Min älsta dotter som förövrigt är 18 år har funderat lite på detta med saltvattenakvarie. Min fråga är hur stort ett sådant akvarium ska vara, vad är minsta volymen.
Desto större desto mer lättskött precis som med sötvatten antar jag.
Man bör dock vara medveten om att saltvattensakvarium är svårare än sötvattens och att detta kanske inte är något att börja med om man inte hållt på så mycket tidigare.
[QUOTE=Ing-Marie]Min älsta dotter som förövrigt är 18 år har funderat lite på detta med saltvattenakvarie. Min fråga är hur stort ett sådant akvarium ska vara, vad är minsta volymen.
Jag skulle inte rekommendera under 300 liter. Som "zatte" säger är det så kallat lättare med större akvarium, men saltvatten är inte enkelt. Jag hade ett glödande intresse och läste böcker, frågade i saltvattenbutiker, besökte vänner med samma intresse och som redan "var igång". Under dessa 18 månader köpte jag på mig skummare, 2 st HQI 250w armaturer, automatisk vattenpåfyllning( det dunstade c:a 5 liter per dygn). Det enda jag hade var ett 600 liters akvarium, inbyggt i väggen med ett rum på baksidan som rymde sump c:a 150 liter och en balja för kalciumhydroxid-blandningen. När jag köpt allt jag ville hà för att starta, inklusive salt och olika timers så fattades "bara" levande sten. För att fylla upp detta kar, krävdes 80 kg levande sten från fidji-öarna. Med ett 300 liters kan det räcka med c:a 30 kg och 10-20 kg faxekalksten för att komma billigare undan. Om hon har ett brinnande intresse för saltvatten och gott om tid till detta, så kan man komma undan med c:a 15000:- för ett 300 liters. Som sagt det krävs ganska mycket jobb och ett oerhört intresse och tålamod för att lyckas hålla det igång. Jag hade mitt i 46000:- innan jag sålde det efter 6 år. Det är väldigt intressant och det kommer upp mycket "nya saker" på den levande stenen. Nu hade jag en hel del koraller, men ska hon bara hà fiskar blir det betydligt billigare och enklare. Då räcker det med lysrör, skummare och en rejäl pump. Lite levande sten är alltid bra i vilket fall som helst, det innehåller en otrolig microbiologisk sammansättning som fungerar som ett naturligt bio-filter. Lycka Till!
Det behöver inte kosta skjortan, och med en skummare kommer man långt. Jag själv har ett kar på 300 liter och har inga andra filter än skummaren, och ingen extern sump heller, utan den sitter integrerad längs baksidan i karet. Detta är ju bara en variant på det hela, men som sagt, man behöver inte lägga ut miljoner bara för att få ett fungernade saltvattenskar. Beroende på vad för koraller man vill ha, så är det så klart vissa saker man får införskaffa sig på vägen, men det finns väldigt mycket man kan köpa på begagnat marknaden för att spara in pengar. Ta en titt på saltvattensguiden.se och deras köp & sälj avdelning, där finns mängder med färdiga lösningar och bra grejer från folk som uppgraderar.
Garf är en källa till mycket rolig läsning med, dock bör man kanske hålla i åtanke att de trots allt säljer sina produkter, och därför gärna ser sin väg som den ända. Det är dock inte fel att de försöker göra nånting bra för korallrevens skull.
Hej Ing-marie.
Skall du bara ha fiskar så behövs till ett 300L. kar två st. pumparca.3000l. tim.Skummmare ,belysning lysrör och korallsand.Skall det finnas lägre djur som koraller kommer det dom dyra sakerna som reaktor ,mh.belysning m.m och då slutar det med ofantliga summor.Min grabb startar om med salt i dagarna såvi har kollat lite priser.Salt ca.600:- räcker till ca.550L. vatten skummare 1500:- ca.
MVH Mats
Senast redigerad av mats m; 06 January 2006, 16:11.
Mycket av utrustningen runt om kostar skjortan, som tex skummare. Dock går det inte helt sälllan att göra egen motsvarande utrustning billigare. Skummare tex är helt möjlig att göra, och skillnaden mot färdig köpta, brukar vara storleken. De flesta köpeskummare är kompaktversioner, medans hemmabyggda brukar vara kolonrör. 30x30x30 vs 30x30x120 altså... det går att rota fram beskrivningar, men poängen är att hemma byggda versioner sällan är lika diskreta. Dock billigare.
anser att om man är för snål för att köpa riktig utrustning utan försöker ta en massa genvägar så ska man inte starta saltkar, i slutändan lönar det sig att ha bra utrustning från början.
Jag tycker inte det är överdrivet svårt att ha saltkar men det kan kanske bero på att jag körde söt i runt 10-11 år innan jag startade mitt första saltkar, men med mycket läsning på saltvattensguiden och liknande sidor så har man en bra bas, tycker inte att det är nån idé att gå till biblioteket och låna böcker, de dom har brukar va föråldrade och ge intrycket att det är smått omöjligt att få ett saltkar att funka
anser att om man är för snål för att köpa riktig utrustning utan försöker ta en massa genvägar så ska man inte starta saltkar, i slutändan lönar det sig att ha bra utrustning från början.
Nja, saning med modifikation. Helt klart underlättar tex kompakt skummare av påhängsmodell, men den är faktiskt inte "bättre" än en primitiv bubbelskummare av kolonrörstyp. Den senare är i stort sett ett långt rör, öppet i överkant, inlopp en bit ner, och utlopp i botten, med en bubbelsten för luftbubblornas alstring där nere. runt rörets övrekant, sätts en uppsamlingsskål, och i röret sticks en justerbar förlägning, så man kan justera hur hög skumpelaren i röret ska vara innan det rinner över. Skummet som rinner över ska rina ner i skålen, och ska inte vara vattnigt, då ska justeringsröret upp lite till. Skummar det inte över alls, ska röret ner, och i skålen ska det efter "en stund" vara en lite oljig, oftast brunaktig vätska. skummaren kommer som vanligt ge mest efter mattning, och mindre annars, vilket gör det spännande att justera in den.
Att göra en själv kostar kanske ett par hundra allt som allt. Att köpa en kompaktskummare blir 'något' dyrare. Båda utför jobet lika bra. Ska du ha karet stående framme, är kompakten att föredra, då den går att dölja, det gör inte kolonröret, så den är mest aktuellt när man har ett separat rum för all utrustning, och ser akvariet genom väggen.
Det finns mycket man kan göra själv, för att bespara både ekonomin, och till vissa delar naturen. Jag tror inte på helt "hemma gjorda" inredningar, men du kan utan tvekan kombinera hemma gjorda all'a Garf, med startkulturer från dem, och en god portion inkörd fusksten, eller importerad levandesten. Jag har åsikten att lite sten som har varit i långvarig kontakt med 'verklig' revkultur, gör det mer 'äkta'. Garf's ympningskulturer är säkert brra, men de kan dåligt innehålla allt som finns i riktig levande sten, och därför vill det till att man har levandesand/sten som är riktigt befolkad för att det ska bli nånting av det.
Först tänkte jag skaffa ett saltvattens kar men var snål och tänkte att diskusar skulle vara billiga. Men trots att jag kunnat köpa ett saltvattens akvarium med alla tillbehör för dom pengarna jag har lagt på diskusarna så ångrar jag mig inte ett dugg! Så diskusar kan vara ett alternativ till saltvattens fiskar. Dom är i alla fall minst lika fina som en clownfisk (om inte finare).
"Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt." Winston Churchill
diskusar är definitivt inte ett alternativ till saltvatten, har provat på diskus och visst är dom fina men tråkigare fiskar får man leta efter.
Dom kan inte mäta sig imot tex. kirurger, fjärilsfiskar och kejsare när det kommer till färgprakt och roligt beteende.
Det är inte bara fiskarna som är extremt fina och har roliga beteende, det finns ju även lägredjur som tex. räkor, anemoner och koraller.
Ing-Marie frågade om saltvatten så hon var nog inte ute efter att få ett svar som handlade om diskus, om du vill skriva om diskus så finns det ju avdelningen amerikanska ciklider.
Att ha saltvattens akvarium tar mer tid en diskusar. Dom är inte alls tråkiga men om man vill ha saltvatten så är det bara att läsa några böcker. Sen kommer ju problemet att vissa arter äter bara frys eller levande foder och vad händer om man reser bort? Det bästa är väl om nån som också har saltvattensakvarium hjälper till men om det inte går, då får man stanna hemma. Men om man verkligen vill ha och kan ha saltvattensakvarium då är det inget problem.
Den minsta volymen skulle vara ca 40-80 liter sk nano-kar. Men dom som startar upp såna kar har nästan alltid sysslat med akvarium under lång tid.
"Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt." Winston Churchill
det finns många som har sk pico kar på kanske 10-20L utan problem, men i såna kar så får man hålla koll på värdena mycket mer än vad man behöver i ett stort kar, om nåt skiter sig så går det snabbt åt helvete i ett sånt litet kar.
Personligen tycker jag inte att mitt saltkar tar upp mer tid än något av mina andra kar.
Jag hade ingen saltvattens akvarist som tog hand om mitt kar när jag var i usa i lite mer än tre veckor och det gick hur bra som helst, morsan kom dit och slängde ner lite mat ett par gånger i veckan, det finns så pass mycket smådjur, svampar mm i den levande stenen så det alltid finns mat att tillgå för de fiskarna som vägrar käka fryst.
Så att skriva en massa negativa saker om saltkar när du inte ens har ett är väll inte särskilt smart?
Äh, det är inte så svårt att ha ett saltvattensakvarium, och inte så dyrt heller. För 4500 kr får du ett som du inte ens behöver byta vatten i, det räcker att fylla på från kranen:
Kommentar