Ännu ett 37l salt ¿

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • havre
    • September 2006
    • 281

    #61
    Har aldrig hört någon som rekommendera anemon till någon
    Akvarium über alles

    Kommentar

    • Tors hammare
      • April 2007
      • 572

      #62
      Ursprungligen postat av NiXoN
      Jag skulle våga vara lite hårdare än Lasse och säga "ja".
      Anemoner är inga höjdar djur, och de finns ett flertal orsaker Som lasse nämner så kryper dom omkring och bränner koraller etc.
      Sen kan dom krypa in i pumpar och förgifta karet, eller bara lägga av och dö vilket inte är helt ovanligt.
      Det finns fler skäl att inte skaffa anemoner än de finns skäl att ha dom, skulle rekomendera en euphyllia som ersättning...
      Jag har haft en stor anemon inneboende och blivit av med den till min stora glädje då den ibland fick för sig att käka inneboende och inredning.

      //NiXoN
      Håller inte med riktigt.

      Visst går det bra och ha anemon, men de skall hållas i specialakvarium. dvs byggt på ett sådant sätt att de inte kan skadas. Du får även lov att aceptera att anemoner faktiskt är "rovdjur". Koraller kan också råka illa ut som redan nämns.

      Här har du wtt exempel på hur du kan undvika att anemonen fastnar i pumpen

      I inlägg 4 ser du hur pumpen är avskild för att sjugurkor, anemoner osv inte skall skadas.
      Senast redigerad av Tors hammare; 19 September 2007, 16:28.
      Mvh Peter

      Kommentar

      • havre
        • September 2006
        • 281

        #63
        Nanokaret som johan400 har är redan anpassat för anemoner i sådant fall. Det består av ett filterfack och i det ligger pumpen, till vilken anemonen inte kan ta sig.

        Tycker det finns nog med tuffa koraller, Xenia börjar bli en av mina favoriter just eftersom den är så pass aktiv som den är.
        Akvarium über alles

        Kommentar

        • Tors hammare
          • April 2007
          • 572

          #64
          Ursprungligen postat av havre
          Nanokaret som johan400 har är redan anpassat för anemoner i sådant fall. Det består av ett filterfack och i det ligger pumpen, till vilken anemonen inte kan ta sig.
          Ja det har du rätt i.

          Däremot kan man ju diskutera lämpligheten att ha anemoner i just nanoakvarium.
          Mvh Peter

          Kommentar

          • havre
            • September 2006
            • 281

            #65
            Det kan man verkligen göra, men tanke på hur glupska de kan vara. Ska inte tala för Nixon men det kan ju ha varit det han menade när han avrådde att inneha anemoner. Men då är det konstigt att han tog upp att de kan fasta i pumpen
            Akvarium über alles

            Kommentar

            • johan 400
              • January 2007
              • 174

              #66
              Jaha... då kanske jag ska ta och lämna tillbaks den då... man vill ju inte skippa koraller till förmån för den så man kanske ska åka och byta helt enkelt.. Om det nu är möjligt. men jag tror inte att det ska vara några problem.
              JAg tänkte att.... eller jag trodde... Nej ok... det var ett rent impulsköp.
              Som gick som det brukar...

              Kommentar

              • Tors hammare
                • April 2007
                • 572

                #67
                Ursprungligen postat av johan 400
                Jaha... då kanske jag ska ta och lämna tillbaks den då... man vill ju inte skippa koraller till förmån för den så man kanske ska åka och byta helt enkelt.. Om det nu är möjligt. men jag tror inte att det ska vara några problem.
                JAg tänkte att.... eller jag trodde... Nej ok... det var ett rent impulsköp.
                Som gick som det brukar...
                Du kan ju lämna tillbaks den när den blir för stor, eller om den börjar vandra. Har du lite tur så letar den upp ett ställe som den kommer att hålla sig på.

                Jag antar att termostaten också sitter "skyddad" som pumpen, eftersom det är ytterligare ett sätt den kan bli skadad på, dvs om den sätter sig på värmaren.

                Vi har väl alla gjort impulsköp

                Sen vad gäller Nixons inlägg så har han ju i stort rätt, det jag menade är att man visst kan ha anemoner bara man planerar akvariet utefter anemonens krav.
                Senast redigerad av Tors hammare; 19 September 2007, 19:40.
                Mvh Peter

                Kommentar

                • Tors hammare
                  • April 2007
                  • 572

                  #68
                  Vilket art av anemon har du köpt ?
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #69
                    Jag tycker att man bör tänka efter övehuvudtaget innan man skaffar en anemon, sen tog jag upp dom vanligaste exemplen på problem.
                    Ytterligare så bör nämnas att dom kan vara kräsna när det kommer till vattenvärden, och inte för att ifrågesätta nanokar men jag har lite svårt att se att man får riktigt stabila vattenvärden med så liten vattenmassa utan en hel del jobb.

                    Hade Lasse testat en anemon så hade jag inte reagerat men de beror på att han inte e helt grön på området.
                    Sen tycker jag att man bör vara lite försiktig när man ger råd åt nån som e helt ny på området, inte rekomendera sånt som "kan" eventuelt fungera.
                    Därav föreslog jag en lättare korall som dom flesta icke saltisar ofta tar för en anemon och som även clownerna kan acceptera som värd.

                    Det är mycke trevligare för en nybörjare att lyckas med nåt enklare(mindre känslig art) istället för att vakna till en död burk som luktar satan.
                    De är då folk lägger av o matar på myten om hur svårt saltvatten är.

                    Hoppas jag klargjort varför jag tycker att de inte var nån bra ide med en anemon....

                    Ps.Kul att se analysen av mitt svar, det blir lätt många tolkningar hur man än skriver.
                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • havre
                      • September 2006
                      • 281

                      #70
                      Ursprungligen postat av NiXoN
                      Ps.Kul att se analysen av mitt svar, det blir lätt många tolkningar hur man än skriver.
                      //NiXoN
                      En tolkning per individ får man räkna med, sen kan den individen tolka det annorlunda beroende på tid på dygnet, sinnestillstånd etc...

                      Jag blev väldigt sugen på en Xenia faktiskt, tycker de var skitballa, fick se de live idag också.

                      Mvh Thomas
                      Akvarium über alles

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #71
                        Du kan komma o hämta lite Xenia hos mig om du känner för de brukar slänga lite nu o då...
                        Kan slänga med nån skivis om du vill ha de...

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • Tors hammare
                          • April 2007
                          • 572

                          #72
                          Ursprungligen postat av NiXoN
                          Jag tycker att man bör tänka efter övehuvudtaget innan man skaffar en anemon, sen tog jag upp dom vanligaste exemplen på problem.
                          Ytterligare så bör nämnas att dom kan vara kräsna när det kommer till vattenvärden, och inte för att ifrågesätta nanokar men jag har lite svårt att se att man får riktigt stabila vattenvärden med så liten vattenmassa utan en hel del jobb.

                          Hade Lasse testat en anemon så hade jag inte reagerat men de beror på att han inte e helt grön på området.
                          Sen tycker jag att man bör vara lite försiktig när man ger råd åt nån som e helt ny på området, inte rekomendera sånt som "kan" eventuelt fungera.
                          Därav föreslog jag en lättare korall som dom flesta icke saltisar ofta tar för en anemon och som även clownerna kan acceptera som värd.

                          Det är mycke trevligare för en nybörjare att lyckas med nåt enklare(mindre känslig art) istället för att vakna till en död burk som luktar satan.
                          De är då folk lägger av o matar på myten om hur svårt saltvatten är.

                          Hoppas jag klargjort varför jag tycker att de inte var nån bra ide med en anemon....

                          Ps.Kul att se analysen av mitt svar, det blir lätt många tolkningar hur man än skriver.
                          //NiXoN
                          Här har du ett enkel variant på hur man kan ha anemon, Det är en kruka på 50 lite som till hälften är fylld med korallgrus, pumpen och termostaten är skyddad genom en "mur" av sten. Den har stått ute sedan mitten av maj månad och enda belysning är solen.
                          Vatten värderna skiftar kraftigt bland annat salthalten, men även temperaturen har skiftat kraftigt (så koraller hade knappast fungerat). Arten är en bra nybörjar anemon Condylactis gigantea (Florida anemon kallas den i handeln) eftersom den vanligtvis är mycket tålig, nackdelen är att det är väldigt ovanligt att Clownfiskar acepterar den som värd.
                          Under vintern har den stått kraftigt belyst och var blekt röd/lila, det syns att den trivts ute eftersom den har skiftat färg, se bilden nedan.
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Tors hammare; 20 September 2007, 11:13.
                          Mvh Peter

                          Kommentar

                          • havre
                            • September 2006
                            • 281

                            #73
                            Ursprungligen postat av NiXoN
                            Du kan komma o hämta lite Xenia hos mig om du känner för de brukar slänga lite nu o då...
                            Kan slänga med nån skivis om du vill ha de...

                            //NiXoN

                            Oj oj! jag tackar hjärtligast! Satt igår å tänkte på om jag skulle ta och åka till akvarium butiken i södrtälje, glömt namnet men den skall vara ganska stor på saltvatten. Så då kan jag ju slå två flugor i en smäll! Emellertid dröjer det väl någon vecka eller två eftersom karet ska få gå in sig lite men efter det kommer jag gärna å avlastar dig lite.

                            Mvh Thomas
                            Akvarium über alles

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #74
                              LoL, Peter den var inte dålig!!
                              Jag vet at vissa har lyckats med denhär typen av "skötsel" men med tanke på hur ofta man hör om problem så skulle jag se de som ett lyckat undantag.

                              Vi kanske bör vara överense om att ha lite olika syn på anemoner och gå tillbaka till topic...

                              Korallrevet har en del fisk inne nu(och ett gäng anemoner), men de lär komma mer om ett tag. Skall du åka runt så rekomenderar jag triton, en riktig höjdar butik.

                              NiXoN

                              Kommentar

                              • Tors hammare
                                • April 2007
                                • 572

                                #75
                                Ursprungligen postat av NiXoN
                                LoL, Peter den var inte dålig!!
                                Jag vet at vissa har lyckats med denhär typen av "skötsel" men med tanke på hur ofta man hör om problem så skulle jag se de som ett lyckat undantag.

                                Vi kanske bör vara överense om att ha lite olika syn på anemoner och gå tillbaka till topic...
                                NiXoN
                                Visst, åter till topic.
                                Mvh Peter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...