korall

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annah
    • December 2006
    • 28

    korall

    Så att eftersom min fråga angående korall blev deletat så får jag väl lägga det här istället
    Iallafall, min fråga var om det är ok att sälja en korall eller om det är mot något, nu när man inte får ta in koraller och så.
    Men att sälja en "död" korall som jag haft i många år kan väl inte vara fel eller?
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    nej korall ovanför ytan är regelrätt att ta och sälja/köpa
    men under vattenytand är det olagligt.

    Kommentar

    • Tors hammare
      • April 2007
      • 572

      #3
      Ursprungligen postat av 3 guppy 7 neontetra 2 mal
      men under vattenytand är det olagligt.
      Som privatperson menar du då ? Annars är det ganska många affärer som bryter mot lagen
      Mvh Peter

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Ursprungligen postat av annah
        Så att eftersom min fråga angående korall blev deletat så får jag väl lägga det här istället
        Iallafall, min fråga var om det är ok att sälja en korall eller om det är mot något, nu när man inte får ta in koraller och så.
        Men att sälja en "död" korall som jag haft i många år kan väl inte vara fel eller?
        Sälj du din korall, kan inte tänka mig att det skulle vara fel eftersom du haft den i många år och vare sig tagit eller importerat den.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          Jag var på akvarielagret i helgen...himla fint med mycket fisk,det stora räkkaret var häftigt, men i rot och stenrummet fanns det massa vita stenar väldigt lika vita koraller... Inte var det väl korall från korallrev? Inte säljer de väl söndersprängda korallrev till folk????

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Det är rätt vanligt att hitta döda koraller i handeln, oftast kemiskt blekta eller färgade.
            Har du ett korallskelet som du vill sälja så är det inget problem, hade varit mer kul med en levande korall

            //NiXoN

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av 3 guppy
              nej korall ovanför ytan är regelrätt att ta och sälja/köpa
              men under vattenytand är det olagligt.
              Det gäller väl samma regler för levande och döda!
              Fast få koraller är A-listade så det är ändå Ok
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av albjohn
                Sälj du din korall, kan inte tänka mig att det skulle vara fel eftersom du haft den i många år och vare sig tagit eller importerat den.
                Är den A-listad så hjälper det inte hur länge man haft den, eller om man importerat den själv. Det är likafullt straffbart
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...