Köpa saltvattens kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • attin
    • December 2006
    • 14

    Köpa saltvattens kar

    hallå läste trådarna om lasses akvarium, fantastiska

    Har själv länge funderat på saltvatten men har varit för dyrt och dessutom har jag hört att det är mkt jobb

    Nu blev jag bara mer sugen på saltvatten, har själv ett 200l sötvatten med lite blandade fiskar.

    frågorna nu
    om jag ska nu inskaffa saltvatten, hur mkt kostar det?
    Ska jag skaffa nytt akvarium eller ha kvar mitt gamla?
    HUr mkt tid lägger ni som har saltvatten om dagen?

    finns det ngn bra länk till andra guider om att skaffa saltvatten?
    Fattar ingenting om vad tex en skumare gör eller alla ph grejer ni snackar om

    MVH Hampus
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Kostnaden är svår att ge nåt exakt svar på, beror en del på burkens storlek och om du skall ha nya eller begangnade prylar.
    Det som gör mycket är vad du tänkt ha i burken, ett rent fisk kar är billigare och enklare.
    När du skaffar koraller växer kraven när det kommer till utrustning och skötsel.

    Ju mindre du kan om saltvatten destu mer kommer du att behöva ängna tid åt att skrapa alger och lösa problem. Läs några böcker finns en på svenska men destu fler på engelska(reef secrets är en bra komplement bok). Saltvattensguiden har en nybörjar del där man kan läsa hur andra gjort.

    På nätet så kan man även hitta reef central och reefkeeping magazine som är riktigt trevlig att läsa.

    Tidsmässigt så varierar de, jag matar 1 gång per dag med korall foder och fiskfoder samt kollar att de finns osmosvatten i påfyllnings hinken.
    Varannan dag fyller jag på med lite calcium (magnesium blandar jag i osmosen).
    Osmosen fyller jag med ca 5dagars mellanrum, vattenbyte varannan vecka.
    Så mellan 5 minuter till en timme med underhåll och tester.

    Några generella råd...
    -Det sämsta man kan göra är att skaffa sig prylar och lära sig vartefter.
    -Lyssna gärna på råd från akvarister, men balansera de mot hur deras akvarium ser ut. Den som inte vill visa bilder har ofta en orsak till att inte göra så
    -Ta hjälp av nån som har ett akvarium som du finner snygt/lockande dom kan oftast hjälpa dig att komma till ett liknande resultat.
    -Låter de för bra eller enkelt så är de oftast nåt som inte stämmer, gäller de mesta här i livet.
    -Försäljare finns de fler varianter av, utgå från att du alltid dubbelkollar med en bok eller annan akvarist...
    -De tar tid så låt de ta tid, försök inte skynda på för mycket de enda som går snabbt är de som går snett.

    Min tolkning av de hela, du kan lätt hitta fler versioner.
    Lycka till
    //NiXoN

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Vad ett saltvattensakvarium kostar är oerhört variabelt, du kan köra begagnade grejor, enkla fiskar och biologiskt filter för runt 5000kr. Eller köra hightec, med kejsare, koraller, mh, skummare, nitrat/fosfatfilter osv och hamna på 200000kr. Men räkna ca 20-25000 för att konvertera ditt befintliga 200 liters till ett nybörjarrev.

      Saltvattensakvarium kräver inte mycket jobb efter inkörningen. Matning och kontroll varje dag, mätning och ev vb en gång var 14 dag. Tvätta igenkalkade pumpar en gång i halvåret. Låt säga genomsnitt på 1 timme i veckan. Sen har man ju all tid för att inhämta kunskap samt titta och njuta, men det räknar jag inte som jobb.


      Du får nog börja med att skaffa en bok. Ingen saltakvarist i världen kommer att sätta sig ner och lära dig allt de kan via ett forum. Ingen guide på nätet är tillräckligt omfattande för att lära dig allt du behöver. En bra bok är den första och bästa investeringen till ett lyckat saltvattensakvarium.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Intercepter
        • January 2006
        • 962

        #4
        exempel på kostnad

        Så här e det med mitt kar

        Akvarium 325liters :1500 begagnat
        LS kostar ca 200kr/kg och ska vara ca 50kg i detta
        Belysning: kör med 2st t8 vanlig ramp och 2st t5 saltramp pris ca 800 med rör för t8 och 2000kr för t5 ramp
        Salt en spann på 25kg kostar ca 6-700kr
        Skummare: deltec mc 500 2795kr
        och sedan fiskar får du räkna mellan 300-1000 kr st beroende på sort
        koraller och anemoner väldigt olika beroende på storlek och sort men säg mellan 100-1000 kr st

        lite prisuppgifter för dig iallafall

        Kommentar

        • Intercepter
          • January 2006
          • 962

          #5
          och glöm inte alla tester du behöver ligger runt 150kr st
          nitrit,nitrat,ph, salthalt, till att börja med iallafall

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            200kr kg är i de dyraste laget, man kan hitta helt bra ny sten för en 140kr kg om inte ännu billigare.
            Fisken går väl från 80-7000 på sånt jag sett i handeln...
            Vill få fram lite att priserna kan variera kraftigt, jag köpte min detlec mce600 för 2000,- (ny).
            Till ett 200liters skulle jag välja den nya lilla varianten tror den heter 300nånting går på1500.

            Kommentar

            • havre
              • September 2006
              • 281

              #7
              Det lönar sig att jämföra priser.
              Akvarium über alles

              Kommentar

              • Tors hammare
                • April 2007
                • 572

                #8
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Vad ett saltvattensakvarium kostar är oerhört variabelt, du kan köra begagnade grejor, enkla fiskar och biologiskt filter för runt 5000kr. Eller köra hightec, med kejsare, koraller, mh, skummare, nitrat/fosfatfilter osv och hamna på 200000kr. Men räkna ca 20-25000 för att konvertera ditt befintliga 200 liters till ett nybörjarrev.
                Vet inte var du får siffran 200 000 tusen ifrån, felskrivning kanske.

                Jag har ett sk. hightec på 980 liter, ett färdigborrat akvarium och all teknik som fanns för 4 år sedan. Kostnaden blev då runt 70 000.
                Mvh Peter

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Köp värstingprylar så kommer du nog upp till 200000 om du vill, men jag vet inte om de blir så mycke bättre.
                  Sen om man fyller burken direkt med fullstora stenkoraller så lär de skena iväg med priset.
                  En skummare kan ju gå på 30papp om man vill ha en sån.

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Vad kul att det börjar härja några andra saltisar här på zoopet också. Hur är det Tropfrog? Har du startat ditt saltkar än eller är det bara husrenovering som gäller? Nu får vi ta ett kraftag och göra hälften av alla zoopettare till saltisar - eller hur?

                    Kostnad - mitt Red Sea ligger nog på ca 16.000 allt som allt utslaget på 7 månader och då är det en enkel teknik. 57 liters clown kanske kommer att kosat en 4-5 000 när det är klart - inklusive levande. Det går mycket bra att starta på en låg nivå med de olika hotellen och de kombinerade karen. Man väljer bara fisk och koraller efter sin teknik. Man behöver som sagt var inte köpa en ferrari som första bil.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Tors hammare
                      • April 2007
                      • 572

                      #11
                      Ursprungligen postat av NiXoN
                      Köp värstingprylar så kommer du nog upp till 200000 om du vill, men jag vet inte om de blir så mycke bättre.
                      Sen om man fyller burken direkt med fullstora stenkoraller så lär de skena iväg med priset.
                      En skummare kan ju gå på 30papp om man vill ha en sån.

                      Ja det kan du ha rätt i.

                      Räknar man med alla koraller fiskar osv, så är jag väl uppe i runt 150 000 i kostnad på mitt 980 liters.
                      Ju större akvarium desto dyrare blir det.


                      Mitt 163 liters akvarium har kostat ca 8000 kr.
                      Senast redigerad av Tors hammare; 03 October 2007, 18:52.
                      Mvh Peter

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Hårdvaran i mitt kar hamnar väl kring 11-12 tusen när jag fått tag på allt men då handlar de mycket om automation och styr o regler.
                        Som det är nu så ligger det väl på 7tusen.
                        Inte så roligt att tänka på men det är ju min enda hobby som kostar nåt...

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • Intercepter
                          • January 2006
                          • 962

                          #13
                          ja inte fan är det en billig hobby iallafall

                          Kommentar

                          • attin
                            • December 2006
                            • 14

                            #14
                            men lasse ditt clown kar, små kar är väl inte särskilt smart för nybörjare?
                            Var köpte du ditt annars? lite inyfiken

                            PS tack för alla svar......

                            Kommentar

                            • johan 400
                              • January 2007
                              • 174

                              #15
                              Ursprungligen postat av attin
                              men lasse ditt clown kar, små kar är väl inte särskilt smart för nybörjare?
                              Var köpte du ditt annars? lite inyfiken

                              PS tack för alla svar......
                              Jag började med en 37l för nån månad sen. Och jag måste nog hålla med Lasse att visst funkar det... sen har man ju fått en hel del hjälp här på forumet och så. Men jag kan känna nu att det kanske hade varit bra att läsa nån bra bok för att få lite mer förståelse för vissa saker. Sen kan man ju aldrig få för mycket kött på benen... Men som sagt jag startade mitt utan minsta kunskap om salt. och ännu så läng funkar det ju hyfsat. En stackars fisk har gått åt. (nån vitapricksjukan) Men annars har det rullat på bra...
                              Så jag tycker helt klart att du ska prova... Men ställ så många frågor du kan till så många som möjligt för att kunna undvika dom djupaste groparna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...