Nano Kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saxmark
    • August 2005
    • 92

    #31
    Ursprungligen postat av DjHypnoz
    Ursprungligen postat av sexmark

    Well.. Jag har detta hemma i vardagsrummet.. Kör med dubbla t5 rör i huven och en 1000L/H intern cirkulation och en 1200L/h timme till skummaren.. Skulle iofs vart kul att se guppy i det hotellet.. Men jag har 1 bubbeltipanemon (den som bränns ) och ca 10 skivanemonet samt 4 olika stenkoraller, 1 stor mjukkorall + 4 mindre ihop med mina 4st ocelarisclowner, min gula kirurg och min lilla vassa korallvaktare.. .. Du får väl hojta till om du vill ha beställningsinfo på grejjerna.. Har alla leverantörer kvar..

    http://caron.myftp.org/~calle/cpg133...&cat=0&pos=-38
    Tja.. vad kul att hitta en hotell moddare på detta forum, skitsnyggt kar du står inne med *avis*, vill gärna ha din beställningsinfo på ALLT! gärna lite kort på alla moddningar med

    1. Vilka är ett måste? Sump, skummare & el. ytavrinning, osmos. andra grejjer man inte tänker på när man har sötvatten!?

    2. Vad är det för moddad sak du har på högersidan av ditt kar, gissar på skummaren, är den inte lite onödigt stor? finns det inga intärna som rymmer ner i karet baktill i filter-utrymmet?

    3. Ser ut som att du har värmaren längst till vänster i karet, stämmer? isf varför inte slängt ner den bakom i filter-utrymmet?

    4. Använder du inte alls orginal pumpen/filtret, för det är väl inte på 1000L/H?

    5. -"Dubbla t5 rör i huven" vad krävs för modd för att få in det? vad är dom på för w och kelvin? skulle du vilja ha mer ljus nu i efterhand? man kan väl knappt få för starkt ljuse i saltkar vad jag fattar det som? och ju mer kelvin desto snyggare ljus?

    6. Vet du vad dom använder i nano karen för att få svagt snyggt blått nattljus (sett på en del bilder)?
    Jisses vilket liv det har blivit om min lilla burk.. Skall försöka svara så gått det går på allt.. Men först vill jag bara påpeka eftersom petrol e inne i tråden att hans ord är lag.. Han har LÅÅÅNGT mycket mer erfarenhet än mig så att alla påståenden och teser som kommer från mig överbevisas när han säger annat.. Nog om detta..

    Som svar på fråga
    1. Sump, Skummare och ytavrinning är delar av filtreringen som man behöver i ett saltvattens kar.. Det bästa och enklaste är ju givetvis om man har möjlighet att köra med en sump.. Då kan man placera all teknik i sumpen och få ett rent och fint kar.. I mitt fall blir det stökigt med sump så jag hoppade den biten.. Skummare emellertid är väl tämligen livsviktigt för ett saltkat för att överleva.. Den blandar vatten med luft till ett skum (därav namnet).. Luftbubblorna binder till sig lösa proteiner i vattnet (Överbliven mat etc..) som annars skulle bildat amoniak och nitrater.. Dessa kommer sedan ut i skummarkoppen som enkelt kan tömmas.. Ytavrinning.. Anledningen till att man använder sig av en ytavrinning är dels för att man skall slippa att få en film som bryter ljuset ner i karet.. Sedan så flyter de mesta föroreningar upp till ytan så varför inte skicka det smutsiga vattnet till rening och låta det bra vattnet cirkulera i karet.. .. Osmos.. Fin grej som renar vatten.. Jag har så bra vatten här att jag kan skippa den.. Det är väl en smidig investering om du är akvarist och vill ha toppkvalité på ditt vatten.. Men den är som sagt inte livsnödvändig om du har en bra kvalisort på vattnet.. Eller om du bara ställer om graderna på hemkokaren så kan du ju bygga ditt eget destvatten.. Funkar lika bra.. .. (Phew.. Det var väl fråga 1 det.. )

    2. Den moddade prylen.. Well.. Det är en standard påhängsskummare.. Den är inte moddad på nått sätt.. Anledningen till att jag inte har den i det interna filtret är enkel.. Det interna filtret ligger på tippen.. Jag fick ett par liter kar till för LS och jag slapp en otroligt ful plastig historia i mitt kar.. .. Det finns mindre skummare och det finns sådana man kan sätta i karet.. Denna funkar för mig och jag tycker inte att den stör helhetsbilden..

    3. Du e inte dåligt observant du.. Samma sak här.. Svårt att stoppa den i filtret då man har slängt det.. .. Kunder väl dolt den med lite LS eller så.. Men wtf.. Man skall kolla på fiskarna..

    4. Bingo!.. Kör med en intern cirkulation.. Som matas via en ytavrinning för att få en klar och fin yta.. Sedan sköter skummaren en del den med..

    5. Moddningen som är gjor med dubbla t5:or.. Ganska basic.. Gör om och gör rätt.. .. Slet bort allt som fanns i huven.. All el.. All plast.. Behöll bara ytterskalet.. Sedan monterades en dubbel t5 ramp.. Från drakfisken..

    I denna sitter det 2 olika rör..
    Det är 10K kelvin och ett Aqua Blue.. Detta ger ett coolt blått sken + bra ljus för koraller.. Rören ligger på 4Watt st.. Har haft lite planer på MH.. Men värmen och avstånd mot ytan gör det jobbigt att lösa.. Får vänta tills huset..

    6. Tja.. Nattljus.. Finns en del färdiga moduler eller så kan man bygga en själv med lite dioder och en lödkolv.. Beror på hur snyggt man vill ha den färdiga produkten kontra hur jobbigt det känns när man sitter på plånboken..

    Hoppas att detta reder ut nått frågetecken för dig..

    // Calle
    http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

    Kommentar

    • saxmark
      • August 2005
      • 92

      #32
      Ursprungligen postat av gjordavljus
      Saxmark! Kan du inte lämna lite specs på vart du köpt karet, skummaren och "foten" och vad det är för märke på prylarna. Vad har du gjort för mods på fiskhotellet?
      Min hustru ligger tyvärr och sover nu i skrivandets stund men jag skall sammanställa en lista till er imorgon.. Då blir det med länkar till leverantörer och hela kittet.. 9000:-.. Well.. Då är det väl med drakfiskar, skötare och garantier också.. .. En bit över 5000 skulle jag tippa på..

      // Calle
      http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

      Kommentar

      • saxmark
        • August 2005
        • 92

        #33
        Här kommer info med länkar och priser på mitt kar om man e sugen på att bygga ett själv..

        Akvarium,
        Molly Guppyhotell Silver - 900:-
        Fot till Molly hotell - 450:-

        Belysning,

        Dubbel 8W T5 Armatur - 675:-
        8W 10K Kelvin T5 - 100:-
        8W Aqua Blue T5 - 100:-

        Cirkulation + Rening,
        AS Seaclone 100 - Hittar inget pris.. (Skulle ta en Deltec MC 500 om jag skulle bygga nytt..
        Deltec MC500 - 2000:-
        AS MP 1200 - 320:-

        Pris Totalt Teknik : 4525:-

        Vidare till detta kommer ca 10Kg LS (150kr/kg i affär)
        Fiskar + koraller.. Men det är inga pengar man kommer att sakna när man drömmer sig bort i sin tank..
        http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

        Kommentar

        • Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

          #34
          jag skulle sakna pengarna med tanke på att jag har fått låna en del av morsan till minna sötvattens som går på 1000-2000 :].

          förresten va tycks om min avatar? hemfoto
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

          Kommentar

          • saxmark
            • August 2005
            • 92

            #35
            Ursprungligen postat av Tastyfish
            jag skulle sakna pengarna med tanke på att jag har fått låna en del av morsan till minna sötvattens som går på 1000-2000 :].

            förresten va tycks om min avatar? hemfoto
            He He.. Well.. Om du lånar cash av dina päron så e det ju en done deal.. Du kommer ju inte att sakna att deras pengar e slut eller ? [Start Campain]

            Ang. Avatar.. Egna bilder e alltid bäst. Vill också ha en digitalkamera..
            http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

            Kommentar

            • Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

              #36
              min morsa är sur över att jag lånar en 20 lapp då och då 200 då och då...
              tror inte att hon skulle bli gladar av att ja låna 2000 då och då :]

              har några bilder men ska testa skära ner några och se hur det blir.
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

              Kommentar

              • saxmark
                • August 2005
                • 92

                #37
                Om nu någon skulle vara sugen så har jag slängt ut mitt kar på blocket till försäljning..

                Priset är ju såklart diskutabelt..
                http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

                Kommentar

                • gjordavljus
                  • August 2004
                  • 212

                  #38
                  Ursprungligen postat av saxmark
                  Om nu någon skulle vara sugen så har jag slängt ut mitt kar på blocket till försäljning..

                  Priset är ju såklart diskutabelt..
                  Frågan kanske är uppenbar... Varför säljer du ett så fint kar???
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

                  Kommentar

                  • aquasafe
                    • February 2005
                    • 138

                    #39
                    Fint?

                    Kommentar

                    • saxmark
                      • August 2005
                      • 92

                      #40
                      Ursprungligen postat av gjordavljus
                      Ursprungligen postat av saxmark
                      Om nu någon skulle vara sugen så har jag slängt ut mitt kar på blocket till försäljning..

                      Priset är ju såklart diskutabelt..
                      Frågan kanske är uppenbar... Varför säljer du ett så fint kar???
                      Well.. Den frågan är väl inte så enkel att svara på.. Vill ju ha var det men det hindrar min utveckling eftersom jag inte får starta upp ett nytt kar med motivationen från min hustru att jag redan har ett saltkar.. .. Och mitt sötkar säljer jag för att få plats med mitt nya saltkar.. Så vad skall man säga.. Det säljes för att ge utrymme för nya större projekt..
                      http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

                      Kommentar

                      • gjordavljus
                        • August 2004
                        • 212

                        #41
                        He..he.. Den bästa motiveringen jag kan tänka mig....
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

                        Kommentar

                        • saxmark
                          • August 2005
                          • 92

                          #42
                          He He.. Jo det gäller att vara ful om man skall få stora kar.. .. Och jag e riktigt ful..
                          http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

                          Kommentar

                          Arbetssätt...