lysrör!!!!!!!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    • January 2002
    • 7

    lysrör!!!!!!!!!!!!!

    Jag har en fråga angående lysrör. Jag undrar vad för lysrör man skall använda, ska man använda 10000K eller 20000 K och hur många blå lysrör ska man ha i. Vad är det för skillnad. Jag har en lysramp som får plats med 6 st lysrör. Jag har hört att det är lättare att få alger med lysrör än om man använder metalhalgon.

  • freddan3
    • January 2002
    • 36

    #2
    Hej,

    Detta beror både på vilka djur du tänker ha i akvariet och i viss mån på vad du själv tycker ser bra ut. Många av de koraller som finns i handeln växer relativt djupt ned i vattnet. Ju längre ned under vattenytan man kommer desto blåare är ljuset.

    Jag tycker att 2 st 10K eller 20K rör + 1 st actinic ger ett behagligt ljus, det ser inte gult ut och inte alltför blått utan snarare helt vitt. Korallerna (mjukkoraller i detta kar) trivs bra och inga otrevliga algutbrott än så länge.

    Eftersom du har plats för hela 6 st rör så kan du prova dig fram, köp ett 10K, ett 20K och ett actinic och testa vilken kombination som ser bäst ut.
    Tänk också på att t.ex 2 st 10K lysrör av olika fabrikat kan se olika ut.

    Vill du ha stenkoraller eller musslor så är det i första hand metallhalogen som gäller, visst går det att komma upp i tillräcklig ljusstyrka med lysrör men det blir dyrt.

    Hälsningar
    Fredrik

    Kommentar

    Arbetssätt...