Måste man ha ls?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pimo
    • May 2006
    • 182

    Måste man ha ls?

    Måste man ha levande sten i ett litet saltvatten på 100 liter?
    Kan det funka med ett 650 liters innerfilter plus ett 850 liters ytterfilter som enda teknisk utrustning?, alltså ingen skummare eller så.
    Vad tror ni?, tänker på 2-4 clownfiskar och kanske något annat roligt, eller vilka fiskar är tåliga, små och relativt billiga?
    Vad kostar tex en clownfisk normalt sett handeln?
  • mapleleaf
    • June 2006
    • 28

    #2
    Många frågor men jag ska försöka svara.
    100 liters är i minsta laget men det går faktiskt att ha ett litet akvarium med saltvatten.Ska du ha ett kar med bara 100 liter kan du inte ha många fiskar typ bara som du nämnde 2-4 st.
    Koncentrera dig på frökenfiskar som är de mest tåliga samt clowner
    Du behöver inte (som många tror) ha anemoner till clownfiskar utan det går också med korallskelett.
    ska du hoppa över skummare bör man vara försiktig med fodring(typ var 3je dag) samt byta vatten regelbundet, fylla på söt vatten då saltet blir kvar då det dunstar.Dina pumpar verkar vara i starkaste laget men din på 650 liter kan fungera bra.
    En clown kostar ungefär 100-130 kr och en fröken ca 70-100kr
    Kolla nitritvärdena regelbundet är mycket viktigt. Lycka till

    Kommentar

    • mapleleaf
      • June 2006
      • 28

      #3
      Glömde svara frågan om levande sten! Nej det behöver du inte!!

      Kommentar

      • DaTrucka
        • September 2005
        • 101

        #4
        Ursprungligen postat av pimo
        Måste man ha levande sten i ett litet saltvatten på 100 liter?
        Kan det funka med ett 650 liters innerfilter plus ett 850 liters ytterfilter som enda teknisk utrustning?, alltså ingen skummare eller så.
        Vad tror ni?, tänker på 2-4 clownfiskar och kanske något annat roligt, eller vilka fiskar är tåliga, små och relativt billiga?
        Vad kostar tex en clownfisk normalt sett handeln?
        LS Är nog inget måste men rekommenderas naturligtvis eftersom det sköter mycket av nerbrytningen av nitrater mm.

        Skummare rekommenderas oxå, om man kör utan behöver man byta vatten oftare.Den tar ju bort proteiner och annan skit som samlas i vattnet.

        Priser brukar vi inte diskutera men får väl göra ett undantag.
        Den vanliga Nemo clownen brukar ligga på mellan 150-200 styck.

        Surfa in på http://www.saltvattensguiden.se/ och sök i forumet på FO eller Fish only så lär du hitta en massa bra info.
        Varför göra det idag?
        När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

        Mitt Malawi Projekt
        200 liter salt
        Våran Hemsida

        Kommentar

        • DaTrucka
          • September 2005
          • 101

          #5
          hehe.. här sitter man å skriver samtidigt
          Varför göra det idag?
          När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

          Mitt Malawi Projekt
          200 liter salt
          Våran Hemsida

          Kommentar

          • mapleleaf
            • June 2006
            • 28

            #6
            Sånt händer tydligen är saltvattenfiskarna billigare i Stockholm än i Götet ?

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              ska du hoppa över skummare bör man vara försiktig med fodring(typ var 3je dag) samt byta vatten regelbundet, fylla på söt vatten då saltet blir kvar då det dunstar
              Ursäkta, jag vet att du själv vet det, men en nybörjare kan bli lite förvirrad av detta.

              Altså:
              När du byter vatten skall du givetvis ersätta det bytta vattnet med nytt saltvatten.

              Däremot så dunstar det vatten hekla tiden. Det avdunstade vattnet är rent sötvatten och bör därför ersättas med just sötvatten.

              Att skriva om dessa två helt skilda vattenersättningarna i en mening kan bli något förvirrande.

              Kolla nitritvärdena regelbundet är mycket viktigt. Lycka till
              Varför är det nödvändigt? Hur är det med amoniakmätning då?

              Vad det gäller frågan så går det givetvis att köra fiskakvarium utan levande sten och utan skummare. Jag själv skulle dock inte välja bort levande sten helt eftersom det är en så snygg inredningsdetalj och för att man får med en massa roligt liv också.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • DaTrucka
                • September 2005
                • 101

                #8
                Ursprungligen postat av mapleleaf
                Sånt händer tydligen är saltvattenfiskarna billigare i Stockholm än i Götet ?
                Tror inte det skiljer så himla mycket, men konkurrensen är förmodligen större i Sthlm vilket förkoppningsvis håller priserna nere.
                Naturligtvis är det tillgång och efterfrågan som påverkar priset.
                Om vi sätter ett pris på 100-200, beroende på ort och efterfrågan hamnar man nog ganska rätt... eller?
                Varför göra det idag?
                När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

                Mitt Malawi Projekt
                200 liter salt
                Våran Hemsida

                Kommentar

                • DaTrucka
                  • September 2005
                  • 101

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tropfrog



                  Hur är det med amoniakmätning då?


                  MVH
                  Magnus
                  Skulle tro att det är viktigate än nitrat/nitrit i början, åtminstone innan nerbrytningen kommit i gång riktigt.
                  Varför göra det idag?
                  När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

                  Mitt Malawi Projekt
                  200 liter salt
                  Våran Hemsida

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    OKI, när menar du att regelbunden nitritmätning är nödvändigt då?
                    MVH
                    magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • mapleleaf
                      • June 2006
                      • 28

                      #11
                      Speciellt vid nystarten då en nitrittopp är nödvändig,Det var så länge sedan jag höll på men på"min" tid väntade man på niritpeaken och när den väl kom så var bakteriefloran i balans och ännu bättre var det om det kom alger då visste man att man hade 100% igt vatten i karet.
                      Och naturligtvis skulle jag informerat lite bättre om vatten bytet resp. påfyllningen av sötvatten, men nu har du gjort det så bra så.

                      Kommentar

                      • DaTrucka
                        • September 2005
                        • 101

                        #12
                        Ursprungligen postat av mapleleaf
                        Speciellt vid nystarten då en nitrittopp är nödvändig,Det var så länge sedan jag höll på men på"min" tid väntade man på niritpeaken och när den väl kom så var bakteriefloran i balans och ännu bättre var det om det kom alger då visste man att man hade 100% igt vatten i karet.
                        Fungerar fortfarande likadant, men man kan begränsa algerna genom att man ökar ljuset successivt med ca 1 timme/dag tills man kommit upp i ca 11-12 timmar.
                        Vet dock inte om man behöver göra detta med ett FO.
                        Varför göra det idag?
                        När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

                        Mitt Malawi Projekt
                        200 liter salt
                        Våran Hemsida

                        Kommentar

                        • MichaelE
                          • June 2002
                          • 903

                          #13
                          Ursprungligen postat av mapleleaf
                          ska du hoppa över skummare bör man vara försiktig med fodring(typ var 3je dag) Dina pumpar verkar vara i starkaste laget men din på 650 liter kan fungera bra.
                          var tredje dag är alldeles för sällan att mata, det kommer inte fiskarna att må bra av, jag matar 3-5gg om dagen i mitt saltkar.

                          1500L/h i ett 100L kar är inte för mycket, det MINSTA man ska ha är runt 10gg vattenvolymen i timmen.

                          Kan bara inte förstå varför man inte skulle ha LS i sitt kar, det hjälper ju inte bara till att hålla karet stabilt utan är också rejält snyggt.

                          Men om du nu tycker LS är fult av nån anledning så kan du ju fundera på att ha DSB, nitratfilet är också en bra investering om du nu tvärvägrar att köra utan LS eller DSB.
                          Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                          Nu med både salt och sött .
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                          Kommentar

                          • morphriz
                            • October 2005
                            • 875

                            #14
                            Kolumnen salt enligt morphriz är tillbaka (OBS, självironi)....

                            LS fördelar:
                            Snyggt
                            Större biologisk mångfald => stabilare kar
                            Denitrifikationzoner

                            LS nackdelar:
                            Dyrt

                            Ang. nitrit. I tidigare tråd har, bla undertecknad, nämnt att nitrit inte alls är lika farligt i salt- som i söt-vatten, tom helt ofarligt enligt vissa saltgurus. Det är dock fortfarande så att nitrit är bästa indikatorn på problem i nitrifikationen. Detta kommer av att nitrosomonas, ammoniak till nitrit bakteriern, är mycket konkurrenskraftigare än nitrobacter, nitrit till nitrat. Vid platsbrist kommer nitrobacterna att förlora i längden. Dvs kontinuerlig mätning av nitrit är bra för att se om nitrifikationen funkar men inte nödvändig ut "giftigt för fiskar" synvinkel.
                            mvh Mattias
                            --
                            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                            - Shakespeare.

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Just därför skall man utesluta risken för att bakterierna blir utrymmesbegränsade. *gissa hur*
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...