Ännu ett 900.000 liters saltvattenakvarium ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajmental
    • October 2007
    • 32

    Ännu ett 900.000 liters saltvattenakvarium ;)

    Kanske "old news", men kolla in detta akvarium: http://fogonazos.blogspot.com/2007/0...lindrical.html

    Lite taskigt med ett cylinderformat akvarium, men i övrigt maffigt värre.

    Lev väl!
    Kaj
    ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
    .¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Artikel i Zoopetavdelningen "Offentliga akvarier"
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kajmental
      • October 2007
      • 32

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Artikel i Zoopetavdelningen "Offentliga akvarier"
      http://www.zoopet.com/index.php?opti...449&Itemid=141

      ok, sorry för dubbelpostning.

      /Kaj
      Kaj
      ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
      .¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av kajmental
        ok, sorry för dubbelpostning.

        /Kaj
        Nja dubbelpostning var det ju inte - det andra var ju en artikel

        Dock så har jag för mig att det varit uppe i forumet någon gång tidigare, men det var ju rätt länge sedan så det skadar definitivt inte att det tas upp igen
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • kajmental
          • October 2007
          • 32

          #5
          Vad är din åsikt, Kjell, om att ha akvariefisk i cylinderformade kar? Jag har för mig att det finns någon paragraf i något regelverk som säger att en sida/gavel ska vara insynsskyddad , antingen med vägg eller växter.

          /Kaj
          Senast redigerad av kajmental; 26 October 2007, 15:05.
          Kaj
          ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
          .¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av kajmental
            Vad är din åsikt, Kjell, om att ha akvariefisk i cylinderformade kar? Jag har för mig att det finns någon paragraf i något regelverk som säger att en sida/gavel ska vara insiktsskyddad , antingen med vägg eller växter.

            /Kaj
            En idiotisk generell regel. En del fiskarter behöver ett sådant skydd, andra inte. I större akvarier kan man ju dessutom bygga en vägg inne i akvariet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • morrhoppa
              • October 2006
              • 755

              #7
              I cylinderformade kar bygger man väl ofta upp en stenhög i mitten av karet som fungerar som skydd. Då behövs väl ingen insynsskyddad sida.
              Man blir inte vuxen bara äldre!

              Kommentar

              • Maffia666

                #8
                Ursprungligen postat av kajmental
                Kanske "old news", men kolla in detta akvarium: http://fogonazos.blogspot.com/2007/0...lindrical.html

                Lite taskigt med ett cylinderformat akvarium, men i övrigt maffigt värre.

                Lev väl!
                Du är det på så många liter så tror jag inte att fiskarna uppfattar det som ett "rör". Mina Clarias hade jublat av ett sådant kar.

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Det här akvariet uppfyller i alla fall den löjliga "40 liters regeln..."
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Maffia666
                    Du är det på så många liter så tror jag inte att fiskarna uppfattar det som ett "rör". Mina Clarias hade jublat av ett sådant kar.
                    Var har du köpt dina Clarias om man får fråga
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      En väldigt oinspererande cylinder som man snabbt tröttnar att titta på efterom den inte har nån inredning!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Drullputt
                        • February 2006
                        • 72

                        #12
                        Håller helt med föregående. Ser förjävligt ut utan inredning, dunkel belysning var d åxå.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ang. cylinderformade kar: en del fiskar, framförallt fiskar som i havet lever ute i fria vattenmassorna, råkar aldrig på gränser i naturen och fattar inte konceptet "vägg" (det är därför du sällan ser t.ex. makrill ens i jättestora offentliga akvarier). Håller man såna i ett rektangulärt kar så skadar de sig genom att gång på gång simma i rutan, även om det förstås funkar bättre ju större karet är, men i ett cylinderformat akvarium kan de röra sig naturligt (dvs simma oavbrutet).

                          Maneter brukar också hållas i cylinderformade kar, pga att man där kan skapa en vattenrörelse så det går att filtrera karet utan att suga fast maneterna (som är genomusla simmare).

                          Odlingsdammar är ofta cylinderformade med konisk botten, pga att det gör det lätt att hålla rent: vattnet snurrar runt runt i dammen, all skit samlas på botten i mitten, och där har man avloppet.

                          Så cylindriska kar inte bara kan funka, i vissa fall är de bättre än rektangulära.

                          Vad gäller insyn så varierar det som sagt hur mycket fisken bryr sig, och ifall fisken har andra gömställen. T.ex. en snäcklekare bryr sig nog inte nämnvärt ifall det är insyn från alla håll förutsatt att han har snäckor att gömma sig i.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Litet tillägg till azurs inlägg.
                            I de regler som Jordbruksverket har angivet för offentliga akvarier så står det angivet för en del arter att de inte får hållas i rektagulära akvarier utan de skall hållas i akvariet som antingen är cylindriska, eller åtminstone inte har för "skarpa" hörn
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Maffia666

                              #15
                              Ursprungligen postat av stene
                              Var har du köpt dina Clarias om man får fråga
                              Djurkompaniet. Familia Hyllinge

                              Kommentar

                              Arbetssätt...