Lowtech saltvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    Lowtech saltvatten

    Jag har ett 325-literskar som jag vill göra om till saltvatten. Vad behöver jag för att få det att funka? Jag tänkte ha några tåliga fiskar och inga levande koraller till början. Vad skulle det kosta? Jag tänker ha levande sten i. Hur många kilo behöver man? Sen när det gäller filtrering undrar jag om det skulle gå bra med ett Eheim 2215 kompletterat med två pumphuvuden och filtermatta? Vad det gälller belysning undrar jag om det skulle räcka med vanliga lysrör avsedda för saltvatten. Hur många rör behöver man? Sen har jag förstått att man behöver en proteinskummare. Finns det någon som är billig och bra? Vilka fiskar rekommenderar ni?
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question
  • marcuspajp
    • July 2004
    • 448

    #2
    Det brukar inte betraktas som lowtech längre om man har en proteinskummare

    Egentligen behöver du bara ljus, levande sten och cirkulation. Filtermattor och ytterfilter är inte alls vanliga i saltvatten. De flesta kör med skummare också, och väldigt många även med nått kemiskt filter. Om man inte har skummare brukar man få kompensera med fler vattenbyten så den betalar sig själv i ett större kar.

    Du får räkna med att det blir väldigt dyrt, jag tänkte göra om mitt 540 till saltvatten för ett tag sen och det har kostat mig runt 15000kr. Då hade jag redan belysningen. Det dyraste för mig var cirkulationspumparna, 2x6000l/h och skummaren. Levande sten kostar runt 90-150kr/kg och du får räkna med att du behöver runt 50kg till ditt kar.

    Om du skaffar ett mindre kar på runt 100-150l så minskar kostnaderna betydligt för nästan allt. De flesta som kör lowtech brukar hålla sig till lite mindre kar för att hålla nere kostnaden för vattenbyten.
    Salt är ballt

    Kommentar

    • Draedon
      • October 2005
      • 9

      #3
      tycker inte du ska skaffa ett mindre kar, kör på ditt 325l annars kommer du bara ångra dig.

      inköpslista (imo):

      1. Osmos! Kranvatten duger inte.
      2. Salt, vattentester (ph, kh, nitrit, nitrat, ev fosfat och saltmätare räcker i början).
      3. Rejäl belysning om du vill ha koraller, metalhalogen eller T5. En tumregel brukar vara att försöka hålla 1w/l om du ska ha koraller. Vet inte måtten på din burk, men kanske 6x39w T5 vore något. Blanda rören blåa/vita.
      4. Rejäl cirkulation, gärna streampumpar. Finns flera varianter bla Marea Stream som inte är allt för dyr, men kvalitén verkar vara där efter. Många säger 10x akvarietsvolym i cirk / timme. Men jag skulle säga minst 25x.
      Och inga filtermattor/patroner, dom riskerar att bli nitratbomber...
      5. Skummare, ska du köra utan sump har deltec ett par fina modeller som hängs på akvariekanten.
      6. LS, kostar fläsk ny och du lär nog säkert ha ~50kg för att kunna inreda bra. Jag har ca 70kg i mitt 360l. Det är nästan lite mycket iofs.

      Och till sist, "billig och bra" går sällan hand i hand. Du får vara beredd på att den här hobbyn kommer kosta som en bättre beg bil.
      Själv har jag sagt lagt ~25 000,- på dom två akvarierna jag har/haft.

      Kika in på http://www.saltvattensguiden.se så får du mer hjälp
      Senast redigerad av Draedon; 20 December 2006, 09:00.
      Salt för hela slanten :
      http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=13367

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Jaja,

        Ska du köra helt utan koraller och inte har ideer om att saker i din LS ska överleva i nånn större utsträckning kan du köra FO, Fish Only, och FOWLR, FO med Live Rock, i princip som ett sötvattenskar. Med mindre bra vattenvärden är de enda algätarna du kan hålla fiskar så du får mycket mer jobb med karet. Kör du utan export(skummare eller macroalger) måste du byta vatten, vilket blir dyrt i längden.

        Det går att köra "lowtech" saltvatten, men det är bara fisk och inte så värst mycket skojjigare än sötvatten. Nästa steg, med mer varierande algätare och stabil export är mycket krångligare, liknar det Draedon skrev över men inte riktigt i samma utsträckning.
        mvh Mattias
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • Laggeman
          • August 2004
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av matzen
          Jag har ett 325-literskar som jag vill göra om till saltvatten. Vad behöver jag för att få det att funka? Jag tänkte ha några tåliga fiskar och inga levande koraller till början. Vad skulle det kosta? Jag tänker ha levande sten i. Hur många kilo behöver man? Sen när det gäller filtrering undrar jag om det skulle gå bra med ett Eheim 2215 kompletterat med två pumphuvuden och filtermatta? Vad det gälller belysning undrar jag om det skulle räcka med vanliga lysrör avsedda för saltvatten. Hur många rör behöver man? Sen har jag förstått att man behöver en proteinskummare. Finns det någon som är billig och bra? Vilka fiskar rekommenderar ni?
          Ett tips är att se om du kan hitta någon med ett saltvattensakvarie i den stad du bor i, då får man massor med värdefull information och tips som kan hjälpa en på vägen. En skummare , lite sten samt några cirkulationspumpar behöver inte kosta skjortan. Köper man begagnat kommer man oftast undan med lite pengar för bra prylar. Man köper en sak, kommer underfund med att det inte räcker för ens behov och måste ha nytt. Många säljer till bästa pris, andra sätter fast pris och väntar ut köparen vid rätt tillfälle. Ta en titt bland köp/sälj annonserna på olika forum och se vad du kan hitta. Det fungerar ganska så bra med vanliga lysrör till salt också, så länge du kör med ett K-tal över 10k så brukar man få rätt så bra ljus, blandat med lite blåljus brukar det bli fint.
          Vilka fiskar du ska ha är helt upp till dig, tänk bara på att det kan vara problem att få upp dem om du vill göra dig av med dem utan att riva halva inredningen, tro mig jag vet.
          LS köpes också med fördel begagnad om det är ifrån ett kar som är igång och du kan se att den förra ägaren har skött det ordentligt. Sten som legat i ett kar som fått växa igen med alger är ingen kul sten.
          Hoppas du hoppar på salttåget!
          *Tillägg: Ett annat bra tips är att köpa en bok att läsa i ämnet. En som ofta rekommenderas till nybörjare är "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop.
          MVH/ Lagge
          www.laggeman.nu

          Kör numera endast saltvatten. Kolla in hemsidan för bilder och info.

          Säljes: 1st 220-liters alurams akvarie och 2st 400W MH.

          Kommentar

          • priest
            • January 2007
            • 14

            #6
            Ursprungligen postat av matzen
            Jag tänkte ha några tåliga fiskar och inga levande koraller till början.
            Du kommer att vilja ha koraller av någon sort. Det ger en extra dimension.

            Köp riktiga grejer direkt. Annars upptäcker man att man skulle köpt något bättre efter ett tag & då blir det ändå dyrare i längden. Finns mkt bra begangnat.

            Kommentar

            Arbetssätt...