37Liters salt ?! Lasse läs denna :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    37Liters salt ?! Lasse läs denna :)

    Tjena, frågan är mest riktad mot lasse men andra får gärna också svara.

    Tjejen har pratat länge nu om att ha saltvattenskar.. hon vill med andra ord att jag ska ha saltvatten istället för sötvatten... Själv så vill jag givetvis också ha salt men jag hade tänkt att vänta ett tag.

    tjejen vill som present köpa ett 37Liters saltakvarium. Hon menar att alla prylar man behöver finns med enligt försäljarna.

    Jag ska om några minuter få veta vad det är för kar samt vad för teknik tillkommer. Jag hoppas att ni då kan ge mig era synpunkter angående om det är dugliga grejjer eller skämt grejjer.

    Jag vill på samma gång veta hur många Kg levande sten jag bör ha samt vad för fisk som passar in. 37L är ju väldigt litet så jag hoppas man åtminstånde kan ha 2-4 fina fiskar i. Jag tvekar dock på om detta funkar. Tjejen nämnde också att försäljarna menar att man kan ha 3-4 Clownfiskar i detta kar så länge de inte är fullvuxna. Stämmer ??

    andra synpunkter ??
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2


    Detta är karet. Vad sägs ?
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      kommer jag behöva detta också ??

      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Gubbarna på Korallrevet i södertälje har haft ett litet nano kar på disken ett bra tag nu och de ser ut att funka riktigt bra.
        De jag vet att dom har i är 3 olika gobies som dock är väldigt små men ack så snygga.
        Själv skulle jag aldrig packa in en clown i en så liten burk, det finns dessutom så mycke roligare fiskar.
        Kolla in Lasses nya tråd med de kompletta mini karet på en 57 liter de känns som mycke mer burk för pengarna.
        Lasse har även skrivit en artikel om att starta ett molly hotell, nåt som liknar "din" burk väldigt mycke så där kan du nog hämta mycke info.

        Paketet till RSM vet jag inte om jag skulle köpa, men vad du behöver beror lite på om du eventuelt kan köpa färdigt blandat saltvatten.

        Lite vad jag tror och tycker men Lasse lär ha sista ordet

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Amaro

          Jag är "out of town" just nu men karet du nämner finns beskrivet i en tråd under nanoavdelningen på saltvattensguiden.se och har fungerat bra för mattias som skrivit tråden. Han kör det skummarlöst. Här har du tråden http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=15048.

          Det set du hänvisar till har jag själv användt till mitt Red Sea Max och har varit nöjd med det. Jag använder inte NO3, NO2 och NH4 testerna men calcium, pH och alkanitetstestet (även om det sista inte är det bästa) har jag användt. Jag tror att det setet är prisvärt vid starten för mycket är användbart av det. Jämför själv med lösa produkter.

          Ljuset räcker för många koraller, dock inte för anemoner. Vad man skall ha för fisk finns det många meningar om. Visst det går att ha några små clowner i det men det är nog roligare att ha sådan fisk som man kan ha hela dess livstid i det. Kan också påpeka att det efter 1/9 kan vara olagligt med fisk överhuvudtaget i 37 liter. Se den disk som var för någon månad sedan i ämnet här på zoopet.

          Återkom gärna, jag är tillbaks om någon vecka.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          Arbetssätt...