Sting i saltvatten - orsak?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Sting i saltvatten - orsak?

    Är det någon som vet vad som stinger till i det tropiska havet?
    Ibland vid snorkling (i Filippinerna) stinger det till här och var.
    Men man ser ju sällan vad det är...
    När jag får långa vita (senare röda) streck antar jag att det är någon manet som vart i farten. Känns som getingsting faktiskt. Men i år fick jag flertalet mer punktformiga sting utan egentliga hudmärken (kändes mer som rejäla knottbett eller något värre). Men min fru (född filippina) har fortfarande stora röda märken efter detta en vecka senare, troligen pga allergi. Lokalt kallas dom för Buki ("mindre") i jämförelse med Bukia (maneter).
    Är det någon marinintresserad som vet vad det rör sej om...
    Killies is a lifetime passion
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag vet inte säkert, men jag tror det rör sig om antingen små hydromedusor eller kubomedusor ("sea wasps"). Väldigt små, förmodligen bara nån millimeter stora, och förstås genomskinliga. Var rätt jobbigt när jag snorklade vid ett rev utanför phuket, fick hundratals såna här små 'nålstick' på all exponerad hud.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • MichaelE
      • June 2002
      • 903

      #3
      jo ibland när det har blåst så kan det samlas stora stim med dessa små maneter, det e inte trevligt att hamna i ett kan jag berätta.
      Tog ett tag innan jag fattade vad det va frågan om men efter att ha snackat lite med folk så fick jag reda på att det hade blåst en hel del den sista tiden och pga det så fanns det en jä**a massa små otäckingar som hade blåst ihop vid en udde.
      Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

      Nu med både salt och sött .
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

      Kommentar

      Arbetssätt...