrittesten att om man har hårt vatten ska man ta två mått eller något sådant och du bör väl inte ha över 12 i KH om jag fattat det rätt.

        Själv har jag om testerna stämmer

        Nitrit: 0.2
        Nitrat: 2.5
        KH: 11.8
        pH: ca 8.3
        Temp: ca 26 med lampor släckta, 27.4 med lampor tända.


        /Henke

        Kommentar

        Arbetssätt...