Mitt 240L Saltkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pear
    • September 2007
    • 256

    Mitt 240L Saltkar

    Hej!
    Tänkte i denna tråden göra en liten uppföljning då jag startar upp mitt saltkar, med bilder och vad som händer under resans gång. Ni får gärna komma med tips och råd.

    20/11 Påfyllning av vatten, salt samt ett tunnt lager korallgrus. Start av cirkulationspumpar och ytterfilter.
    I ytterfiltret kör jag Filtermatta. Vadd. Biomakaroner. Det kommer senare i Fosfatremover/Silikatremover (Typ Rowaphos).
    LS är beställt och kommer den 30/11 20Kg.
    Så nu snurrar karet med släckt belysning, och en temp på 26 grader.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,7 KB
ID: 2176627
    PETER
    240L Saltvatten
    Terrarie

    Västerås
  • Tors hammare
    • April 2007
    • 572

    #2
    Ser bra ut, ser framemot bilder när det kommer igång.
    Mvh Peter

    Kommentar

    • Pear
      • September 2007
      • 256

      #3
      Teknik

      Idag införskaffades en Skummare DELTEC MCE300, tyst och fin och enkelt att köra med vid behov
      UV-införskaffades också och då av märket DELTEC.
      Samt en stor plast hink för att blanda saltvatten i vid vattenbyte eller annat syfte.
      På Fredag kommer min LS...Vänta,,Vänta,,Vänta!
      PETER
      240L Saltvatten
      Terrarie

      Västerås

      Kommentar

      • Manne_74
        • July 2003
        • 533

        #4
        trevlig fortsättning lycka till nu..! lägg lite tid på att få LSen som du vill ha den sen..
        MVH Magnus

        600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
        Red Sea Max Salt med slimline

        Kommentar

        • Alexander72
          • April 2006
          • 244

          #5
          Hej!

          Om jag vore du så skulle jag inte starta karet med korallgrus i.
          Du kommer gå igenom vissa stadier av alger och då är det bara dumt att ha sanden i, om man nu vill hålla den vit villsäga. :-)
          Sen ska du nog införskaffa en osmos också med silikatfilter på.
          Jag vet inte hur det är med biobollar och annat i ytterfiltret men många kör LS i det i stället.

          Lycka till!

          Mvh

          Kommentar

          • Pear
            • September 2007
            • 256

            #6
            Nu ligger det ca 2cm lager grus i karet redan. samt vatten som hålls igång med cirkulationspumpar. Jag har läst så mycket om olika filtermaterial så man vet varken ut eller in. Kom fram till detta efter att jag läst på SG.
            Med Only Fish kar så funkar det bra utan osmos.
            Med filtervadd, fosfatremover eller Rowaphos och biomaterial (Bollar, makaroner) i ytterfilter då man inte har sump.

            Skall jag plocka upp gruset innan jag lägger i LS i karet?
            PETER
            240L Saltvatten
            Terrarie

            Västerås

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Det finns tusentals åsikter om hur man skall göra när man startar och kör ett saltvattensakvarium. På påståendet om de olika algstadierna säger jag bara att jag har nu startat 5 saltvattenskar av mindre storlek under de senaste tre åren - jag har haft en kort kiselalgsblommning på samtliga men inga andra "algföljder". Se mina trådar här och på saltvattensguiden - inte ser man några algföljder på sanden i dom. Sanden är i stort sett lika vit hela tiden med undantag av just kiselalgbildningen.

              I Sverige så är det fult med biologiska filter men se bara på AM och Deltecs akvariesystem - många av dem har avancerade biofilter som sprayfilter, wet-dry som är effektivare än biobollar som "nitratfabriker".

              Jag skulle snarare tro att det är det förhärskande systemet att starta ett saltvattenskar som är orsak till "algföljderna" än att det är en naturlag med sådana följder. Se bara här på forumet så är det några som startade små kar med olika metoder - vem var det som fick algproblem? - Vilken metod?

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Pear
                • September 2007
                • 256

                #8
                Tack Lasse!
                Du ger mig alltid bra svar och råd. Jo jag tror att man lyssnar på förmycket åsikter, alla har sina åsikter. Jag kör på kan ju inte bli för mycket konstigheter och blir det det, så får man rätta till dom. LS åker i på Fredag.
                PETER
                240L Saltvatten
                Terrarie

                Västerås

                Kommentar

                • havre
                  • September 2006
                  • 281

                  #9
                  Regel nr 1 inom saltvatten.

                  Lyssna på en person och ingen annan.



                  Mvh Thomas
                  Akvarium über alles

                  Kommentar

                  • addo
                    • January 2007
                    • 609

                    #10
                    Ursprungligen postat av havre
                    Regel nr 1 inom saltvatten.

                    Lyssna på en person och ingen annan.



                    Mvh Thomas

                    Och sen när du är indoktrinerad så måste du ge dig in i verbala slagsmål med alla oliktänkande! (välkommen till den salta sidan! )

                    Kommentar

                    • Pear
                      • September 2007
                      • 256

                      #11
                      Ls

                      Tackar!
                      I morgon Torsdag kommer troligtvis min LS. Har skopat ur korallgruset i karet och lagt det i en hink, Leffe på Triton tyckte jag skulle starta upp utan grus på botten, och lägga i gruset senare. LS skall ju stå på bottenglaset.

                      Hur länge kan jag förvara gruset i hink? Har ni grus och vatten i hinken. Eller skall jag lägga ut gruset och torka upp det så änge, vad tror ni.

                      Den populära städpatrullen: Turbo, eremiter mm, kan den gå i när algattacken kommer fast det inte ligger grus i karet? eller bara låta lgerna vara?
                      PETER
                      240L Saltvatten
                      Terrarie

                      Västerås

                      Kommentar

                      • Tors hammare
                        • April 2007
                        • 572

                        #12
                        Ursprungligen postat av havre
                        Regel nr 1 inom saltvatten.

                        Lyssna på en person och ingen annan.



                        Mvh Thomas
                        Regel nr 2

                        Ha tålamod.
                        Mvh Peter

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Städpatrullen skal i före algattacken kommer. Tänk så här när är det lättast (och kräver minst insatts av både personer och tid) att bekämpa mördarsniglar i trädgården. På vårkanten när de är få eller på hösten när de har förökat sig som tusan. Kommer städpatrullen i innan biomassan av skitalger är för stor så kan den hålla dessa i schack - har algerna tagit över så är det kört. Jag skulle föredra att lägga i sanden samtidigt som LS:en eller haft den kvar och bara sett till att stenen kom på botten men jag vet inte hur Leffe resonerar (vem vet det förresten ). Om man startar med bakteriekultur och någon liten tålig fisk samt matar försiktigt så får man just den input av näringsämnen som behövs för att karet skall starta bra. Matningen bör vara väldigt liten - bara en 5-15 vuxna frysta artemia per varannan dag i början. Tycker man att eremiterna har för lite mat kan man lägga i en maltablett till dem dag 4 ungefär.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Pear
                            • September 2007
                            • 256

                            #14
                            Ok. jag tror det lilla grus som ligger kvar nu får ligga och det som är urtaget får ligga i hinken. Hur tidigt kan jag sätta i städpatrull?
                            Kan gruset ligga i hink eller måste det tas om hand på annat sätt?
                            Lägger upp en bild då stenen är på plats i karet.
                            PETER
                            240L Saltvatten
                            Terrarie

                            Västerås

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Skölj ur gruset ordentligt innan du lägger tillbaks det sen så kan du förvara det hur som helst. Gör precis vad du skulle gjort i sötvatten.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...