Start av litet saltvattensakvarie: del 1 akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    Start av litet saltvattensakvarie: del 1 akvariet

    Hej

    Nu när det börjar att droppa in en massa före detta sötvattensakvarister som vill gå över till saltvatten tänkte jag skriva ner en del erfarenheter jag har från starter av mindre akvarium (< 100 liter) och med inriktning på de lättare fiskarna, korallerna och andra lägre djur. Jag har sett att många vänder sig till saltvattensguiden för att få svar på sina frågor vid start och det är väl inget fel i det men inriktningen på guiden är oftast för de större akvarierna och svårare korallerna. De råd jag ger skiljer sig ibland i stor grad från de som ges på guiden och jag uppmanar de som vill starta ett saltvattensakvarium i de mindre storlekarna att själva läsa och värdera de olika uppgifterna man får. Jag personligen brukar inte ge några råd som jag inte har provat och vet fungerar.

    Till skillnad från många andra så anser jag att ett saltvattensakvarium på 50 till 100 liter är ett bra sätt att bli introducerad i denna del av hobbyn - man behöver inte göra det för krånglig för sig själv och inte ha för höga målsättningar i början.

    Detta forum är en bra plattform att ställa nybörjarfrågor på och jag skall försöka att löpande svara på frågor om nybörjarstarter.

    Låt oss börja då med akvariet.

    Idag finns det ett antal mindre akvarium med inbyggda reningsverk och även med skummare och dylikt. Aquatic Nature har ett på 37 liter (AN evolution), det finns ett sk clownhotell på 57 liter, de så kallade Mollyhotellen på 80 liter och Red Sea Max på 110 liter.

    [ATTACH]8877[/ATTACH]

    Det går också bra att börja med något man själv har stående och då är det att föredra helglasakvarium eller sådana med ramar av plast. Vill man använda ett aluminiumakvarium så är det också möjligt - vad man bör göra då är att täcka all aluminium som kommer i kontakt med vattnet med silikon - glöm inte de nitar som brukar hålla mittstaget.

    Vad man måste tänka på är att saltvatten "kryper" betydligt mer än sötvatten - och att det lämnar vita saltutfällningar när vattnet dunstar ut. Om man använder ett eget akvarium så kan man tänka på att försöka ha vattenlinjen någ centimeter lägre än vad man brukar i ett sötvattensakvarium.

    Täckglas brukar man av tradition inte använda inom saltvattensakvaristiken på grund av just avlagringarna som hindra ljuset att gå ner. Glas tar också bort en del av de våglängder som man kan behöva. Visst det går att använda täckglas men tänk då på att även ett väl rengjort glas kan ta bort så mycket som 10 procent av ljusflödet.

    De vanliga råden gäller om att placera akvariet så stabilt som möjligt. Många gånger får man också rådet att placera det så inte solljus kommer in men jag har haft små akvarier som fått direkstrålning minst 6 timmar varje eftermiddag och vissa av mina koraller har verkligen älskat detta och brett ut sig som de aldrig gör annars. Man har normalt så kraftig belysning så algproblemen kan man få ändå.

    Jag tänkte att sluta här för idag och de som har frågor på akvariedelen kan posta upp dessa så skall jag försöka svara på dem.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
  • Norris
    • August 2007
    • 5

    #2
    precis vad jag tänkte fråga efter, har lite funderingar som t ex om vad för teknik som behövs för att konvertera ett 100liters sötvatten till salt. har inte riktigt bestämt mig men ett ordentligt saltkar är ju helt klart det snyggaste som finns inom hobbyn enligt mig. dock är det lite knepigt för mig som inte ens funderat på salt förut.
    hur håller man salthalten på en stadig nivå? är det bara vanlig simpel matematik som gäller vid vattenbyten?
    om jag nu mot all förmodan skulle styra in mot salt skulle jag nog köra mer mot de lägre djuren och korallerna än en drös stiliga firrar.
    så vad kan du ge för tips? ska läsa in mig lite mer på nätet men vad kan man förvänta sig för kostnad (den eviga frågan) för tekniken som krävs? torde väl bli några laxar.

    Kommentar

    • havre
      • September 2006
      • 281

      #3
      Både jag och Lasse har startat ett mollyhotell á 80 L, dock har de inbyggda filterfack så det blir lite annorlunda i ditt fall. Läs emellertid igenom Lasses och min tråd, för jag ställde många dumma frågor som kan vara nyttiga att läsa. Annars hänvisar jag dig, som alla andra, till saltvattensguiden.se. Den sidan är dock inget facit men du frågar efter information och tips, där finns många.

      Mvh Thomas
      Akvarium über alles

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Tyvärr är det så Havre att råden på guiden oftast riktar in sig i modellen "Think Big" och mot avancerad teknik. Med denna tråd tänkte jag visa att det går att hålla sig betydligt mer "basic", speciellt som inriktningen är mot de lägre djuren såsom i Norris fall. För att få det mer överskådligt så tänker jag starta en tråd för varje grundel så att man inte behöver söka sig igenom en mastadonttråd för att finna vad man letar efter. I den här delen kommer jag att ta upp akvariet och försöka besvara frågor om detta. Senare delar blir belysning, filtrerteknik och vattenbehandling, start osv.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          Vad brukar ett clownhotell ligga på i pris här i gbg? Lasse vart köpte du din?
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • larsr
            • August 2007
            • 28

            #6
            Kan ju inte komma lägligare!
            Jag hade tänkt önska ett clownhotell i julklapp av familjen (så man slipper att få en massa annant onödigt )

            ...eller så lägger jag till lite själv och köper ett RSM

            Är båda lika "lätta"/svåra?
            Senast redigerad av larsr; 18 November 2007, 10:45.
            What a pleasure
            Whar a joy
            I was here
            Before Kilroy

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #7
              Ursprungligen postat av larsr
              Kan ju inte komma lägligare!
              Jag hade tänkt önska ett clownhotell i julklapp av familjen (så man slipper att få en massa annant onödigt )

              ...eller så lägger jag till lite själv och köper ett RSM

              Är båda lika "lätta"/svåra?
              hmm kanske kan komma med på min önskelista med
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • Tenkare
                • May 2005
                • 2519

                #8
                Tack, Nu fick jag svar på solljuset. Placeringen av min kub kommer att vara där det kommer ljus ca 5 timmar om dagen.
                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                Min zon Min Tenkare

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Patrik: - Prisfrågan på Clownhotell är väl någon stans mellan 2.500 till 3000. Köpte mitt från Ciklidhuset - kommer inte ihåg exakta summan men det var där någonstans om jag inte missminner mig. Det finns väl någon affär nära dig som kan ta in det (med tanke på att du bor i Nol)

                  Prisskillnaden är nog mer än det dubbla men personligen tycker jag RSM är ett mycket bra alternativ men om det är värt prisskillnaden beror på vad man väntar på att få ut av akvariet. Clownhotellet är bra men jag har slängt ut skummaren ur mitt och kör det bara med filter och en 1000 liters pump numera.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • havre
                    • September 2006
                    • 281

                    #10
                    Eftersom jag spenderat ganska många timmar där nu är jag väl medveten om jargongen på SG. Norris var intresserad av koraller och jag tycker ändå att SG är ett bra ställe att börja läsa på om hur de andra sköter sina koraller. Saltvatten kräver en större informationsbas än sötvatten och med information kan man sedan välja sina egna vägar. För det finns ändå en del på SG som kör low-tech och gärna delar med sig av sina erfarenheter.

                    Mvh Thomas
                    Akvarium über alles

                    Kommentar

                    • patriksg
                      • May 2007
                      • 1705

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lasse
                      Patrik: - Prisfrågan på Clownhotell är väl någon stans mellan 2.500 till 3000. Köpte mitt från Ciklidhuset - kommer inte ihåg exakta summan men det var där någonstans om jag inte missminner mig. Det finns väl någon affär nära dig som kan ta in det (med tanke på att du bor i Nol)

                      Prisskillnaden är nog mer än det dubbla men personligen tycker jag RSM är ett mycket bra alternativ men om det är värt prisskillnaden beror på vad man väntar på att få ut av akvariet. Clownhotellet är bra men jag har slängt ut skummaren ur mitt och kör det bara med filter och en 1000 liters pump numera.

                      MVH Lasse
                      Jo men kan ju snacka med kent på ciklidhobby nere på gatan =) annars kannog zookompaniet ta hem rätt fort och billigt =)
                      Mvh Patrik

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Havre, det skadar inte att läsa även där och det brukar jag rekommendera också, speciellt om man vill rikta in sig mot de svårare segmenten. Det är dock inte det denna tråd skall handla om utan att ge basfakta så att man kan sätta igång och inte behöver komma med frågor som betraktas som basala. Jag tänker inte dissa någon hur konstig frågan än är utan försöka svara så gott jag kan.

                        MVH Lasse
                        Senast redigerad av Lasse; 18 November 2007, 18:53.
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • larsr
                          • August 2007
                          • 28

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Prisskillnaden är nog mer än det dubbla men personligen tycker jag RSM är ett mycket bra alternativ men om det är värt prisskillnaden beror på vad man väntar på att få ut av akvariet. Clownhotellet är bra men jag har slängt ut skummaren ur mitt och kör det bara med filter och en 1000 liters pump numera.

                          MVH Lasse
                          Jag har läst att man kan köpa ett RSM med "startpaket" dvs salt å sånt. Får man med allt man behöver - ja för att starta upp, då? Jag har sett ett sånt live och är övertygad om att tanten blir glad att så många kablar och sånt är "inbyggda"
                          What a pleasure
                          Whar a joy
                          I was here
                          Before Kilroy

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Ursprungligen postat av larsr
                            Jag har läst att man kan köpa ett RSM med "startpaket" dvs salt å sånt. Får man med allt man behöver - ja för att starta upp, då? Jag har sett ett sånt live och är övertygad om att tanten blir glad att så många kablar och sånt är "inbyggda"
                            Jo det finns med startpaket och det är nog värt det extra. De tester som jag tycker är bra som är med där är calcium, alkanitet, pH och nitrit. Ammonium och nitrattester litar jag inte på. Det finns grus och en del andra medel också, saltmätare dessutom. Glömde också ett helt utmärkt salt.

                            Ja i stort sett är det nog allt du behöver till en början - se till bara att du får ett med den förbättrade (tystare) fläktarna - be annars att få med dem direkt - samma med kylfläkten.

                            Det finns ingen osmos med men om du behöver det i början är lite en fråga om vart du bor. Kommer att återkomma till detta senare.

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • havre
                              • September 2006
                              • 281

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Havre, det skadar inte att läsa även där och det brukar jag rekommendera också, speciellt om man vill rikta in sig mot de svårare segmenten. Det är dock inte det denna tråd skall handla om utan att ge basfakta så att man kan sätta igång och inte behöver komma med frågor som betraktas som basala. Jag tänker inte dissa någon hur konstig frågan än är utan försöka svara så gott jag kan.

                              MVH Lasse
                              Trådens syfte är glasklart och väldigt beundransvärt eftersom det är svårt och tidsödande att ta sig an denna uppgift. Jag ville bara göa Norris medveten om SG, eftersom jag inte var säker på att han var medveten om den.

                              Tips till er som väljer mellan clownhotell och RSM, ta RSM. Det är som med alla akvarier att man vill alltid ha större efter bara en kort tid. Ett clownhotell begränsar väldigt mycket, men 110 L vatten kan man göra mycket med.

                              Mvh Thomas
                              Akvarium über alles

                              Kommentar

                              Arbetssätt...