Så fina!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EMIL_EMPO
    • October 2006
    • 72

    #16
    ska jag vara ärlig så tycker jag mer om söttvattens !! tro de elller ej :P

    Kommentar

    • Tors hammare
      • April 2007
      • 572

      #17
      Jag tycker inte ni skall skrämmas av att saltvattensakvarium skall vara komplicerat och det behöver inte bli så fasligt dyrt heller. Det billigaste är väl att starta upp ett akvarium med bara fiskar och det finns många mycket snygga fiskar som inte fungerar tillsammans med koraller.
      Mvh Peter

      Kommentar

      • Tors hammare
        • April 2007
        • 572

        #18
        Ursprungligen postat av EMIL_EMPO
        ska jag vara ärlig så tycker jag mer om söttvattens !! tro de elller ej :P
        Ett riktigt snyggt växtakvarium eller ett malawiakvarium med tex back to nature moduler kan vara väl så snyggt.
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Per/Haninge
          • January 2007
          • 285

          #19
          Ursprungligen postat av joda
          håller med pimo...
          visst är det mycket kemi med ett växtkar oxå men jag tror nog det är bra mycket mer som måste stämma i ett saltkar...
          jag är själv nybörjare inom salt... startade ett 160 liters i slutet på förra året men blev snabbt fast i salt-träsket så nu har vi precis dragit igång ett 540 liters med 112 liters sump...
          och när det gäller priserna på all teknik så kan jag ju säga att man kan hitta MYCKET på begangnat marknaden och nya prylar till bra priser hittar man på ebay så visst går det att hålla priserna nere...
          kan ju säga att det var dom vackra fiskarna som fick oss att börja med salt men efterhand så har intresset vuxit för alla vackra koraller som finns så nu har nästan det tagit över själva fisk intresset...
          //jonatan
          Är själv i denna situation ( ang. att det som finns förutom fisk tar överhand )
          Angående priserna så ska man absolut inte vara rädd för det, VÄLDIGT mycket "beggat" finns att få tag på just p.g.a. att man som saltvattentok alltid vill skaffa större
          Då väljer många att sälja bra utrustning till mycket vettiga priser för att få igen lite kosing för nyinvesteringar.
          Jag kan utan att skämmas säga att det går att skaffa salt till nästan samma peng som sötvatten i motsvarande storlek om man tittar på alternativ som "beggade" prylar.
          Det som kostar är om man inte läser på och lär sig om salt, förutom tragedin att förlora djuren så svider just det i plånboken att nyinvestera.
          Ta några kronor och köp några böcker eller be föreningen som du förmodligen är med i att köpa in några för att läsa på.
          VÅGA VARA SALT
          Per/Haninge

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #20
            jag funderar på att längre fram sälja allt jag har nu (akvarier, fiskar, växter, inredning mm) enbart för att köpa ett saltvattenskar. Detta för att jag är så kär i nemofiskarna, jag undrar dock om de är så roliga att hålla? de verkar vara ganska skygga.

            vet någon hur stora de blir? hur stort kar man bör ha för att ha ca 6st samt 4-5 andra saltvattensfiskar?
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Tors hammare
              • April 2007
              • 572

              #21
              Här har du en bra sida där de vanligaste arterna finns beskrivna.
              Artbeskrivningar

              Jag skulle rekommendera ett akvarium på minst 200 liter, eftersom ett lite större kar är betydligt lättare att sköta. Ju större vattenvolym desto mer tillåtande vad gäller misstag.

              En annan sak du bör fundera på är om du skall ha anemon eller inte, clownerna klarar sig utmärkt utan.
              Nackdelen med anemoner är att de vandrar runt en hel del och har en viss förmåga att fastna i pump insug, mm och de kan då släppa ifrån sig sitt gift och tar död på allt utom just de clowner som den varit värd till.
              Ett annat problem är om du har koraller och anemonen börjar vandra, då kan den bränna ihjäl korallerna den passerar.
              Du får även räkna med att den kan fånga en nyfiken fisk ibland.
              Senast redigerad av Tors hammare; 24 May 2007, 16:59.
              Mvh Peter

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #22
                Vill man verkligen ha ett annorlunda djurliv hemma och inte räds några kostnader så kan man väl prova detta: http://www.jelliquarium.com/default.aspx
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                Arbetssätt...