Hur starta ett nybörjarkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Hur starta ett nybörjarkar?

    Jag har ett Juwel Rio 240 som jag är sugen på att konvertera till saltvatten, nyfiken på att testa, och se hur det går. Vad behöver man för grundutrustning för att det ska fungera? Skummare antar jag att man behöver? Vad för sorts pump bör man ha?

    Vad gäller skötseln har jag t.ex fattat det som att vattenbyten måste ske försiktigare, med mindre mängd bytt vatten per byte än i ett sötvattenskar, på grund av att saltvatten är ett känsligare system. Och det är väl också viktigt att ersätta det vatten som dunstar bort, eftersom salthalten väl ökar annars?

    Vilka fiskar, koraller och anemoner är lämpliga för nybörjare?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Min sambo mattsve har just startat upp ett nanokar. Ingen skummare men en pump som ger MYCKET cirkulation och en salthaltsmätare har införskaffats. Och sen en bra ramp med starka lampor i.

    Clownfiskar är bra nybörjarfiskar. Bra testfiskar i sitt saltvattenskar är även mollysar.

    Man börjar med grus och 1.5-2kg levande sten per liter vatten. Får i gång det så att salthalten blir stabil. Sen i med 1 turbosnäcka per liter vatten och en fisk. Mata försiktigt, ca 3st vuxna frusna artemia om dagen och ha koll på nitriten.

    På saltvattensguiden finns massor av tips. På marinakvariet i mölndal kan du titta på fina fiskar och koraller och prata utrustning och grejor.

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Jag passar påm att tipsa om senaste numret av Practical fishkeeping.
      De har precis startat en artikelserie om hur man startar upp ett saltvattenkar.

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Förretsen, visst är det så att vatten soma vdunstar ska fyllas på (med färskvatten/sötvatten)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av _Lena_
          Förretsen, visst är det så att vatten soma vdunstar ska fyllas på (med färskvatten/sötvatten)
          Ja, man brukar då använda osmosvatten. Jag har en luftavfuktare igång i akvarierummet ocvh tänkte använda vattnet från den - tycker det borde funka lika bra
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Var ligger Marinakvariet? Jag bor ju i Mölndal, borde gå rätt lätt att ta sig dit. Säljer de fisk och utrustning också?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Var ligger Marinakvariet? Jag bor ju i Mölndal, borde gå rätt lätt att ta sig dit. Säljer de fisk och utrustning också?
              De ligger lite undanskymt strax söder om läkemedelskomplexet - så mycket tillbehör har dom inte men en hel del fisk http://www.marinakvariet.com/
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • marcuspajp
                • July 2004
                • 448

                #8
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Vilka fiskar, koraller och anemoner är lämpliga för nybörjare?
                Inga anemoner är lämpliga för nybörjare. De flesta av mjukkorallerna och skivanemonerna är väldigt tacksamma för nybörjare. Av fiskarna så är det några populära som inte har så bra överlevnadsstatistik, tex. kopparbandad pincett.
                Salt är ballt

                Kommentar

                • Jacob
                  • August 2005
                  • 78

                  #9
                  Har också haft tankar på att någon gång ta steget till saltkar och försökt hitta en del bra hemsidor. Har förstått så mycket att inriktningen på karet avgör väldigt mycket vad för utrustning man behöver. Enbart fisk skall t.ex. inte vara allt för stort steg att ta jämfört med sötvatten. Även hur stor "latmask" man är avgör mängden prylar t.ex. automatisk vattenpåfyllning m.m.

                  En sida som tar några saker


                  Via länkarna på saltvattenguiden.se


                  Kommentar

                  • lysröret
                    • October 2004
                    • 312

                    #10

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      du bör verkligen skaffa dig en skummare. gärna en överdimmensionerad sådan. levande sten räcker med 1kg per liter vatten. stark cirkulation minst 10 ggr mer än vattenvolymen. ljuset beror på vad du har tänkt att ha för saker i karet. ska du ha sps eller lps tex. måste du ha stark belysning gärna minst 1w per liter vatten. många använder metallhalogenlampor, ger fint ljus om man kombinerar med blåa ljusrör, sen får man det där fina glittret oxå med metallhalogen.

                      sand i botten är absolut inte nödvändigt. många rekomenderar till och med att man inte ska ha det när man e nybörjare.

                      jag är själv helt nybörjare och håller på att starta upp ett kar med saltvatten så jag är absolut ingen expert.

                      lycka till!
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • morphriz
                        • October 2005
                        • 875

                        #12


                        Kolla in Myt 15, där går han igenom vad som händer i de olika stadierna och ger ett förslag på uppstartsschema som är väldigt vettigt. Det finns massor med olika bud och går att göra lite olika men det är nog bra att köra med en "rekommenderad" modell till att börja med. Notera speciellt att sniglar, andra algknaprare(t.om koraller) åker i före fisk.

                        Ursprungligen postat av andreassofus
                        levande sten räcker med 1kg per liter vatten.
                        1kg/l? Nu tog du allt i, det blir ett veritabelt stenröse det!! 1-1.75 lb/gallon(0.1-0.2kg/l) är nog mer rätt. (Du kanske bara tappade en 0:a )
                        mvh Mattias

                        P.S. Andreas: Det var trevligt saltsnack häromdagen, vi får passa in dig nästa varv.
                        --
                        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                        - Shakespeare.

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          hehe oj ja det blir knaske mycket med 1kg/l vatten menade så klart 1kg/10l vatten

                          ja nästa gång vill jag med o prata salt
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • lysröret
                            • October 2004
                            • 312

                            #14
                            jag rekomenderar ett besök på saltvattensakvariet.se och att läsa saltvattensakvariet av Daniel Knop. men du bör även läsa korallrevsakvariet av svein a foss & alf j nilssen.
                            det är sant vad andreas säger i inlägg 11, men det har tvistats om levande stenens vara eller icka vara. den är snygg, den är boplats åt koraller, djur, bakterier och firrar. Det enda som kan sägas med säkerhet är att akvarium med tillräcklig mängd levande sten undgår nitrit-nitrattopppar.

                            Kommentar

                            • morphriz
                              • October 2005
                              • 875

                              #15
                              Ursprungligen postat av lysröret
                              Det enda som kan sägas med säkerhet är att akvarium med tillräcklig mängd levande sten undgår nitrit-nitrattopppar.
                              Utalandet åvan indikerar att man kan fylla halva karet med LS, stoppa i levande och köra. Under uppstart är LSen en källa till kväve i karet, NH3->NO2->NO3, och nettot är ett tillskott. Detta gäller för inkört, "cured", sten. Lite dör alltid när man flyttar den därav finns det alltid en lite ammonium topp. Helt ny sten utför ingen nitrifikation eller denitrifikation alls. Däremot är den full med döda organismer som skapar en väldigt stor nedbrytningslast och det tar upp till 3 månader innan allt är klart och färdigt.

                              Var snäll och ge inte generella råd av denna typ.
                              mvh Mattias

                              edit: Jag ifrågasätter fortfarande om du får göra reklam för din egen site här. Det är väl upp till forumledningen men du gör ju reklam för en konkurrerande site. De som rekommenderar saltvattensguiden gör det för att de får utbyte av den, inte för att de äger den.
                              Senast redigerad av morphriz; 22 February 2007, 09:26.
                              --
                              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                              - Shakespeare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...