Köp av saltvattens akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Annika*
    • January 2006
    • 7

    Köp av saltvattens akvarium!

    Jag är intresserad av att köpa ett saltvattens akvarium, men…
    Det finns ju så många frågor!
    Ska man köpa begagnat eller nytt?
    Jag skulle vilja ha kulifiskar funkar det?
    Är det säkert att importera från Tyskland?
    Väldigt glad om någon kunnig kunde hjälpa mig i mitt sökande!
    Senast redigerad av *Annika*; 26 January 2006, 12:53.
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    Det jag kan svara på är huruvida du ska köpa begagnat eller nytt.
    - Köper du allt som ingår helt nytt, akvariumet och de tekniska tillbehören, så får du förmodligen räkna med att lägga ut en ganska stor summa pengar.
    Köper du begagnat så kan du spara in ganska mycket slantar, vilket aldrig är helt fel.
    - Om du köper begagnat, och inte har så bråttom, så kan man göra "fynd" bla på Saltvattensguides forum eller i andra annonsbörser.

    Jag och min sambo köpte för några månader sedan ett 375-liters akvarium med all teknisk apparatur till för ca 6000 kronor, vilket vi anser vara ett fynd. Killen vi köpte det av hade använt det till saltvatten och kunde samtidigt då ge oss svar på frågor som dök upp. Man kan iaf gott säga att det lönar sig att köpa begagnat.
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • Hugin
      • December 2005
      • 499

      #3
      Fikc mitt 400 l akvarium för 500 och det var med lysrör och bänk.
      Det va nästan rep fritt !
      "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
      Winston Churchill

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        jo men ska du ha saltvatten i det så får du räkna med o lägga ett par tusen på allt annat du behöver

        själva akvariumet kostar ju inte mycket
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • MotorShip
          • October 2004
          • 75

          #5
          Ursprungligen postat av *Annika*
          Jag är intresserad av att köpa ett saltvattens akvarium, men…
          Det finns ju så många frågor!
          Ska man köpa begagnat eller nytt?
          Jag skulle vilja ha kulifiskar funkar det?
          Är det säkert att importera från Tyskland?
          Väldigt glad om någon kunnig kunde hjälpa mig i mitt sökande!
          De e bara å plugga på om detta så löser sig allt. Kolla in Saltvattensguidens hemsida. Här finns många som är duktiga innom denna hobby. Liknande forum som zoopet inkl köp/sälj och annan info tex näthandel.

          Angående inköp av prylar är det klart billigast att hålla koll på beg marknaden å inte ha bråttom som tidigare rekomenderats. Sen vad som är bäst är en helt annan femma. Nytt innebär inte alltid att det är bättre, du måste avväga det mot var du skall ha det ngnstanns, hur du vill inreda det och givetvis när du vill ha igång akvariet etc innan du bestämmer dig för vad du vill köpa.

          Men viktigast är att läsa på noga innan, förbered dig för det kommer du få höra många gånger om.

          Varför importera från tyskland? Vi har många bra handlare här i sverige. Jo jag kan hålla med dig om att köpa teknik från tyskland då det skilljer mkt i pris, men levande kommer jag köpa i sverige. Men alla är vi olika.

          Sist men inte minst är det du som avgör hur du vill ha det och hur mkt pengar det skall kosta. Men det går att få det till en överkomlig summa. Att starta ett sötvatten från grunden är inte heller så billigt alla gånger. Det hänger ju på vad man vill ha i akvariet som avgör hur mkt pengar det skall gå åt, ja om man har plånbok till det oxå förstås.
          mvh
          Stefan


          Min Zoon

          Kommentar

          • petrol
            • January 2002
            • 124

            #6
            Ursprungligen postat av MotorShip
            Sist men inte minst är det du som avgör hur du vill ha det och hur mkt pengar det skall kosta. Men det går att få det till en överkomlig summa. Att starta ett sötvatten från grunden är inte heller så billigt alla gånger. Det hänger ju på vad man vill ha i akvariet som avgör hur mkt pengar det skall gå åt, ja om man har plånbok till det oxå förstås.
            Jag håller helt med. Desto mer kunskap desto mindre pengar (liite hårddraget kanske) Ju mer automatiserat desto dyrare. Vill man ha en "maskin" (kalkmixer, kalkreaktor) eller går det bra att blanda själv? Fins stora pengar att spara på att göra "allt" manuellt. Men visst sjutton är det jobbigare.

            Börja med att hämta in information.
            -----------------------------
            5 meter salt
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

            Kommentar

            Arbetssätt...