Ph fråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malte
    • February 2002
    • 11

    Ph fråga.

    Mitt Ph vägar att stiga över 8,0 , jag tillsätter ph/kh plus. Vad är det som gör att det inte blir högre, vad kan jag göra för att få det högre?

  • Svein A. Fosså

    • January 2002
    • 77

    #2
    Ved et sådan problem er det også meget interessant hva KH er. Har du målt den?

    Mvh
    Svein

    Kommentar

    • Peter G
      • January 2002
      • 339

      #3
      Bikarbonat, provat det ?

      /P

      http://akvarium.mirrorz.com

      Kommentar

      • Peter Josefsson
        • February 2002
        • 20

        #4
        Suck. Ibland undrar jag vad datorn håller på med. Har precis svarat på detta inlägg och inget händer. Risken är därför att mitt tidigare svar dyker upp. Hoppas ni har överseende meed detta. Varför ger jag mig inte då? Jo. Malte jag har och har haft samma problem och måste därför ge mitt stöd till dig. Mitt pH låg på 7,6-7,8 den första månaden efter jag startat upp mitt nya kar (540L). Nu ligger det högre men inte så högt som skriften säger. Har mätt med 3 olika pH-mätare som är nykalibrerade varav en kostar runt 100 000 och finns på ett analyslaboratorium. Där var inte felet altså. Nu kan ju milimeternisse tycka att detta är ju fel. Jag är ju en sådan så jag knotade rätt rejält. Vad göra? Jag tänkte då så här.
        1.Mår något dåligt?
        2.Finns det nån risk att pH kan sjunka mer?
        Svaren jag komm fram till var att:
        1. Tvärtom allt mådde mycket bättre än i det gamla karet. Jag kan inte tänka mig att det kan må bättre.
        Korallerna har förmodligen inte läst din bok Svein eller så kan dom inte avläsa en pH-mätare.
        2. Så länge KH hålls runt 8 eller nära 8 så händer inget med pH. Skall pH sjunka måste HCO3 (bikarbonaterna) neutraliseras först. Altså tillåta KH att sjunka till 0. Detta kan man göra med syror. I sötvatten göres det ibland med fosforsyra vilket jag tycker är hål i huvet eftersom det kan göras med torv eller CO2.Billigt antar jag. Lämnade in engång mitt vatten för analys där pH mätningen gjordes efter 3 dygn. Vattnet stod i en halvliters COCAflaska. Under dessa 3 dygn verkade det som att den bakteriella aktiviteten hade neutraliserat HCO3 och jag fick analysen att säga att mitt vatten höll pH 6. Gissa om jag fick spatt.
        Resultat:
        Har varit uppe i Ca 550 och KH 12 utan att pH förändrats dramatiskt. Det går att höja pH vet däremot inte hur riktigt men eftersopm allt mår bra (ja ja vet mina Trachyphyllier. Jag tror inte alls att det är därför dom mår dåligt. Det är nåt annat) Så vill jag inte göra en sådan förändring då detta troligen kan äventyra mer.
        Jag njuter av mitt kar i stället.
        Jag tror att anledningen till mitt pH är lågt från start är att det vatten som tillverkades när karet startades var tillverkat av Osmosvatten och ett salt som kanske skall blandas med kranvatten för att buffras upp rätt (Tropic Marin). Svein kan kanske svara på detta.
        Till dig Malte har jag 3 frågor:
        1: Har du kalibrerat din pH mätare eller kontrollmätt din pH test så den verkligen visar rätt? Inte alls ovanligt.
        2. Mår ditt kar bra eller dåligt?
        3. Håller du koll på KH? Jag anser att Ca och KH är det viktigaste att hålla koll på. pH kan du inte göra så mycket åt om dessa stämmer.

        Har jag stuckit ut hakan tillräkligt långt nu tycker ni?
        Rätta mig gärna där jag har fel.
        Lycka till Malte

        Peter i Påarp

        Kommentar

        • Svein A. Fosså

          • January 2002
          • 77

          #5
          Dersom KH er høy nok (7 eller høyere) og PH fortsatt måles til under 8, kan man anta at dette har sammenheng med konsentrasjonen av CO2. Desto mer CO2 som produseres i akvariet desto lavere blir pH. Det er derfor helt vanlig med svingninger i pH gjennom døgnet:

          Om dagen produseres O2 og CO2 forbrukes >>> pH stiger

          Om natten forbrukes O2 og CO2 produseres >>> pH synker

          I de aller fleste akvarier vil man finne stor forskjell mellom pH målt om morgenen før lyset går på og pH på kvelden. pH på 7,8-8,0 om morgenen og 8,2-8,4 på kvelden er helt normalt. Dersom dyrene trives med det er det ingen grunn til bekymring, men om pH stiger over 8,4 (hvilket kan skje dersom man har mange fotosyntetiserende dyr og alger i akvariet) bør man vurdere å investere i en CO2 diffusor som automatisk doserer inn mer CO2 når pH går over en fastsatt grense.


          Mvh
          Svein

          Kommentar

          Arbetssätt...