Biobollar...??!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ztibbe
    • March 2002
    • 5

    Biobollar...??!

    Skall jag plocka bort biobollarna från ytavrinningen eller ej?

    På många ställen har man läst att man skall det prg av att de bildar Nitrat i vattnet.....medans 2:a säger att de är bra för nedbrytningen???



  • ztibbe
    • March 2002
    • 5

    #2
    Ingen som vet eller funderat på detta??

    Själv så funderar jag på att byta biobollarna mot levandesten eller ha
    den avskärmade delen som rinner ner till sumpen tom...bara man kan få ner ljudnivån utan biobollarna?

    Kommentar

    • Peter Josefsson
      • February 2002
      • 20

      #3
      Jag har biobollar i ytavringen. Till en början på rekomendation. Numera av övertygelse. Blir på dessa biobollar en stor kontaktyta för bakteriell verkan. Hade det varit en dålig cirkulation runt biobollarna hade nog levande sten varit att föredra. Nu är det ju ett sjuhelsikes flöde i ytavringen så cirkulationen är ju bästa tänkbara. Om nitrat bildas där har jag ingen aning om. Möjligen tvärs om kanske? Jag har inget nitrat och har biobollar. Mycket kanske som du märker ztibbe. Om du får mycket nitrat så kan du ju börja undra förståss. Den stora fördelen jag har märkt är att det är lättare att få ytavringen att bli tyst med biobollar. Det är i princip därför jag laggt dit dom.
      Jag plockar inte bort mina biobollar.

      Lycka till
      Peter

      Kommentar

      • ztibbe
        • March 2002
        • 5

        #4
        Tank yo.

        Jag har inte heller märkt någon nackdel eller nitrat...fast jag har läst på flera ställen (amerikanska forum) att det kan bli problem?!

        Om jag inte är helt ute å cyklar så bryts väll Nitrat ner i syrefattig miljö...delvis inte i ytavrinningen?!



        Kommentar

        • Peter Josefsson
          • February 2002
          • 20

          #5
          Intressant detta dom skriver att det kan bli problem. Förstår igentligen inte varför. Vore kul att veta. Att ett vanligt filter kan ge upphov till besvär förstår jag eftersom där kan syrefattiga beståndsdelar och kväveföreningar som ej genomgått hela nitrifikationsprocessen komma ut i vattnet. Med detta flöde som finns i ytavrinningen torde detta ej behöva hända. Jag borde kunna detta ztibbe men det här nitrifikationprocessen är komplicerat och vill inte fördjupa mig för mycket här. Svein Fosså´s bok volym 1 på engelska avhandlar detta bra.
          Huruvida din cykeltur är på hal is eller ej kan man då undra. Jag har för mig att i nitrifikationsprocessen bildas nitrat av amoniumföreningar och i denna process åtgår syre. Detta gör att nitrat bildas ej i en syrefattig miljö utan det blir en syrefattig miljö. Man kan rentav säga att det krävs syre för att nitrat skall bildas. Nu kan det vara min tur att vara ute och cykla ztibbe men jag tror ej det. Att då säga att biobollar tillverkar nitrat är tycker jag fel. Amonium,nitrat och andra välkända produkter som vi ej vill ha i karet bildas av organiska föreningar i första hand.Dvs död fisk, ej uppäten mat och fiskarnas avföring tex. Det är nog där i första hand man skall leta felkällan till nitrathalter som är för höga.

          Jag har fortfarande biobollar för att ytavriningen skall vara tyst.

          Må väl
          Peter

          Kommentar

          • ztibbe
            • March 2002
            • 5

            #6
            GoMorron å tack för svaren...jag kopierade en av många förklarning från Reefcentral.com

            ************************************************** ***********
            ...Nitrate is another story. If nitrate is very low due to the sand bed, then the bioballs are hurting nothing. If, however, nitrates are substantial, then the bioballs and/or sponges may be in part to blame.

            The reason is that the nitrogen cycle taking place on a bioball can only go as far as nitrate, and the nitrate is dumped into the water column. It then gets diluted and can only slowly make its way to the sand bed and live rock to be converted into nitrogen gas.

            If, on the other hand, the nitrogen cycle is taking place in the upper regions of the sand and rock, then the nitrate is locally in high concentration exactly where it can get deeper into the sand and rock and be converted into N2 gas. Consequently, nitrates can be lower without the bioballs...
            ************************************************** ********

            Du har rätt att amonium,nitrit,nitrat och andra välkända produkter som vi ej vill ha i karet bildas av organiska föreningar...men detta sker på biobollarna när organisktmaterial fastnar på dem och som du skriver så bildas Nitrat prg av den mycket syrerikamiljön men eftersom det inte finns någon syrefattigmiljö på dem kan inte nitratet "oskadligöras" på biobollen utan måste ske i stenen eller en djupsandbädd så nitratet släpps ut i vattnet.

            mvh
            Nikals

            Kommentar

            • Peter Josefsson
              • February 2002
              • 20

              #7
              Hej Ztibbe!
              Blev förkyld. Därför tystnade jag. Vill du fortsätta på temat biobollar?
              Peter

              Kommentar

              • ztibbe
                • March 2002
                • 5

                #8
                Halloj

                Gärna om du har mer tankar om ämnet?! Jag har inte lyckats bestämma mig för hur jag ska göra.

                Kommentar

                • freddan3
                  • January 2002
                  • 36

                  #9
                  Hej!

                  Frågan om biobollarnas vara eller icke vara är främst en fråga om hur man väljer att sköta filtreringen av sitt akvarium. För 10 år sedan var biobollarna på modet, idag väljer de flesta att ha en hög med levande sten, en skummare och ibland en djup sandbädd.

                  Problemet med biobollarna är att de bara är delaktiga i processen nitrifikation, d.v.s.
                  omvandlar ammoniak via nitrit till nitrat. Ju mer syre som finns tillgängligt desto fortare går denna process, detta faktum utnyttjades förr i s.k. droppfilter där vattnet droppade igenom ett lager med biobollar (maximal syresättning). För att sedan slutgiltigt bli av med nitraten så bytte man relativt stora mängder vatten. I en ytavrinning kommer samma sak att hända, men i mindre skala. Det hela hänger på hur mycket biobollar du har i systemet, i ett droppfilter var det vanligt med 10-20 liter biobollar till ett 300L akvarium. I rena fiskakvarier är det fortfarande några som använder droppfilter, i detta fall är ju inte nitrathalten alls lika viktig som i ett revakvarium.

                  Dagens vanligaste filtreringssystem "Berlin", går ut på att levande sten i tillräckligt stor mängd tar hand om både nitrifikationen och denitrifikation, d.v.s. att nitraten i ett andra steg omvandlas till kvävgas. Denitrifikation sker i en syrefattig miljö, inuti stenen eller några cm ned i djup sandbädd (Modified Berlin).

                  I USA säljs en del filtersystem där ett droppfilter ingår som standard, i de fall man vill använda dessa filter till ett revakvarium brukar man ta bort biobollarna. Detta för att undvika nitratanhopning.

                  Jag har lite biobollar (10 st kanske) i min ytavrinning, för att få tyst på den. Inga problem alls med höga Nitratvärden, men det hänger som sagt på mängden bollar.

                  Hälsningar
                  Fredrik

                  Kommentar

                  • Peter Josefsson
                    • February 2002
                    • 20

                    #10
                    Hej igen! Först av allt vill på en gång säga att det jag skrev sist att biobollar ej kan tillverka nitrat låter när jag läser det så här i efteråt som rena snurren. Sorry. Jag skrev ju att nitifikationen kräver syre så självklart kan dessa biobollar tillverka nitrat. Var väl förkyld redan då. Det reefcentral skriver och du Freddan låter i allra högsta grad vettigt. Om man skall tro teorierna så finns det då ingen denitrifikationsprocess där. Jag har inget nitrat enligt test och har ca 3-4 liter biobollar i ytavrinningen. Då är ju frågan varför inget nitrat uppkommer? Kanske för lite biobollar. Kanske för att jag har ett litet partickelfilter innan biobollarna som rengöres 1 gång i veckan. Du skriver freddan att det beror på hur man väljer att sköta sin filtrering. Jag har inte tänkt att detta är filtret detta är en ljuddämpare. Självklart får man tänka om. Men först när nitrat börjar bli besvärande. Åtminstone för min del. Frun i huset har synpunkter på ljudnivån.


                    Peter

                    Kommentar

                    Arbetssätt...