Hur starta ett nybörjarkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Hur starta ett nybörjarkar?

    Hmm, såg den här kategorin nu, kanske bättre att ställa frågan här

    Jag har ett Juwel Rio 240 som jag är sugen på att konvertera till saltvatten, nyfiken på att testa, och se hur det går. Vad behöver man för grundutrustning för att det ska fungera? Skummare antar jag att man behöver? Vad för sorts pump bör man ha?

    Vad gäller skötseln har jag t.ex fattat det som att vattenbyten måste ske försiktigare, med mindre mängd bytt vatten per byte än i ett sötvattenskar, på grund av att saltvatten är ett känsligare system. Och det är väl också viktigt att ersätta det vatten som dunstar bort, eftersom salthalten väl ökar annars?

    Vilka fiskar, koraller och anemoner är lämpliga för nybörjare?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Skippa anemoner....
    Du bör se till att ha nog med ljus, rikta dig mot en watt per liter. En hel del levande sten ca 1kg per 10liter funkar rätt bra.
    Osmos behövs annars så tillsätter du en massa nitrat och fosfat som slutar i en stor algodling.
    Minst 10ggr volymen i pumpeffekt helst mycket mer.

    Läs en bra bok så kommer du långt på vägen, känns som om det skulle bli en rätt lång storry om jag försökte svara på alla frågor detaljerat.

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #3
      Hej Micke,
      skoj att du vågar dig på salt!

      Inlärningskurvan, det man behöver kunna för att lyckas, är ganska stor när det gäller salt(läs revkar). Enklare typer av kar går och är en god erfarenhet men de flesta vill nog köra rev för eller senare.

      Börja med en bok och en eller flera av de guider som finns på nätet. Jag rekommenderar att börja med ett lite enklare kar med några fiskar, rengörings djur(eremiter, sniglar osv) och lite mjukkoraller. Stenkoraller och anemoner är krävande djur och man behöver ha bra koll innan man håller dem.
      mvh Mattias
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Ursprungligen postat av NiXoN
        Osmos behövs annars så tillsätter du en massa nitrat och fosfat som slutar i en stor algodling.
        Omosen tar i första han bort tungmetaller, klor och dylik skit. Den tar även bort silikat som en del hävdar är nödvändigt annars får man för mycket kiselalger. Visst kan den ta bort nitrat och fosfat men det har vi i sverige vanligen lite av i kranvattnet. Nitrat och fosfat bildas i karet i mycket större mängder pga matning. Export, få bort nitrat och fosfat ur karet, är en stor fråga i salt med flera olika biologiska och tekniska lösningar. Om man inte har höga halter nitrat eller fosfat i kranvattner är osmos ingen stor spelare i det avseendet.

        Jag personligen tror inte på begränsnings teorierna angående alger. Däremot är osmos fortfarande en bra ide efterssom det kan hända mycket negativt med vattnet i kranen. Varför riskera sina älsklingar och tiotusentals kronor när en osmos bara kostar 1000-1500kr? Själv ropade jag in en på ebay förra veckan åt mina vänner som bor i ett torp och har aldeles för mycket järn och flour för bara 500kr inklusive frakt från tyskland. Det var en helt ny btw.
        mvh Mattias
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        Arbetssätt...