pH buffert?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • port513
    • October 2005
    • 116

    pH buffert?

    Hej!

    Vad ska jag ha i akvariet för att ha en pH buffert?
    Vet inte om min gamla elektroniska pH mätare tagit livet av sig men annars ligger mitt pH bara på 7.8 och det är väl lite lågt i ett saltvattensakvarie.

    Kan tillägga att det är nystartat sen i lördags men pH ska väl ändå ligga högre än detta?


    /Henke
  • Pear
    • September 2007
    • 256

    #2
    Finns färdig buffer att köpa.
    Har du lågt KH ?
    Har du ordentlig cirkulation i karet?
    Buffrar du KH så höjer du PH.
    Med nystartat kar så borde du ha ett högt PH och KH eller på vettig nivå då saltet innehåller ämnen.
    PETER
    240L Saltvatten
    Terrarie

    Västerås

    Kommentar

    • port513
      • October 2005
      • 116

      #3
      Synd att säga så har jag inget kH test Tog det viktigaste testerna (enligt mig då) och det var nitrit och nitrat samt mina gamla pH mätare jag använt till mina orchideer en gång i tiden

      Kan ju vara så att mätaren är helt ur synk för jag har nog inte kalibrerat den på kanske 1.5 - 2 år.

      Karet har helt nytt saltvatten, fick 1.014 vatten från butik och detta har jag saltat upp till ca 1.025. Så du tror att jag egentligen har korrekt buffert här och det är min pH mätare som sett sina bästa dagar?


      /Henke

      Kommentar

      • Pear
        • September 2007
        • 256

        #4
        Test

        Jag använder Salifert tester, har blivit rekommenderad dessa då det varierar på testresultat på andra,
        PETER
        240L Saltvatten
        Terrarie

        Västerås

        Kommentar

        • port513
          • October 2005
          • 116

          #5
          Vad för färdig buffer ska man köpa om man nu vill köpa färdig och inte blanda själv?

          För man kan väl i princip göra en buffer av natriumkarbonat och bikarbonat i rätt mängder?


          /Henke

          Kommentar

          • havre
            • September 2006
            • 281

            #6
            Denna kanske?



            Mvh Thomas
            Akvarium über alles

            Kommentar

            • Pear
              • September 2007
              • 256

              #7
              Buffer

              T.ex Salifert - KH + pH buffer

              PETER
              240L Saltvatten
              Terrarie

              Västerås

              Kommentar

              • port513
                • October 2005
                • 116

                #8
                Fast stannar den vid pH 8.3 och kH 8? Eller är den beroende på dosering?


                /Henke

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Det är inte lika lätt att sköta buffringen i ett saltvatten som sötvatten. Beroende på att bikarbonat får en omvänd effekt vid pH ca 8 i saltvatten så måste man ha en kombination av natriumbikarbonat och natriumkarbonat. En blandning på ca 83 % NaHCO3 och 17 % NA2CO3 lägger pH på ca 8,3. Skaffa en KH test du skall ha KH:t på mellan 7 och 10. Ställ in det med ovanstående blandning eller ett kommersiellt preparat men gå inte högre i KH än 10. Går du högre så kan du påverka kalciumhalten i ditt akvarie. Om din elektrod legat i 2 år så måste den rekonditioneras och kalibreras - du kan inte lita på den. Om du ligger lågt i KH och lågt i pH kan du - men då måste du vara försiktig -använda bara natriumkarbonat. I 57 liter så får du prova dig fram med knivsuddar och vänta en halvtimme (med pumparna igång) och sedan mäta KH. Vid buffring är det KH du skall mäta - pH blir det som det blir.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • port513
                    • October 2005
                    • 116

                    #10
                    Kan jag då överdosera en buffert eller stannar den ändå på en viss nivå när det stabiliserat sig?

                    BTW så har jag cyklopsinvasion nu Slängde i Micro Fry för att det skulle finnas lite biologiskt material i akvariet och helt plötsligt bara kryllade det av cyklops...


                    /Henke

                    Kommentar

                    Arbetssätt...