Saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tors hammare
    • April 2007
    • 572

    #16
    Bra inlägg NiXoN.
    Mvh Peter

    Kommentar

    • Pear
      • September 2007
      • 256

      #17
      Tack NIXoN för detta utförliga svar och förklaring. Hur bereder jag Osmos vatten, Hur fungerar apparaten. Är det kranvatten som rinner igenom ner i t.ex en dunk, som jag sedan använder till att fylla på karet med.
      PETER
      240L Saltvatten
      Terrarie

      Västerås

      Kommentar

      • Pear
        • September 2007
        • 256

        #18
        Nu lästa jag lite om filter, råd från er som kan detta. Jag kör ett ytterfilter Fluval 305 med biomakaroner (Enbart) . Nu läste jag att det ej rekommenderas att köra med detta, utan isåfall bara med ett tomt ytterfilter och cirkpumpar. Utan bara med LS.

        Råd fråmn er...
        PETER
        240L Saltvatten
        Terrarie

        Västerås

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #19
          Man koplar osmosen direkt på vattenledning, oftast med samma kopling som tvätt/diskmaskin en ledning med slaggvatten går till kloaken eller blommvatten och den andra till dunk för användning.
          Det går åt lite vatten eftersom det mesta går till spill, 1/3 eller 1/4 är de du får ut i dunk per enhet kranvatten.

          Jag skulle rekomendera ett AN arctica osmos med silicatfilter, om vi går in på detaljer.
          Silicatfiltret är rätt händigt när det är kopplat direkt på osmosfiltret.

          //NiXoN

          Kommentar

          • havre
            • September 2006
            • 281

            #20
            Det du kan göra är att du byter ut makaronerna mot LS så får du viss filtrering i ytterfiltret.

            Mvh Thomas
            Akvarium über alles

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #21
              Som sagt så skulle jag ha fyllt de med krossad Ls, men tveksamt hurvida jag själv skulle ha använt de övehuvudtaget.
              Annars så kan du ha annan filtermedia i ytterfiltret aktivtkol rowaphos osv...

              Alternativt så kan du sälja filtret och köpa en bra cirkulationspump istället(eller två).
              Det är en sak att du har 10 ggr volymen i cirkulation, det viktiga är hur det är fördelat i burken och hur vat.

              //NiXoN

              Btw, tack för uppmuntran Peter

              Kommentar

              • Pear
                • September 2007
                • 256

                #22
                Tack

                Tack för snabba råd. Jag har cirkulationspumpar en på 2000L/h och en till är på G på 1500L/h. Tänkte mest då jag har ett fint Fluval 305 att man kan använda det till karet. Det jag skall komplettera är en Osmos och en skummare, resten har jag. Kör med mina rör Power Glo och Marine Blue.

                Då kanske jag skall plocka ur mina biomakaroner ur filtret och lägga kol i ett av facken och resten tomt.

                Nu har jag fyllt på karet utan Osmos vatten, kranvatten och vattenberedningsmedel. Vi har PH8 i kranvattnet och KH5, så hoppas det funkar. LS kommer om en vecka 20Kg. Kommer också att förbereda vattnet lite med bakteriekultur.

                Vad tror ni!
                PETER
                240L Saltvatten
                Terrarie

                Västerås

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #23
                  Eftersom du kommer att köra ett FOWL (Fish Only With Living stone) (dessa beteckningar, suck) så kommer en rekommendation från mig som får några att tappa luften. I denna uppsättning skulle jag lägga pengarna på en ordentlig skummare och jag skulle också - förutom den levande stenen använda ytterfiltret och lägga in en filtersvamp/filtervadd och biobollar. Nitratfabrik - jo men i detta fall spelar det ingen roll (iofs så har jag den uppfattningen när det gäller korallkar också - men den disk kan vi ta senare). Motivering - jo i detta kar kommer du att mata ganska ordentligt vilket innebär en ganska ordentlig ammoniumproduktion. På grund av det höga pH:t i saltvatten så riskerar du att få farlig ammoniak ganska snabbt så detta måste förhindras. Detta kan du göra på två sätt - kraftig skummning så du luftar ut ammoniaken och/eller en snabb nitrifikation på det som blir kvar. Levande sten i all ära men ett ordentligt biofilter ger en snabbare nitrifikation än bara LS. Ett fiskkar skitar bra dessutom och en mekanisk rening genom filtervadd eller svamp är ingen nackdel. Problemet du kan få i ett akvarium som detta är en ordentlig algtillväxt men du behöver iofs inte så kraftig belysning för fisk only. I princip är inte ett Fish Only svårare än att hålla ett Tanganyika eller Malawi. Om du väljer några fiskar som äter alger så får du hjälp där och i ett sådant kar skulle jag heller inte tveka på att använda en fosfatremover (fast alla vet vilken motståndare jag är till sånt men jag har ett selektivt motstånd vilket innebär att jag mycket väl kan använda det när det behövs. Om vi går till nitratfrågan så vet jag att de flesta saltvattensfisk är i stort sett okänsliga mot högre nitratnivåer - betydligt högre än vad de flesta tror. Men om du lägger in veckovisa vattenbyten på en 20 % så kan du komma långt innan du behöver göra ett större byte. I detta fall skulle jag lägga pengarna på kraftiga vattenbyten - hellre än mycket teknik vilket inte behövs i ett Fish Only. Jag kan nämna att stora akvariet på Universeum (1400 kubik) renas genom 4 skummare modell större och fyra 5 kubiks sandfilter. Det håller idag en besättning på 10 stora hajar och ca 1500 revfiskar inklusive kirurger, kejsare, tryckare, fjärilar samt massa andra.

                  MVH Lasse

                  Vet du kalciuminnehållet i ditt vatten i Västerås? Eller om du har totalhårdheten. Har betydelse för vilket salt du skall välja om du skall köra med kranvatten till en början.,
                  Senast redigerad av Lasse; 21 November 2007, 20:12.
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • Tors hammare
                    • April 2007
                    • 572

                    #24
                    Ok, det hade jag missat att det bara skulle inehålla fiskar. I så fall är som lasse säger en rejäl och bra skummare viktig.

                    Enligt min mening (nu sticker jag ut huvet lite) behöver du isåfall inte heller någon osmos (dvs om du inte har ett kranvatten med väldigt höga fosfat värden) , bekämpa algerna kan göras på biologisk väg . Vilket i och för sig även kan göras i ett revakvarium, men i ett fish only akvarium har du betydligt större valmöjligheter att skaffa en bra besättning av algätande fiskar.
                    Rowaphos skulle jag använda redan från början.

                    Det jag skulle rekommendera (istället för en osmos) i så fall är ett UV-ljus, om du är intresserad att hålla lite "känsligare/svårare" fiskar.
                    Enligt min erfarenhet har det varit en mycket värdefull investering.
                    Senast redigerad av Tors hammare; 21 November 2007, 20:47.
                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • Pear
                      • September 2007
                      • 256

                      #25
                      Tusen tack för dessa proffsiga svar. Har läst en del på saltvattenguiden, men alla svar är olika då akvaristerna har sina egna teorier.
                      UV-är beställt
                      Skummare (Påhängsmodell Deltec MCE300) skaffas innan fisk kommer.
                      Kör nu ytterfiltret tomt med endast 2 tunna filtermattor, och ytterst lite biomakaroner i ena facket. Lägger sedan i efter rekommendationer Rowaphos.

                      Vikla riktvärden skall jag ha på:
                      KH
                      PH
                      PO4
                      NO3
                      Nitrit givetvis 0

                      Vi har i Västerås PH 8.2
                      Och KH ca 5
                      Skall kolla vidare deras värden på övrigt.
                      Jag förstår att PH, NO2 och KH skall man hålla koll på.

                      Som sagt Osmos är det många delade meningar om. Vissa kör helt utan och menar att anläggningen står mer still än används, då det oftast går åt så lite vatten vid påfyllning. Och andra menar att det är helt oundvikligt.
                      Dessa pengar kan läggas på något bättre, som Lasse skrev.
                      PETER
                      240L Saltvatten
                      Terrarie

                      Västerås

                      Kommentar

                      • Pear
                        • September 2007
                        • 256

                        #26
                        Lasse när du menar Fosfatremover, menar du då det man lägger i ytterfiltret typ ( Ultra-Phos Fosfatremover) eller menar du fosfatreaktor typ Deltec FR509?
                        PETER
                        240L Saltvatten
                        Terrarie

                        Västerås

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #27
                          Ursprungligen postat av Pear
                          Lasse när du menar Fosfatremover, menar du då det man lägger i ytterfiltret typ ( Ultra-Phos Fosfatremover) eller menar du fosfatreaktor typ Deltec FR509?
                          Jag menade själva materialet men min åsikt är att det är bättre att lägga det i ett filter så man får genomströmning i det än att ha en påse hängandes någonstans. Anledningen är givetvis att man får ett bra utnyttjande av materialet och snabbare upptag. Man slipper också risken för anaeroba zoner. Det är bra att ha lite filtermatta och vadd innan eftersom det försvårar lite grand för det organiska materialet att byggas upp. Skulle skölja materialet ganska ofta och byta relativt ofta också.

                          MVH Lasse

                          Vad gäller värdena så är det inte nitrit jag är rädd för i saltvatten. Mycket tyder på att nitriten på grund av det höga kloridinnehållet inte tas upp i fiskens blod. Jmf sötvattensfisk och att man tillsätter en matsked bordsalt per 100 liter vid risk för nitritförgiftning. Det är bra att hålla koll på nitriten eftersom om man har nitrit så tyder det på att nitrifikationen inte kommit igång. Detta i sin tur betyder att det kan vara risk för det allvarligaste förgiftningssymptomen - ammoniakförgiftning. Ammoniak är däremot vanskligt att mäta och då kan man ha nitritmätningen som en indikation.

                          Jag brukar starta karen med bakterietillsättning och en tålig fisk så att den får gå in karet. Sätt till bakterierna varje dag och mata kanske bara var tredje dag första veckan.
                          Senast redigerad av Lasse; 21 November 2007, 23:01.
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #28
                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Eftersom du kommer att köra ett FOWL (Fish Only With Living stone) (dessa beteckningar, suck) så kommer en rekommendation från mig som får några att tappa luften.
                            Missade att de var FOWL, då är jag helt med på Lasses modell. Kraven är annorlunda mot ett mer generelt saltkar.

                            Jag skulle väl satsa på storebror 500 eller 600 när det kommer till skummaren om du vill belasta ordentligt. Jag har mce600 modellen och där kan du lägga in fosfatremovern i skummaren, det finns ett separat fack för filtermaterial.
                            Jag har vart o klämt på ett 300 och det påminde mycket om en spagettiburk, men enligt vad jag läst skall dom flesta användarna ha varit nöjda med den.

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            • Pear
                              • September 2007
                              • 256

                              #29
                              Tack! Skall kolla in vilken Deltec det blir. Jag kommer inte överbelasta karet med fisk , räkor.
                              Kör ytterfilter med biobollar,ett par filtermattor samt fosfatremover. Regäl skummare, UV, samt ett par rejäla cirkulationspumpar. Ska kolla med Mälarenergi vad dom har för vattenvärden i Västerås. Men dom har hyfsat bra vet jag.

                              Tack alla för proffsiga svar...Återkommer då flera frågor dyker upp.
                              PETER
                              240L Saltvatten
                              Terrarie

                              Västerås

                              Kommentar

                              • Pear
                                • September 2007
                                • 256

                                #30
                                Vattenvärden Västerås Östra stadsdelarna.
                                HÄSSLÖ VATTENVERK

                                PH 8,3 PH
                                KH 5,9 (Hårdhet tyska grader) Enhet:dH
                                NH4 <0,02 (Ammonium)
                                Ca 34 (Kalcium)
                                Mg 5,3 (Mangan)
                                Al <0,02 (Aluminium)
                                Mn <0,02 (Mangan)
                                Fe <0,05 (Järn)
                                HC03 79 (Alkalinitet)

                                Enhet: mg/l
                                Senast redigerad av Pear; 22 November 2007, 15:50.
                                PETER
                                240L Saltvatten
                                Terrarie

                                Västerås

                                Kommentar

                                Arbetssätt...