Frågor om Sumpbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davve77
    • February 2002
    • 11

    Frågor om Sumpbygge

    Jag har planer på att bygga en sump till mitt 375 liters akvarium som har problem med grönalger trots relativt bra nitrit och nitrat värde. Jag skulle därför vara tacksam för några råd om:

    Hur den ska konstrueras? Jag har ett utrymme i bänken under mitt akvarium som mäter Djup 30 cm höjd 80 cm bredd 50 cm
    Jag har en stor skummare som står på sidan om akvariet.

    Vad är viktigt att tänka på?

    Någon bra bok om sumpbygge?

    Väldigt tacksam för svar: David



  • Peter Josefsson
    • February 2002
    • 20

    #2
    Någon bok känner jag ej till. Men lite erfarenhet på att torka golv har jag.
    Sumpen tycker jag är suverän på att gömma teknikprylar och förenklar en hel del arbete med karet. När man bygger en sump så det första jag tycker är viktigast att tänka på är att det är samma vatten som i akvariet. Dvs fungerar inte avrinning eller hävertbrytning som det skall så blir det blött. Överallt. Altså sumpen är steg 2. Steg 1 enligt mitt förmenande är att det måste till en ytavrinning av nåt slag. Finns olika lösningar på detta. Du kanske redan har en tex.?? Har du? Såvitt jag vet finns 2 typer. 1: Inbyggd i karet. 2: Utanpåliggande som man hänger på karet.
    1: Bygger på att man borrar hål i karet och silikonar fast en glasskiva som vattnet får rinna över. I ditt fall betyder det att du måste tömma karet för att borra och silikona å så.
    2: Tunze bland andra har en utanpåhängande ytavrinning som med hjälp av hävert transporterar vattnet ner till sumpen. Kan i princip hängas på vilket kar som helst. Tar lietn plats. Ful. Men kräver och detta vill jag inte nog betona att att det ALDRIG får blir så mycket luft i hävertrören så att häverteffekten bryts. Då pumpas allt vatten från sumpen upp till akvariet tills pumpen går torr och inget rinner tillbaka.Dvs golvet blir blött. Många använder sig av denna modell och kan svara mer på detta. Jag föredrar dock alternativ 1.
    Ett tredje sätt är att dela av karet så att det blir en sump i karet. Då blir ju karet mindre och det var ju inte riktigt det som var tanken eller hur.
    Min fråga till dig var lite längre upp har du en ytavrinning? Om du redan har det så kan vi ju återgå till sumpen.
    Lycka till
    Peter

    Kommentar

    • freddan3
      • January 2002
      • 36

      #3
      Hej!

      Jag tycker också att en sump är bra lösning, vill bara fylla på med ett par tips när det gäller fenomenet "vatten på golvet". Har provat detta en del ;-)

      1, Det får inte finnas någon som helst möjlighet att det skulle kunna bli stopp i ytavrinningen, skulle det bli det så kommer akvariet att svämma över.
      Är man lätt paranoid så använder man två separata ytavrinningar.

      2, Om det blir strömavbrott måste det finnas marginaler i sumpen så att det vatten som är i rörelse i rör, slangar och i själva akvariet får plats i sumpen så att inte denna svämmar över.

      3, Om det blir strömavbrott får det inte bildas en hävert av det rör/slang där vattnet pumpas tillbaka till akvariet, sumpen kommer annars att svämma över. Det finns åtminstone tre sätt att lösa detta på;

      3:1 Se till att utloppet på returröret mynnar ovanför vattenytan, problemet med detta är att det lätt blir lite stänk och därmed saltavlagringar.

      3:2 Borra ett hål i rörer strax under vattenytan, på så sätt sugs det in luft och häverten bryts. Kolla då och då att inte hålet växer igen med alger eller något.

      3:3 En backventil på returledningen, har inte provat själv men har hört att det kan vara lite farligt. Problem med algväxt och smågrus som gör att de inte tätar ordentligt.

      4, Vill man vara riktigt på den säkra sidan är det bra med dubbla returpumpar, om man bara har en och denna går sönder så förlorar man annars både uppvärmningen och ev. filtrering som är ansluten till sumpen. Detta händer givetvis den första dagen då man precis lämnat hemmet för en veckas semester.

      Hälsningar
      Fredrik




      Kommentar

      • donk
        • July 2002
        • 8

        #4
        haj .. har lite funderingar på detta med sump..
        kan man inte tänka sig att man bygger en låda ex rektangulär med olika "avdelningar" i å i sista rummet pumpen .. överst sätter man ett lock ... då behöver man väl ej oroa sig för vatten på golvet eller ?
        mvh alfred

        carpe diem . alfred.
        carpe diem . alfred.

        Kommentar

        • freddan3
          • January 2002
          • 36

          #5
          Hmmm, jag vet inte om jag förstår dig rätt.

          Att täta sin sump på detta sätt är naturligtvis teoretiskt möjligt,
          men att göra det i praktiken kommer nog att bli svårt. De flesta väljer att stoppa ned så mycket som möjligt av de tekniska prylarna i sumen och det skulle bli svårt med alla kabelgenomföringar.

          Att bara täta den sista kammaren kommer inte att funka, vattnet kommer att leta sig bakåt och ut över kanten.

          Hälsningar
          Fredrik

          Kommentar

          • donk
            • July 2002
            • 8

            #6
            nej jag menar lock över hela ...
            för at slippa luft i kamrarna kan man ex säta luftare från element i locket ? eller ?
            om du gör locket av plexi så borde det ine vara så svårt att få det tät eller ?


            carpe diem . alfred.
            carpe diem . alfred.

            Kommentar

            • freddan3
              • January 2002
              • 36

              #7
              Hej igen,

              Nja, jag måste medge att du (Donk) har en originell lösning på problemet och definitivt har "tänkt utanför ramarna", sådant tycker jag ska uppmuntras!

              Men i detta fall är lösningen kanske inte så lyckad, en poäng med att ha sumpen öppen är att få ett bra gasutbyte mellan luft och vatten. Sumpen är ofta ett av de ställen där vattengenomströmmningen är som högst. Som jag nämde finns det också ett problem med alla kablar som måste gå genom ex. locket. Det blir nog ett litet helsike att få det hela tätt också, även om det naturligtvis inte är omöjligt.

              Hälsningar
              Fredrik


              Kommentar

              Arbetssätt...