Föregående person har helt rätt, maneter är rov-djur. Detta innebär inte dock inte att de borde gå att ha i akvarium, det finns många som inte har speciellt mycket nässelceller. Dom kanske tar yngel/as och sådant, men större fiskar bör klara sig. Det finns ju dock vissa maneter man bör undvika. T.ex. den giftigaste som jag inte minns namnet på, denna kan bli upp mot 500kg tung.
Som kuriosa kan nämnas en del om manetens livscykel. Efter leken sprids rommen(?) och sätter sig på klippor i strömmt vatten, och där blir den en anemon! Den lever sedan som anemon ett bra tag innan denna anenom utvecklas till ett 20-tal små maneter.
Det kan hända att detta rör sig om en specifik art, såg det på något naturprogram för nån vecka sedan.
Jag måste dock tillägga att detta osäker information, om minnet är som det brukar =)
Jag har inte hört om någon som haft maneter i akvarium så det kanske inte går, men man vet inte innan man tar reda på det.. det vore intresant att höra ett mer kvalifiserat svar =)
När vi ändå är igång kan jag smyga in och fråga om någon har bläckfisk i akvarium? Det finns ju pygme-bläckfiskar som inte blir mer än en decimeter, de borde gå lika bra att ha som maneter?
Maneter går att ha i akvarium. Det har sea world i Sandiego bevisat. Det finns dessutom en galen japan som har ett cylindriskt kar med planktonätande maneter. Förutom det så har jag aldrig hört om det någoinannansstans. Jag utgår ifrån att det är väldigt avancerat och inte till för den genomsnittliga akvaristen.
Davvie: Det finns en del små bläckfiskar som förekommer i akvariehandeln, de flesta är dock mycket giftiga och bör inte hållas i akvarium utom under synnerlig säkerhet. Med bläckfiskar finns det alltid en riisk att dom sprutar ut sitt bläck och förgiftar karet så att allt dör.
MVH
Magnus
Maneter finns på Danmarks akvarium och akvariet på Berlins zoo (ett cylindriskt). Jag undrar om de inte t.o.m. har odlats på något av ställena?
Mvh Cecilia
Om det finns magneter på danmarks akvarium så är det bara tillfälligtvis. Jag har varit där 3 gånger de senaste åren och inte sett en enda. Men det är väl som med alla deras andra djur, de dör efter hand pga vanvård. Jag vet att dom hade ihjäl ett 20 tal rävfiskar (lo´vulpinum) på 6 månader. Vid mitt första besök var där ca 25 stycken fina exemplar, vid återbesöket var där bara 2 kvar. Inte konstigt att inträdet är så dyrt, när det skall betala alla dessa döda djur.
MVH
Magnus
Vet lite om maneter men inte hur dom funkar i ett akvarium, fast det går säkert bra med dom mindre arterna. Dom lever på allt från plankton till fiskar. En del arter kan ha över 100 meter långa bränntrådar och blir nog lite för stora.
Dom farligaste tror jag är kubmaneterna vid Australien. Dessa tar utan större problem död på en människa om man kommer i kontakt med mycket bränntrådar. Dom som överlever får kraftiga ärr pga att giftet dödar hudcellerna. Många blir galna av smärtan. Hur kul som helst.
Det gäller att stava rätt om man skall beställa, manater är något helt annat även om dom också lever i vatten.
Maneter är ju för övrigt otroligt fräcka djur. Portugisiska örlogsmän är t.ex. kolonier av fyra sorters nässeldjur som lever tillsammans som en organism.
Mvh Cecilia
Intressanta svar. Själv har jag varken saltvatten eller maneter, men bådadera skulle vara fräckt att ha.
Små maneter borde inte vara något problem tycker man. Öronmaneten till exempel är väl ganska fredlig? Den blir väl heller inte alltför stor?
Öronmaneter är väl rätt fredliga så länge som du inte är ett plankton eller väldigt litet fiskyngel. Storleksmässigt så blir de 20-25 cm i diameter, men det kan förekomma exemplar som blir upp till 40-45 cm i diameter. Så stora tror jag dock inte att de blir i ett begränsat utrymme som ett akvarium...
Tror ni att en manet skulle klara av den starka cirkulation som är i ett saltvattenskar? Ja menar de vi privatpersoner har hemma är ju inte så stora i volymen, klart en del är värre än andra förstås.
Här är en länk till en kort beskring av en manet man kan köpa (?). Men den ser inte ut som en "manet" direkt..
Det står att den är fredlig men köttättande.. :P
Senast redigerad av slechmiinh; 04 March 2005, 17:38.
Anledning: fel
Kommentar